Om det inte är gjort så borde du se till att byta oljefällan till vevhusventilationen. Den börjar säkert vara ganska igensatt om det inte är gjort. Vet inte hur det är på dieselmotorer men till volvos bensinmotorer ingår det inte i serviceprogrammet. Har inget med det här felet att göra men det avhjäper turboproblem längre fram
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tackar för tipset =) Är det ett komplicerat byte?
 
Vet inte hur det är på dieselmotorer har bara gjort det på bensin. Men för mig tog det en stund att lista ut hur jag skulle få bort insuget och allt som satt ivägen. Det var första gången jag var och rev i en sådan volvo motor. Men det var inte så svårt. För någon som är bekant med dessa motorer tar det säkert inte så många timmar. På bensinmodellerna sitter den under insuget.

Alla sa att det är onödigt att byta även volvo mekanikerna som jag känner. Men alla mina turboproblem försvann när jag hade bytt.

Beror ju också på hur länge du tänker putsa insuget och blocket rena. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Och nej, det är ingen fara att köra så här, men det borde påverka avgasutsläppen på något sätt.
Jag rättar mig själv, förvärmningen är i första hand till för att vid kall väderlek förhindra isproppar där vevhusventen ansluter till insuget.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gahhhhhh

Har råkat ut för OKQ8 dåliga miljödiesel

Filtret är inte ens ett år gammalt och nu dör bilen.

( haft Samma bekymmer innan men kände inte till det med dieseln då )

Nu till frågan (y)

Är det komplicerat att byta ett dieselfilter ? :)
 
B
D09 skrev:
Gahhhhhh

Har råkat ut för OKQ8 dåliga miljödiesel

Filtret är inte ens ett år gammalt och nu dör bilen.

( haft Samma bekymmer innan men kände inte till det med dieseln då )

Nu till frågan (y)

Är det komplicerat att byta ett dieselfilter ? :)
På min 07'a krävs det tydligen något specialverktyg.
 
D09
Ajfan.. Får vänta in verkstaden då kanske

Upptäckte att om man har bilen i " vinterläge" så verkar det funka än så länge :)
 
Bränslefiltret sitter innanför höger bakhjul, det kan antingen vara en modell där du byter hela filterhuset eller så är det en modell där endast filterinsatsen ska bytas.
På AWD bilar är det lite bökigare eftersom drivaxeln till bakhjulet är lite i vägen.

Jag har lyckats byta båda modellerna av filter på både fram och fyrhjulsdrivna modeller utan specialverktyg.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.