D09
Hej

Min bil har börjat låta skumt sen imorses...

Låter som det "klonkar" när man kör över gupp, typ som att något tar i som inte borde.,.

Kollade snabbt under men inget ser ut att ha gått ev men fel är det ju någonstans..

Fan, jag som kört så vackert med min Nya favorit

Vad kan det vara?

Edit

Det är bakvagnen som låter.
 
Redigerat:
Årsmodell?

Jag hade ett liknande fenomen på min V70 (-00) det lät som det klonkade i bak men det var en krängningshämmare fram som inte satt fast ordentligt.

Det kan vara massor av saker om det inte är det.
Kolla alla bussningar till stötdämparna
Kolla fjädrar och fjäderbenstallrikar
Kolla så 4-hjulsdriften (snäckväxeln) är schysst
Kolla hjullager (bör iofs inte klonka)
Kolla motorfästen (det övre slits mycket)
Kolla så inget ligger löst i extrahjulsbaljan ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
DeesL skrev:
Årsmodell?

Jag hade ett liknande fenomen på min V70 (-00) det lät som det klonkade i bak men det var en krängningshämmare fram som inte satt fast ordentligt.

Det kan vara massor av saker om det inte är det.
Kolla alla bussningar till stötdämparna
Kolla fjädrar och fjäderbenstallrikar
Kolla så 4-hjulsdriften (snäckväxeln) är schysst
Kolla hjullager (bör iofs inte klonka)
Kolla motorfästen (det övre slits mycket)
Kolla så inget ligger löst i extrahjulsbaljan ;)
Fabrikat: VOLVO XC70 D5
Fordonsår: 2003

Hjullager ska vara bytta nyligen

Känns som det borde ha med stötdämparna att göra, att det tar i eller går i botten... Eller tänker jag fel?

Läste någonstans att det kan komma in grus vid fjädern som får det att låta skumt.. Låter det rimligt?
 
Hissa upp bilen bak så båda hjulen touchar marken precis. Kryp under och ryck och slit i stag, hämmare och stötdämpare etc. Man hittar glappet lättare har jag märkt om hjulen belastas lite. Säkra bilen ordentligt kryp inte under med domkraft, det vet du nog redan men säger det ändå(y).

mvh
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sen du editerade ditt inlägg om att det är bakvagnen som klonkar så blir jag än mer övertygad att det är samma fel som för mig. Kolla krängningshämmarna fram först. Om stötdämparna går i botten så skulle det nog kännas mer (eftersom du säkerligen saknar fjädern också isf) och bilen skulle bete sig väldigt underligt även på vanlig väg.

Fjädetbenet är väldigt lättåtkomligt så fort du tar bort hjulen så det är om inte annat ett billigt sätt att utesluta fel. (Passa på att rycka och dra lätt våldsamt i krängningshämmarna när hjulen ändå är borta)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi har bytt länkarmar och länkarmsbussningar på vår v70 03 fler gånger än vad som borde vara möjligt på 20 000 mil ....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mehe skrev:
Vi har bytt länkarmar och länkarmsbussningar på vår v70 03 fler gånger än vad som borde vara möjligt på 20 000 mil ....

Fullstämplad servicebok? Isf bör ni ha ganska mycket att säga till om vad gäller pris och eventuella goodwill garantier på sånna byten.
 
D09 Har du fällt upp plogen efter avslutat vårbruk ?? :p
Kryp under bilen och be din fru gunga lite på den så kanske du kan lokalisera var det låter.
Det kan vara avgassystemet som har släppt lite o vrider sig eller dåliga gummin till ljuddämparen.
Vet inte om den är uppbyggd som 850:n men är den det så finns det ett par roliga bussningar som spricker på bakaxeln och då får du ett mycket tråkigt jobb framför dig.
Lycka till med felsökningen.;)
 
Dom bytte väl kaross -00 så den bör inte vara byggd som 850:n. Men värt att kolla upp såklart
 
D09
Micro skrev:
D09 Har du fällt upp plogen efter avslutat vårbruk ?? :p
Kryp under bilen och be din fru gunga lite på den så kanske du kan lokalisera var det låter.
Det kan vara avgassystemet som har släppt lite o vrider sig eller dåliga gummin till ljuddämparen.
Vet inte om den är uppbyggd som 850:n men är den det så finns det ett par roliga bussningar som spricker på bakaxeln och då får du ett mycket tråkigt jobb framför dig.
Lycka till med felsökningen.;)
Ja, eftersom missljudet bara började sådär kan det ju vara något som spruckit... Annars brukar det ju smyga fram..

Får ta tanten i handen och gå ut o gunga i bilen ikväll då ;)
 
Har haft exakt samma typ av klonkande på Hustruns MB, dev visade sig vara en brusten fjäder. Brottet var på det nedersta varvet, men gick att se med spegel och ficklampa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är det någon större risk med att åka någon dag med såna här symtom gissningsvis ?
 
Det skall det inte vara. Jag hade kört. Men om du inte kollar upp problemet själv så lämna in den snarast på verkstad. En brusten fjäder kan bli farlig. Glapp i leder är inte farligt på kort sikt men sliter mer på andra leder och hjulinställning.
 
j.f.s
Ny vet jag inte hur det ser ut på ljust din årsmodell men den V70N jag hade led av klonk den med. Det fixades lätt med byte av de så kallade klapperstagen vilket är ett skällsord för stabilisatorstag. Sitter mellan fjäderben och krängninshämmare. Enkla att byta är de också.

För ett eminent Volvoforum med mycket hjälpsamma individer rekommenderar jag www.jagrullar.se
 
Röstar också på klapperstag eller brusten fjäder. Klabberstag som glappar fortplantar ljudet i hela bilen, så det låter mer än man tror. Fjädrar brister oftare än man tror, speciellt om de har varierad godstjocklek (tunnare i ändarna). Lätt bytta om man har rätt verktyg och kunskap..
 
  • Gilla
G Ekvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.