T TobyWoby skrev:
Jag stack ut och körde ett varv, värmde upp motorn till arbetstemperatur och mätte av temperaturerna, hade följande:

Coolant Temp: ca 92 grader.
Intake Air Temp: ca 49 grader.
Ambient Air Temp: ca 15 grader.
Mass Air Flow: 19.4 kg/h
Fuel Pressure: 404 kPa

Komiska var att jag fick en helt ny felkod jag aldrig sett förut. ECM-950C. Raderade den i nuläget men vet inte ifall det även ligger fel i sensorn för accelerationspedalen eller ifall min ECM börjar spöka och skicka massa felkoder utanvidare.

ECM-950C triggade ingen motorlampa och kom inte tillbkaa efter man raderat den men fattar inte varför den kom från första början.

Kanske utförde scanningen i felaktig ordning, motorn på, kopplade ihop scannern med motorn igång eller liknande som då kanske triggade felaktiga felkoder som sensorn för gaspedalen, osäker i nuläget om det var orsaken.
Det jag tänkte med givarsignaler typ temp var att du skulle se ifall de rapporteras avvikande under de situationer när motorn går illa. Tycker ECU att de är vad du anser rimliga just i de lägena, så ligger felet någon annanstans.
Så om tex vattentemp ligger stabilt kring 90 grader när motorn är varm men ändå går illa så kan du utesluta något fel där,
 
K karlmb skrev:
Det jag tänkte med givarsignaler typ temp var att du skulle se ifall de rapporteras avvikande under de situationer när motorn går illa. Tycker ECU att de är vad du anser rimliga just i de lägena, så ligger felet någon annanstans.
Så om tex vattentemp ligger stabilt kring 90 grader när motorn är varm men ändå går illa så kan du utesluta något fel där,
Vet du ifall en signal kabel kan vara kortsluten ”delvis” men ändå funka som den ska någorlunda? Tänker då att felkoden kanske helt enkelt stämmer och det är jordfel på signal kabeln till ECU men att det inte påverkar motorgången/ECU något vidare.

Att jag har ibland dålig tomgång kanske då beror på spjällhuset eftersom tomgången blev så pass mycket bättre efter att jag rengjort den men att den inte blev riktigt 100%.
 
T TobyWoby skrev:
Vet du ifall en signal kabel kan vara kortsluten ”delvis” men ändå funka som den ska någorlunda? Tänker då att felkoden kanske helt enkelt stämmer och det är jordfel på signal kabeln till ECU men att det inte påverkar motorgången/ECU något vidare.

Att jag har ibland dålig tomgång kanske då beror på spjällhuset eftersom tomgången blev så pass mycket bättre efter att jag rengjort den men att den inte blev riktigt 100%.
Får du felkoden precis när tomgången påverkas? Vad är det för bil?
Förekommer ju dåliga spjällpotentiometrar som ger tidvis dålig signal.
 
K karlmb skrev:
Får du felkoden precis när tomgången påverkas? Vad är det för bil?
Förekommer ju dåliga spjällpotentiometrar som ger tidvis dålig signal.
Felkoden är permanent och kommer tillbaka så fort den raderas.

Det är en Volvo v70 T5 -07
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Felkoden är permanent och kommer tillbaka så fort den raderas.

Det är en Volvo v70 T5 -07
Just det, står ju i rubriken...
Hmm, ok, jag skulle fortsätta och övervaka signalerna när du kör för att se om du kan se något mönster som sammanfaller med när den går illa.
Den enda felkoder just nu handlar om spjällhuset?
Har du provat att jorda hela motorn med en startkabel?
Felkoden tyder på problem med CAN signal från CEM till ECU eller CEM eller gaspedal.
2 signaler som jämförs och ska vara lika:
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-950C

Är kanske troligt att det är något med gaspedalen eftersom du släpper den snabbt när du frikopplar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Just det, står ju i rubriken...
Hmm, ok, jag skulle fortsätta och övervaka signalerna när du kör för att se om du kan se något mönster som sammanfaller med när den går illa.
Den enda felkoder just nu handlar om spjällhuset?
Har du provat att jorda hela motorn med en startkabel?
Felkoden tyder på problem med CAN signal från CEM till ECU eller CEM eller gaspedal.
2 signaler som jämförs och ska vara lika:
[länk]

Är kanske troligt att det är något med gaspedalen eftersom du släpper den snabbt när du frikopplar.
Den enda felkoden jag har är egentligen bara CCM-135 som inte existerar i något felkodsregister. Och det konstiga är att felkoden handlar om ECT sensorn men hamnar i CCM enheten.

ECT sensorn är kopplad till ECM och i min värld så bör felkoden hamna där, fattar inte varför den håller hus i CCM.

