Vi verkar vara överens om att det är skillnad på slang och slang, däremot är det konstigt att ingen hottat upp VP-rör men samma lågfriktionsbeläggninge som det är i de bästa slangarna. Men då kanske FK'n skulle rinna ut av sig själv om man inte dragavlastar den... :p

En annan vinkel på frågan är vad man använder för dragfjäder. Många kör säkert med den billigaste nylon från Clas Ohslon, vilka garanterat stöter på problem tidigt. När det blir dragkamp är det dock läge för att plocka fram en riktig dragfjäder av glasfiber, helst belagd med polypropylen!

Alltså en följdfråga - vilken dragfjäder i respektive material är bäst enligt er?
 
Anders Johansson skrev:
Alltså en följdfråga - vilken dragfjäder i respektive material är bäst enligt er?
Man klarar sig inte med 1 dragfjäder.. jag har fjädrar både i nylon, glasfiber och stål, och i 2, 5, 10 och 20m längd.

Den som används mest är en 10m glasfiber med utbytbara öglor/krokar.
 
Jag kör med nylon och stål. Stål när det kärvar.

Hade en kund idag som hade dragit lite slangar själv och när han skulle trycka i den tunna dragfjädern från Jula så kom han inte längre än någon ynka meter. Jag testade med en riktig fjäder som han hade varit och köpt på Ahlsell och då funkade det prima.

Glasfiberfjäder har helt gått förbi mig, visste inte att det fanns.

//Patrik
 
Fann denna precis. Någon som testat?
 
Patrik_Hed skrev:
Glasfiberfjäder har helt gått förbi mig, visste inte att det fanns.
Dom jag har i glasfiber är rätt styva, så det gäller att man har en lång (10-15cm) sökfjäder monterad, annars tar det stopp direkt.
 
Nix, har inte testat den Patrik. Däremot Dogger som funkar bra! Både styv och hal (inga fredagsskämt och anspelningar nu tack...).

Det är lika bra att erkänna att jag även har en från Malmbergs som heter Kati-Blitz. Den är inte belagd men jag gillar den skarpt!
 
EyEr0n skrev:
...
Håller man på med det själv och drar i sitt eget hus där det inte spelar roll om det tar 10 minuter eller 5 timmar att göra något så kan jag förstå om man kanske väljer VP rör.

Men såfort nån annan betalar så skall det gå fort som fan och då är fördragen slang oslagbart alla gånger.
Det är ju just det TS skriver i sin första mening, om man bortser ifrån att arbetstid kostar... Jag kan också förstå att en elektriker föredrar flexslang då det går fort och är enkelt.
 
Men jag anser inte att det bara går fort och är enkelt med slang, jag tycker också att man får ett bra reslutat om rätt slang använts och den blivit korrekt förlagd.
Drar man färdigdraget så måste man även då göra en korrekt förläggning utan att fuska!

//Patrik
 
Ja, självklart måste man göra rätt. SÅ enkelt är det ju inte. Men, blir det bättre med flex än med VP-rör?
 
Om inte annat så mår den som dagarna i ände ska bocka ner motsträviga rör från tak till vägg betydligt bättre i sina axlar efter några år om han använder slang. För dom som ska förlägga nått enstaka rör spelar det ingen större roll, men har man som sin dagliga sysselsättning att lägga rör/slang är det en enorm skillnad. Dessutom blir det billigare med fördragen slang och det bör ju vara ett argument här där alla tycker att hantverkarna bara skor sig. ;)
 
Ja, precis. Elmont, hur mår du själv i kroppen?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
... men en oundviklig fråga är ju naturligtvis vilken typ av slang du har använt när du gjort den bedömningen?
...
Man får inte glömma att det är STOOOR skillnad på slang och slang.
Nu minns jag inte namnet på de slangar jag använt, men någon gul tror jag inte jag provat. Har blivit vad elgrosisterna i området haft hemma. (vit, gräddvit, svart och grå är vad jag minns i huvudet)
Sen finns det ju tillfällen då den man ska dra åt har köpt material själv och hittat billig flex på biltema, men av förklarliga skäl tror jag vi kan lämna det utanför diskussionen.

