Rikard Ågren skrev:
Jag skulle säga tvärt om: eftersom slangen är räfflad så blir ytan som ligger an mot fjädern mindre och därmed även friktionen
Skulle vilja höra dej skjuta i fjädern i 20m slang :D
 
Mikael_L skrev:
Men själv lutar jag nog åt fördragen slang numera. Men min elektrikerkompis verkar vara old-school och anser att VP-rör är tillräckligt mycket bättre för att jag (vi) ska välja det.
Men det är mitt hus så jag bestämmer ! :D
Problemet brukar ju vara det motsatta: att få elektrikern att använda rör istället för slang. Så ditt val borde vara enkelt :)

Själv har jag kört rör och dyra fina VP2-dosor, saknar inte dom pengarna ett dugg - däremot känns det bra i en värld där allt ska vara så dåligt och billigt som möjligt...
 
Dom flesta som arbetar med rör/slang föredrar att använda slang (mest fördragen) medan dom som inte har det som yrke "vet" att rör är bättre.
Prisskillnaden för mig är
Rör o FK o muff o arbete är ca 20öre dyrare/meter än slang och FK o arbete , till det ska kostnaden för att dra in tråden i rör/slang den är ca 1,50:-/m.
Kostnaden för färdigdragen slang är ca 1,20:-/m högre än rör och FK,
Så det är knappast en kostnadsfråga när jag väljer metod utan bla. hanteringen, transporter förvaring, spill mm.


Kostnaden för förläggningen är den samma samt spillet och antalet muffar är större om man lägger rör
 
För en annan som mest åker på fritiden och hjälper "de närmaste sörjande" med sådana installationer (är industrielektriker i tjänsten) är ju slang helt oslagbart, att frakta 3meters vprör hit o dit i personbil är ju fullständigt hopplöst, sen att den är smidigare att förlägga är ju ytterligare ett plus.
 
Mikael_L
Visst är din avatar från Das boot?

edit:
Det behövde jag inte fråga, google har ju svaret på allt. :)
das-boot-movie.gif

Schysst film i vilket fall. d^_^b
 
Redigerat:
Hmmm.....många gånger där man ska passera eller gå efter mycket gles så föredrar jag rör, går mycket snabbare och man behöver inte vara lika noga med att se till att det är spänt osv. Sen kompleterar jag med slang där man måste göra "mysko" böjar och liknande. Montering av rör eller slang beror ju på hur förutsättningarna ser ut. I plåtregelvägg kör jag alltid rör tex, slang kan man ju bli tokig på där.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Hmmm.....många gånger där man ska passera eller gå efter mycket gles så föredrar jag rör, går mycket snabbare och man behöver inte vara lika noga med att se till att det är spänt osv.
Fast en nackdel med rör är väl just att man blir sugen att "fuska" lite med infästningen när det känns som att det blir ganska stabilt ändå. Men som resultat kan man få rör som skallrar och låter när man t.ex. stänger dörrar i huset.

Fast det är klart, flex-slangen är ju sladdrig så den kanske är lika lätt att få dessa problem med ...
 
Rikard Ågren skrev:
Jag skulle säga tvärt om: eftersom slangen är räfflad så blir ytan som ligger an mot fjädern mindre och därmed även friktionen
Ibland så fastnar dragfjädern i en räffla i en böj. Och då framförallt om man petar in fel ände av dragfjädern.

//Patrik
 
Glufsglufs skrev:
Hmmm.....många gånger där man ska passera eller gå efter mycket gles så föredrar jag rör, går mycket snabbare och man behöver inte vara lika noga med att se till att det är spänt osv. Sen kompleterar jag med slang där man måste göra "mysko" böjar och liknande. Montering av rör eller slang beror ju på hur förutsättningarna ser ut. I plåtregelvägg kör jag alltid rör tex, slang kan man ju bli tokig på där.
Tokig är bara förnamnet. Att dra slang genom plåtreglar kan förstöra ens dag. Framföralt om man nte vaknade upp som världens muntraste person.


//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Fast en nackdel med rör är väl just att man blir sugen att "fuska" lite med infästningen när det känns som att det blir ganska stabilt ändå. Men som resultat kan man få rör som skallrar och låter när man t.ex. stänger dörrar i huset.

Fast det är klart, flex-slangen är ju sladdrig så den kanske är lika lätt att få dessa problem med ...
Nja, fuska och fuska....klammer ska sitta med max 75 cm avstånd på VP rör.
 
Mikael_L
Ja, jag satt ju ordet fuska inom citat-tecken. :)
 
Mikael_L skrev:
Ja, jag satt ju ordet fuska inom citat-tecken. :)
Jo, det är ju sant....fast då man pysslar med det dagligen så vet man ju om "problemet", värre för en hempulare iofs som är nöjd om det sitter på plats och skulle det hänga lite så pressar ju gipset det på plats ;):S:wow:
 
Mikael_L skrev:
Schysst film i vilket fall. d^_^b
Absolut, på min topp-3-lista d^_^b
 
"Problemet" med slang är att det är lätt att göra (tvära) böjar, med rör är det svårare med (tvära) böjar. Jag kan lova att viker man ett VP rör över tummen och gör en böj med 5 cm radie kommer det att ta stopp när fjädern ska i. Det ställer alltså lite högre krav på montören när man använder slang. Det är väl där "problemet" ligger samt naturligtvis "fusket" med fastsättningen.
 
Mikael_L skrev:
Hej.
Jag lyfter ånyo frågan om flex-slang vs VP-rör.

Står som åsnan mellan två hötappar.

Men själv lutar jag nog åt fördragen slang numera. Men min elektrikerkompis verkar vara old-school och anser att VP-rör är tillräckligt mycket bättre för att jag (vi) ska välja det.
Men det är mitt hus så jag bestämmer ! :D

Men i vilket fall, vad är bäst.

Jag vet att detta har diskuterats till leda på forumet. Men nu är denna tråd nästan två år gammal.
Det har tillkommit nya m:blushing:edlemmar och gamla medlemmar har kanske ändrat uppfattning.
OK. Min nyanserade :| uppfattning. RÖR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.