2an skrev:
Går inte pumpen dygnet runt o klarar behovet ändå vid -15° så kommer du nog inte att behöva tillskottselen, Du hade ju 4-6 tim marginal kvar... :)
ne det verkar toppen :D fast skulle vilja det blev riktigt kallt en vecka så man vet,
varför jag sitter o ältar sånt här fast det funkar bra är för ja stör mig ibland att jag inte tog en mindre pump än 6kw då jag vill få ner elräkningen så mycket som går i framtiden.
men eftersom ja uppenbarligen tror fel att den hade dragit mindre ström totalt så... :eek:


nu 2 sista frågor angående cirkpumparna

gott flöde har jag hört är a och o men jag har bara ett rum som jag har fullt öppen slinga på o det är sovrummet för det är mera yttervägg o blir ett kallare rum av olika orsaker.
där är 21 grader varmt med fullt öppen slinga på stryp o termostat.

resten av rummen har jag fått strypa ner kraftigt, av totalt 10 slingor kanske jag har 6 st bara öppen ett kvarts varv på strypen o sen lite mer på badrum exempelvis.

så det bromsar väl gott antar jag men det blir för varmt annars,
jag sänkte då cirkulationspumpen till lägsta, 1, bra eller dåligt?
skillnaden som jag förstod av pumpen var väl att framledningstempen orkar högre än med högre fart på cirkulationen

så det är allså i läge 1 jag har ett börvärde på 29grader, retur 25 fram 33 när den går. lagom?

cirkulationspumpen på köldsidan?
stod på 3an först, har väl inte tänkt så mycket på vad temp var där men prova att sänka till 2an. 3 grader in o 1 eller 0 grader ut, ? lagom?
är väl samma där om ja sänker mer, plockar den inte ut mer energi ur de 3 graderna då o släpper ut lite kallare, bra eller dåligt, bergvärme som är borrat ca 170 m

mvh daniel
 
D
gb79 skrev:
när pumpen inte går så går det runt 25 grader i slingan, börvärdet är 29 grader
när den går i gång så är det 33 grader.

allså går det runt 4 grader lägre temp än börvärdet när den inte går och 4 grader högre när den går.

jag har den inomhustemp jag vill ha, så då frågar jag igen vad skulle vart annorlunda här med dessa grader då med en större pump?
Men temp-diffen på 8 grader är diffen mellan retur och framledning, dvs den temperaturökning som VPn ger. Om vi antar att vi trimmar in cirkulationspumpar (och bortser från småeffekter som att VPn ger olika effekt vid olika temperatur), så kommer alltså temp-diffen retur/fram vara 8 grader oavsett effekt på VP.

Men eftersom en större VP ger mer effekt, så kommer den ge ut större mängd vatten med temp-diff på 8 grader, dvs cirkulationspumpen går på ett högre varvtal då, om temp-diffen skulle vara 8 grader i båda fallen.

Eftersom uppvärmt vatten pumpas ut fortare med en större VP, så kommer alltså returen att öka snabbare, vilket i sig leder till att framledningen också ökar snabbare. Gradminutrarna kommer att räkna ner snabbare och pumpen kommer att stanna snabbare = gå kortare tid.
 
ridax skrev:
Men temp-diffen på 8 grader är diffen mellan retur och framledning, dvs den temperaturökning som VPn ger. Om vi antar att vi trimmar in cirkulationspumpar (och bortser från småeffekter som att VPn ger olika effekt vid olika temperatur), så kommer alltså temp-diffen retur/fram vara 8 grader oavsett effekt på VP.

Men eftersom en större VP ger mer effekt, så kommer den ge ut större mängd vatten med temp-diff på 8 grader, dvs cirkulationspumpen går på ett högre varvtal då, om temp-diffen skulle vara 8 grader i båda fallen.

Eftersom uppvärmt vatten pumpas ut fortare med en större VP, så kommer alltså returen att öka snabbare, vilket i sig leder till att framledningen också ökar snabbare. Gradminutrarna kommer att räkna ner snabbare och pumpen kommer att stanna snabbare = gå kortare tid.
tack för det, nu förklarade du så tillomed jag förstod :)
toppen. har du lust o skriva nån rad om min fråga om cirkulationspump oxo så är det bra för mig :)
mvh daniel
 
Givet att pumpen har tillräcklig effekt, så är det väl annars så att längre gångtider och färre starter är att föredra jämfört med motsatsen?
 
Om det är bra el dåligt att sänka kb pumpen så ut tempen blir lägre vet jag inte men det finns nog folk här som vet, Därimot drar ju pumpen mindre el om den går på 1:an jämfört med 2:an.. Men man kanske vinner mer på att köra pumpen på 1:An o att det blir kallare ut från pumpen??

En sak som är säker är ju att dit cop bör va väldigt bra med dom temperaturerna, Är det medelvärdet på stigare/returtemp dom räknar då cop anges vid 0/35° ??
Det kanske är det på kb kretsen oxå??

Om det är så så jobbar din pump med ovan nämda siffror med 2/29° om jag fattat det rätt ??

Skulle va kul att få veta effekt/cop vid andra temperaturer än 0/35° o 0/50° typ ovan nämda siffror.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.