Hej!

Jag har ingen volymtank, kanske borde investera i en. Installerade styrningen igår på nedre plan. Visst borde man kunna skarva själva justerdonen (de som sitter på fördelarna) med ca 2 meter RKUB? Total ström ska endast vara 750mA och 2 meter lär väl inte göra nån skillnad i ett 24V system?

Däremot märkte jag en liten annan "finess" på mitt system igår och det är att GV shunten snor all värme vid stort behov och cirkulationen i källaren blir således att så helt still. Antar att cirkulationen går för lätt mot shunten så vattnet tar den vägen? Hittade en (vad jag tror) är en ventil på retur från shunten. Ska man testa att strypa den lite och se om vattnet väljer andra vägen också?

Drar jag ur shunten så blir källarsystemet varmt direkt.
 
Det visade sig att jag endast har 0,35m2 RKUB hemma, det kanske är lite i det klenaste laget för 750mA, eller? Alternativet är att dra 1,5FK, det gäller bara 2-3 meter...
 
Redigerat:
Nu har jag kopplat in övriga styrdon (med FK i väntan på andra uppgifter).

Dock, om man beaktar sista sidan i denna manual så kan man ansluta shuntpumpen och styra denna. Är det rekommenderat? Jag har bypass i form av badrummet uppe och nere som är manuellt instrypt för tillfället.

http://www.wattselectronics.com/client/document/pplimp02215_91.pdf

Vad tror ni, ska man ansluta shuntens pump eller ej?
 
Swixalot skrev:
Bäst att jag förtydligar innan någon annan korrigerar mig:
Att man måste ha termostater för att balansera temperaturen bottenplan/källare året runt och att det inte räcker med bara centralstyrning, det gäller ifall man har ett vanligt bergvärmepump-system. Dock har jag hört att det finns pumpar som kan hantera två olika framledningstemperaturer och två olika returtemperaturer, i två separata värmevattenslingor. Jag antar att en sådan pump växlar mellan att värma varmvatten, värmevattenslinga 1, värmevattenslinga 2? Med en sådan pump kan man dra nytta av att den ena värmevattenslingan är ett lågtemperatursystem och naturligtvis kan centralvärme fungera som enda styrningen. Jag vet inte vilka pumpar som skulle ha denna finess, men jag tror inte att Greenline HT Plus kan hantera detta?
Dom pumpar jag vet som har stöd för dubbla system shuntar från system nr 1 så det blir cop efter det system med högsta framledningen.
 
Vill man använda termostater på flera radiatorer är det bäst med arbetstank så vp får rätt flöde och vattenvolym att jobba mot halverar man flödet får man dubbla deltat.
 
Det känns som jag har två problem för tillfället. Shunten sitter alltså parallellt mot systemet i källaren (enrörsradiatorsystem) nästan direkt efter VP. En volymtank känns mer aktuellt nu än förr iallafall.

Mina problem

1) Balansera flödet i källaren så det faktiskt går ut nåt vatten där. Shunten verkar "sno" all värme från VP även om den själv inte blandar in det? Det tar liksom en genväg över shunten och tillbaka. Felkopplat? Ska det strypas?

2) Högt värmebärardelta, är det vattenvolymen som nu är lite mindre som är boven eller är det ett typiskt filterfel? Det exakta värdet i morse var 47 grader ut och 23 tillbaka. Vad är ett bra delta? Radiatorerna i källarn är knappt varma...

Känns som jag måste ta ett helhetstag kring detta.
 
smurfen72 skrev:
Dom pumpar jag vet som har stöd för dubbla system shuntar från system nr 1 så det blir cop efter det system med högsta framledningen.
För IVT Green Line (C-serien) finns det möjlighet att styra shunten (av/på) vi externa anslutningar. Är det något man bör titta på? Dvs är det så man brukar göra?
 
Pratade med ett service center till IVT angående detta. Dom rekommenderade att man kopplade in styrning för shunten, en givare till (GT4 som mäter temp efter shuntning) samt använde en andra värmekurva.

Problemet då blir väl att det blir väldigt lite vatten i GV systemet att jobba mot. Till det rekommenderade dom en parallellkopplad volymtank med egen cirkpump direkt efter VP. Känns som mängden pumpar kommer dra lite mycket ström. :)
 
Om du tror att ett filter är igensatt, så är det oftast på värmebärarsidan (snarare än köldbärarsidan). För att få ut det behöver man inte ens en rörtång, det räcker med en stor skiftnyckel/nyckel, och gärna den där specialtången för att få ur clippet. Se sidan 30:
file:///Users/jakob/Downloads/Manual_GreenlineHTPlus_uk_1.0.pdf

Går supersnabbt att ta ut och rengöra, så det kan du testa på en gång, ifall det skulle kunna göra lite nytta. Men om det vore allvarligt igensatt, så skulle nog pumpen stänga av med felmeddelande, t ex "pressostat hög".
 