Jag hoppas verkligen att flex blivit bättre, för jag kan givetvis se fördelar i att dra det om det fungerar bra. Jag har definitivt inte testat alla olika slangar som finns, och kan mycket väl ha missat en hel del produkter som fungerar bättre, men jag har helt enkelt gått ifrån det när det gäller nätverk etc.
Jag ska tillägga att jag som många andra (hoppar över behörighetsbiten nu) dragit färdigdragen flex när jag bara ska mata från kopplingsdosa till VU, och där kan jag se fördelen med det eftersom det är snabbt och troligtvis inte kommer behöva bytas FK innan nästa renovering iaf, men på nätverk och annat där jag ser att det är större sannolikhet att det dras om förespråkar iaf jag rör. Eftersom jag tycker det är bra att vara konsekvent i det man gör blir det därför nästan bara rör för min del.

En bit som vi missat här är att det kanske helt enkelt skiljer mellan vad man drar i rören/slangarna. Mycket av problemen jag märkt kanske är just för att nätverkskablar har en större diameter än fk? Drar inte tillräckligt med el för att kunna uttala mig om den skillnaden.
 
Patrik, eftersom jag är ett fysiskt och psykiskt praktexemplar är det mycket bra. Men när jag för många år sedan dagligen bockade några rörbuntar fick jag problem med axlarna (som många andra elektriker, det är väl kanske den vanligaste yrkesskadan i vår grupp) men sedan kom slang och jag har sluppit alla besvär.
En sak som folk som inte använder slang/rör så ofta tror fel om är att det skulle gå lättare att dra tråd i rör än slang. Så är det INTE rätt förlagd går det betydligt lättare i slang än rör MEN det är mycket lättare att göra "fel" när man lägger slang än rör.
Men för mig som yrkesman är det bara fördelar med fördragen slang, både när det gäller starkström och svagström. Den största fördelen med fördragen fk är att det går dubbelt så fort samt att man kan göra klart och koppla allt på en gång. Fördelarna med det är bla att man har klart i minnet hur man dragit och hur man tänkt koppla, skulle man upptäcka att nått är feltänkt är det mycket enkelt att i det skedet ändra, man spar in ett moment dvs tråddragningen och halverar tidsåtgången för rörochtråd, det är mycket mindre risk att nån snickare drar ur dom kopplade trådarna när dom knyter fast sin arbetsbelysning i trådarna i takdosorna osv.
När det gäller svårigheter att dra in svagström i rör beror det oftast på att "kabeln" KAN ha ett ytterhölje om är lite "gummiaktigt" och liksom vill klibba fast. Det är stor skillnad på olika fabrikat.
Men eftersom det är billigare att (i alla fall yrkesmässigt) använda fördraget finns det ingen orsak att använda nått annat.
 
Tack för all schysst debattering.

Det hjälper att få synen från alla sidor.

Helt oväsentlig är ju inte tidsåtgången. Jag skulle inte vilja behöva lägga 5 gånger så lång tid på vp-rör-förläggning mot flex-slang.

Förekommer det svårigheter med att dra om kablage i flex, även om den är av de bättre sorterna, kan jag köpa argumentet att i alla fall förlägga nätverk, knx och motsvarande typer av signal-kablage som kan vilja bytas ut i vp-rör.

Men hur är det med material-kostnaderna? Ligger samma längd kabel och rör vs flex (med rör detaljer såsom muffar och annat inräknat) på ungefär samma pris? Eller är det väldigt stor skillnad?

Och hur är det med innerdiameter. Behöver jag 20-flex för att motsvara 16-vp? Eller är det väldigt olika det med?
 
Som någon skrev så kan väl en kombination vara det bästa, i tak/golv där det är långa sträckor kör man med VP rör och övergår till slang när det skall ned i vägg.

När vårt hus byggdes så körde elektrikern med flex i väggar och VP längs efter glespanelen, nätverket drog jag med VP16 med fabriksgjorda böjar + lite böjfjäder, i efterhand så hade nog VP20 + slang sista biten funkat nog så bra då klisterböjarna har en liten men ack så irriterande kant vilken fångar upp dragfjädern...

Det hade inte funkat med slang hela vägen då det hade varit svårt att fästa upp slangen vettigt i husets längsgående riktning där man bara har takstolarna var 120:e centimeter (en slang går ju att klamra på var sida om längsgående glespanel men resterande 20 slangar som skall åt samma håll... Att kortla hela vägen är ju inte heller direkt tidseffektivt, då går det fortare med VP rör och en sekatör.


När det gäller platsgjuten betong så har jag då inte sett att man använder slang som spikas på formarna utan där är väl fortfarande VP rör det som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.