Hemmakatten
Markisen är TS ansvar. Verkar orimligt att fönsterleverantören ska ha det ansvaret. Droppblecket borde ha suttit där på de gamla fönstren, så det ser jag inte heller som fönsterleverantörens ansvar, tyvärr. Man måste som köpare sätta sig in i vad som behöv och ska beställas. Att vara okunnig som köpare är inte säljarens ansvar. (Även om det vore gentilt att säljaren påpekade dessa brister, droppblecket framförallt.)
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
S
Hemmakatten skrev:
Markisen är TS ansvar. Verkar orimligt att fönsterleverantören ska ha det ansvaret. Droppblecket borde ha suttit där på de gamla fönstren, så det ser jag inte heller som fönsterleverantörens ansvar, tyvärr. Man måste som köpare sätta sig in i vad som behöv och ska beställas. Att vara okunnig som köpare är inte säljarens ansvar. (Även om det vore gentilt att säljaren påpekade dessa brister, droppblecket framförallt.)
= ett delat ansvar både från ts och fönstermontör/säljare
 
Hemmakatten
Jag tror tyvärr inte att den ansvarsfördelningen skulle hålla om man drog detta till tingsrätten.
 
S
Hemmakatten skrev:
Jag tror tyvärr inte att den ansvarsfördelningen skulle hålla om man drog detta till tingsrätten.
tingrätt för att markiser är i vägen och för att huset saknar droppplåt ovan fönster?
i
 
Hemmakatten
Nej ,naturligtvis inte. Jag ville bara dra resonemanget om ansvarsfördelningen lite vidare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Hemmakatten skrev:
Nej ,naturligtvis inte. Jag ville bara dra resonemanget om ansvarsfördelningen lite vidare.
men visst har det brustit egentligen från bägge parter?
 
Hemmakatten
Det kan jag hålla med om till viss del. Men den tråkiga legala aspekten är att detta kommer TS att få stå för. Lösningen är ju dessutom ganska enkel och inte kostsam, flytta upp markisen och sätta en dropplist.
 
S
Hemmakatten skrev:
Det kan jag hålla med om till viss del. Men den tråkiga legala aspekten är att detta kommer TS att få stå för. Lösningen är ju dessutom ganska enkel och inte kostsam, flytta upp markisen och sätta en dropplist.
korrekt uppsatt dropplist är det stora jobbet.

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=49658&d=1305537138
korrekt dropplist i fasad. bakom all panel
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Hmm, ja , det är ju lite jobb har du rätt i, men inte ogörbart. Vore ju bra om fönsterfirman påpekat detta och/eller åtgärdat. Lite dålig stil att de inte gjorde det, men fortfarande tror jag inte att TS har någon framgång att i efterhand kräva dropplister.
 
A
Det har inte funnits dropplist tidigare. Jag förstår nog inte riktigt var en sådan skulle sitta i detta fall. Tänker ni ovanför markisen, eller mellan markis och vägg? Om det skulle sitta en bakom panelbrädorna vid ändträet, då skulle regn kunna bli stående där och skada panelens ändträ. Det är väl bättre att det får droppa av?

fusion skrev:
Det kan räcka med att höja de undre armarna så främre balken går fri när markisen är uppfälld. Jag gjorde det på nåt av mina fönster och det gick bra. Undre armarna sitter normalt bara med 2 skruvar per fäste direkt i väggen. Kanske du kan prova, eller be firman prova när de kommer.
Ja, hoppas att det är så lätt. Armarna satt monterade i de gamla fönsterkarmarna. De hängde lösa ganska länge. Till slut fick jag påminna dem att sätta fast dem eftersom de stod och slog i vinden. Armarna kanske bara har hamnat lite för lågt nu, vilket gör att främre balken också kommer för lågt.
 
Staffans2000
-visst kan vi sätta in vridfönster, men det finns risk att dom tar i dina markiser.
Hade inte det varit en självklar Kommentar av proffset vid hembesöket!
Om det stått ett träd framför fönstret eller en annan del av huset som var i fönstrets svängrum:) skulle inte heller det vara yrkesmannens ansvar att påpeka?
Det är sådana komplikationer som experten skall notera med sina tränade ögon. Kunden kan knappast förväntas ha dylika kunskaper.

Stå på dig.

Staffan
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, det verkar ju helt orimligt att de inte skulle vilja fixa till detta. Annars har de ju inte levererat någon helhetslösning.
 
S
Allinug skrev:
Ja, det verkar ju helt orimligt att de inte skulle vilja fixa till detta. Annars har de ju inte levererat någon helhetslösning.
helhetslösning är inte något extra, byta fönster och så att du får tillbaka foder och den plåten du hade.
i
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.