JohanKson skrev:
Det känns som jag har två problem för tillfället. Shunten sitter alltså parallellt mot systemet i källaren (enrörsradiatorsystem) nästan direkt efter VP. En volymtank känns mer aktuellt nu än förr iallafall.

Mina problem

1) Balansera flödet i källaren så det faktiskt går ut nåt vatten där. Shunten verkar "sno" all värme från VP även om den själv inte blandar in det? Det tar liksom en genväg över shunten och tillbaka. Felkopplat? Ska det strypas?

2) Högt värmebärardelta, är det vattenvolymen som nu är lite mindre som är boven eller är det ett typiskt filterfel? Det exakta värdet i morse var 47 grader ut och 23 tillbaka. Vad är ett bra delta? Radiatorerna i källarn är knappt varma...

Känns som jag måste ta ett helhetstag kring detta.
7-8 grader bör deltat ligga på absolut inte drygt 20 grader.Deltat har inte med vatten volymen utan flödet dvs enbart mängden vatten som går igenom vp.
 
peternicklas
Jag har 2 olika värmekurvor samt en 200 l. volymtank och ett dT som ligger på mellan 6-7 grader.
nibe.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokumentet i sin helhet ligger på http://www.nibe.se/nibedocuments/10752/511879-8.pdf
 
  • Gilla
JohanKson
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
7-8 grader bör deltat ligga på absolut inte drygt 20 grader.Deltat har inte med vatten volymen utan flödet dvs enbart mängden vatten som går igenom vp.
Vilken hastighet bör man ha på cirkpumpen? Testa att gå ända till 3 och det verkar inte göra någon skillnad. Det känns inte som värmen tar sig så långt. Första radiatorn är varm nästa svalare osv ända till den sista som bara är lätt ljummen. Ska försöka skissa upp mitt system.
 
Här är nog en av de sämre skisser jag gjort men den beskriver mitt system på en hög nivå.

Funderingar

1) Både pump och watts kan styra GV shunten. Min tanke är att låta pumpen styra den. GV systemet har en bypass (dels på shunten själv och genom badrumsslingor som jag låter vara fullt öppna jämt). Jag antar att pumpstyrning på watts-styrningen är till för att bryta cirkulation helt om ingen slinga vill ha värme. Sen jag installerade styrningen är temperaturen helt perfekt i alla plan och rum så den vill jag gärna behålla även om det kostar nån krona extra. :)

2) Sätter man fortfarande volymtanken direkt efter pumpen?
 
  • översikt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas
JohanKson skrev:
Här är nog en av de sämre skisser jag gjort men den beskriver mitt system på en hög nivå.

ATTACH=CONFIG]131123[/ATTACH]

Funderingar

1) Både pump och watts kan styra GV shunten. Min tanke är att låta pumpen styra den. GV systemet har en bypass (dels på shunten själv och genom badrumsslingor som jag låter vara fullt öppna jämt). Jag antar att pumpstyrning på watts-styrningen är till för att bryta cirkulation helt om ingen slinga vill ha värme. Sen jag installerade styrningen är temperaturen helt perfekt i alla plan och rum så den vill jag gärna behålla även om det kostar nån krona extra. :)

2) Sätter man fortfarande volymtanken direkt efter pumpen?
Är ju samma som jag har. Mina pumpar går på lägsta hastigheten 1.
 
Swixalot skrev:
Håller med, perfekt att byta radiatorer där du ändå ska renovera.

Det där med att inte strypa mer än hälften av flödet, det behöver inte vara relevant i ditt fall. Om du har en shunt som låter värmevattnet cirkulera även när termostaterna har stängt golvvärmeslingorna, så bör det inte vara något problem (så länge du inte har några termostater på radiatorerna också). Jag vet inte säkert varför man inte bör strypa flödet alltför mycket. Kanske är det cikulationspumpen som får jobba för hårt, och bygger upp för högt tryck, men det kan även vara värmepumpen, som är optimerad för ett visst minimiflöde av värmebäraren?

Kanske var diskussionerna på värmepumpsforum mer kring att ha alla slingor styrda av termostater? Någon som vet mer kring detta?
Det går jättebra att stänga en gv-slinga helt.

Jag gissar att anledningen till att du fått detta råd är för att om man stänger alla slingor så höjs temperaturen väldigt snabbt och det kan innebära att värmepumpen inte hinner reagera och löser ut för övervärme. Därför är det en bra idé att ha en slinga som by-pass slinga, dvs att den alltid är öppen. Alternativt öppnar även när alla slingor vill stänga. Kan vara en bra idé att ha i t.ex. ett badrum.

Sen tycker jag inte att det är fel att använda sig av rumsregleringen till golvvärmesystemet heller. Även med rätt injusterade flöden finns det faktorer som kan göra att temperaturen sticker iväg för mycket och då hjälper rumsregleringen till att strypa ner istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.