Hej, det har gått några år nu och såg detta inlägg nu då vår pump gått sönder. Vi har en Wilo RS 15/4 - 3. Jag lossade mässingsskruven och hjälpte igång den, men var tvungen att ändra till högsta hastighet för att få snurr på den. Behöver förstås bytas, men nu fungerar värmen i vart fall tillfällligt :)

En dumfråga. Kan man lätt bara byta pumpen genom att lossa de två skruvarna. Eller måste man ge sig på vattenkopplingarna?

En annan fråga. Passar pumpen på Jula för 1299? Det framgår inte på Jula vilka cirkulationspumpar den ersätter.. Är annars intresserad av Grundfos, men vill ha det gjort innan påsk, och gärna enkelt och snabbt.
 
Brukar finnas avstängningventiler (skruvar) innan och efter pumpen på kopplingarna så man kan byta den lätt. Bara stänga och öppna muttrarna.

Jag skulle inte byta till en Jula pump.
Cirkulationspumpar går väldigt ofta. Beroende på system så nästan dygnet och året runt
Då vill man ha en en strömsnål kvalitets pump.
Jag hade valt en Wilo strato pico.
 
  • Gilla
faszi22
  • Laddar…
Tack för svar. På denna video ser det ut som att man enbart byter själva pumpen och inte håller på med vattenanslutningarna. Sedan undrar jag om man får med ett kompatibelt kabelpaket med. Så man inte sitter med något snabbfäste som inte passar det gamla.

 
Nej pumphuset måste du byta också om du inte nu får tag på en utbytes motor som passar din gamla pump. Men det är ju dumt. Kan ju vara i pumphuset/rotorn som problemet är och inte i motorn.

Det är jätteenkelt att byta cirkulationspump. Bara se til att du har rätt längd på pumphuset. Tror den är 130 mm på din gamla pump.
 
  • Gilla
Mats Lindström Tyresö
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej pumphuset måste du byta också om du inte nu får tag på en utbytes motor som passar din gamla pump. Men det är ju dumt. Kan ju vara i pumphuset/rotorn som problemet är och inte i motorn.

Det är jätteenkelt att byta cirkulationspump. Bara se til att du har rätt längd på pumphuset. Tror den är 130 mm på din gamla pump.
Tack, jag tror jag åker till Jula och köper den. Den borde passa och i vart fall fungera några år. Jag behöver en pump idag.
 
Krilleman
Eftersom din pump heter 15 som första siffra så är det med stor sannolikhet en 25-gänga på pumpens anslutning.

Då passar inte Julas cirkulationspumpar då dom är av standardtyp, alltså 1 1/2" (DN40).
 
Kolla med någon WILO serviceverkstad om det finns utbytes drivmotorsida. Bara att lossa de två skruvarna samt el-anslutningen. Snabbaste sättet att byta om man har bråttom. När man drar åt de två skruvarna på nya motorsidan ska man lyssna noga så att de inte dras för hårt för då skaver pumphjulet i pumphuset.
 
Åk till närmsta rörfirma, är den inte allt för liten så brukar det finnas Grundfos pumpar på lager.
Jag bytte min utslitna Vilo i värmepumpen i fjol, riktigt skräp som bara höll i 11 år, mot en Grundfos, bara stänga av Strömmen, stänga ventilerna på unionkopplingarna och skruva dit den nya pumpen som jag köpte hos den lokala rörkrökaren.
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.