Hm ska försöka rita då

 FAS            NOLL                FAS
   I                 I                      I
   I      _____@_______       I
   I     I                           I      I
   0  / 0                          0  /  0
      /                                 /                    
      0                                0
      I_________________I

@ = Lampa

Hoppas ni förstår ritningen ;)
 
Vafaen så där såg det inte ut när jag gjorde inlägget juh


Nåja funktionen är alltså att den ena av växeltrådarna från båda brytarna går till ena anslutningen på lampan den andra växeltråden går direkt till den andra brytaren. Båda brytarna behöver fas till sig.

P sidan på brytarna används alltså till den obrutna växeltråden. Pil utgångarna till fas respektive växeltråd med tändtrådsfunktion.

Det där låter faktist krångligt men det är lätt när man ser en bra ritning ;)

 
Det finns en trappkoppling till som man klarar sig med en tåt mindre men den är förbjuden =)
 
Nio FK i en 16mm pipa? Du har nog en del att lära dig av elektrikern också..;)

För att övergå till trådfrågan:
Flexslang är enligt mig en kortsiktig fusklösning. VP-rör ska det vara. Lååååånga planer, serru.
 
Erik_D skrev:
Hm ska försöka rita då

FAS NOLL FAS
I I I
I _____@_______ I
I I I I
0 / 0 0 / 0
/ /
0 0
I_________________I

@ = Lampa

Hoppas ni förstår ritningen ;)
Är den där verkligen laglig ? Om båda omkopplarna står i ytterläget på skissen, så är lampan mörk men det ligger fas på båda ledarna.

Kraven är väl att man antingen bryter just fasen eller bryter allpoligt vid fast installation, medan stickproppsanslutna lampor anses vara så lätt att dra ur sladden om man behöver "meka" att enpolig brytning är godkänt där.

Det händer ju trots allt då och då t.ex. att "gängan" sitter kvar i sockeln medan glasbubblan lossar, speciellt om man råkat köpa skräplampor.
 
r.borgmaster skrev:
Eller också är det så att elbehörighet inte är någon garanti för att det blir planeringsmissar...
Helt sant!
 
Den är laglig och det ligger ingen spänning på tändtråden till lampan om den inte är tänd.
Förklara hur det kan ligga spänning när lampan inte är tänd i den trappkopplingen?

Skissen är dålig det medger jag men rita av den på ett papper så blir det klarare.
 
E
till trappen har du väl 2 mellanliggare + fas eller tändtråd.
 
r.borgmaster skrev:
Nix, dubbeltrapp pratar vi om. Varje trapp har 2 mellantrådar, fas plus tändtråd. Det blir 4 det. Dubblera det, blir 8. Ta 1 iom att de kan dela fasledare, så står vi på 7. Lägg på nolla och jord till uttaget.

I en enkel trappkoppling:
Mellantråd och tändtråd är inte samma sak. I en trappkoppling sitter tändtråden där man normalt sätter fasen (på ena brytaren). Mellantrådarna (2st) förbinder båda brytarnas utgångar.

Kan rita en skiss på det om det behövs.

Två vanliga enkela strömbrytare kan trappkopplas. För att kunna styra 2 olika lampor i samma brytare på 2 olika ställen krävs dock en dubbeltrappbrytare, de skiljer sig lite på in/utgångarna.
Jo men nu är det faktiskt så att det finns nåt som heter "spartrapp" och då försvinner en mellantråd och ersätts av fas i andra änden...... så att man kan klara installationen på 7 trådar.
Mycke fint kopple sett ;)
 
Vad betyder "FK" ???, det vore ju kul om någon kan förklara!
 
stämmer bra att man klara sig med en mellan tråd och tändtråd till trapp och samma gäller med dubbel trapp altså 2 mellantrådar. Om det är en vanlig elko brytare så byter man bara plats på fas och mellan tråd sen funkar det finfint... bra med när man drar vanlig ekk så slipper man använda 6 ledare vilket är ganska kämpigt att få tag på ;). jag tycker oxå vp rör är det bästa kanske ikombination med flexslang i väggar där det är trångt.
 
settler skrev:
Vad betyder "FK" ???, det vore ju kul om någon kan förklara!
Första bokstaven förklarar ledarens utformning: F = fåtrådig.

Andra bokstaven förklarar isoleringens utformning: K = PVC.

FK är "arbetsnamnet" på installationskabel vilken skall förläggas i rör eller annat skyddat installationsmtrl.
 
Erik_D skrev:
Den är laglig och det ligger ingen spänning på tändtråden till lampan om den inte är tänd.
Förklara hur det kan ligga spänning när lampan inte är tänd i den trappkopplingen?

Skissen är dålig det medger jag men rita av den på ett papper så blir det klarare.
Sorry, jag missade var lampan satt. Jag tänkte nog på den du refereade till som förbjuden, som du inte visade, där lampan har fas på båda sidor i det ena "släckt"-läget.

 
svaret är enkelt.
RÖR.
det är alltid omdragningar i efterhand.
dra flera rör där det kanske krävs många kablar.
skit i att detta kanske kostar några spänn extra. det är småsummor i sammanhanget. prata med elektrikern men kolla vad han har sagt genom att ringa en annan och fråga om du känner att han vill vara dyr. jobbet att dra rören kan du göra själv och då behöver elektrikern bara koppla ihop det elektriska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.