Tänkt göra som även du beskriver, att ha igång felkodsläsaren när jag kör och spela in förändringar för spjällhuset och termostaten. Kanske kan man se någon dipp i temperaturen i samma veva som tomgången plötsligt blir dålig.

kanske eventuellt ber en verkstad scanna med VIDA istället för felkoden CCM135 existerar inte så jag kanske letar förgäves efter en kod som är falsk från felkodsläsaren.

Dick kvarstår fortfarande den mystiska tomgången, den är ju där även om ingen felkod finns. Tänkt göra röktestet igen för att dubbelkolla.

Felkoden för gaspedalen kom bara plötsligt och försvann lika fort. Okänt om det är ett faktiskt problem eller inte, aldrig sett den förut så den har jag inte direkt något fokus på nu. Läste på vad den innefattade men då den aldrig varit där förut så kanske det var tillfälligt då jag vet att jag hanterade felkodsläsaren lite annorlunda utifrån hanteringen av bilen. Men ja, det kan ju ligga något där också, hade hoppats på att den felkoden i sådana fall var mer aktiv än vad den är i nuläget. Kanske ligger precis på gränsen att ge ifrån en felkod eller ej..om det nu existerar.
 
Redigerat:
T TobyWoby skrev:
Den enda felkoden jag har är egentligen bara CCM-135 som inte existerar i något felkodsregister. Och det konstiga är att felkoden handlar om ECT sensorn men hamnar i CCM enheten.

ECT sensorn är kopplad till ECM och i min värld så bör felkoden hamna där, fattar inte varför den håller hus i CCM.

Tänkt göra som även du beskriver, att ha igång felkodsläsaren när jag kör och spela in förändringar för spjällhuset och termostaten. Kanske kan man se någon dipp i temperaturen i samma veva som tomgången plötsligt blir dålig.

kanske eventuellt ber en verkstad scanna med VIDA istället för felkoden CCM135 existerar inte så jag kanske letar förgäves efter en kod som är falsk från felkodsläsaren.

Dick kvarstår fortfarande den mystiska tomgången, den är ju där även om ingen felkod finns. Tänkt göra röktestet igen för att dubbelkolla.

Felkoden för gaspedalen kom bara plötsligt och försvann lika fort. Okänt om det är ett faktiskt problem eller inte, aldrig sett den förut så den har jag inte direkt något fokus på nu. Läste på vad den innefattade men då den aldrig varit där förut så kanske det var tillfälligt då jag vet att jag hanterade felkodsläsaren lite annorlunda utifrån hanteringen av bilen. Men ja, det kan ju ligga något där också, hade hoppats på att den felkoden i sådana fall var mer aktiv än vad den är i nuläget. Kanske ligger precis på gränsen att ge ifrån en felkod eller ej..om det nu existerar.
Visst existerar koden...
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341893
 
K karlmb skrev:
Visst existerar koden...
[länk]
Tyvärr, det inlägget är från mig också. Eftersom ingen hade svarat så sökte jag mig vidare till fler forum där det kanske finns någon som visste. Detta inlägg hade i och för sig en annan utgångspunkt.

Så hittills har jag inte hittat någonting om denna felkoden och ingen verkar veta exakt vad den betyder mer än det som står som då även blir fel då den ligger i fel enhet.

Testat ett engelskt forum för specifikt felkoden. Då visste ingen heller mer än att en påstod att koden inte existerar som en korrekt felkod, den personen rekommenderade att felsöka med VIDA, dock har jag inte tillgång till det.
 
T TobyWoby skrev:
Tyvärr, det inlägget är från mig också. Eftersom ingen hade svarat så sökte jag mig vidare till fler forum där det kanske finns någon som visste. Detta inlägg hade i och för sig en annan utgångspunkt.

Så hittills har jag inte hittat någonting om denna felkoden och ingen verkar veta exakt vad den betyder mer än det som står som då även blir fel då den ligger i fel enhet.

Testat ett engelskt forum för specifikt felkoden. Då visste ingen heller mer än att en påstod att koden inte existerar som en korrekt felkod, den personen rekommenderade att felsöka med VIDA, dock har jag inte tillgång till det.
Jaha, ok....
Men, är det så otroligt att felet hamnar i CCM? Är det där konstant men inte ger några problem kan du nog släppa det. Om ECU anser att den har enligt dig korrekt info om vattentemp så borde den inte störa s av det där felet.
Som du säger så får du kolla om det konstant visas korrekt temp enligt OBD2, , när motorn går sämre, isåfall bör tomgångsdipparna inte ha med detta att göra.
 
K karlmb skrev:
Jaha, ok....
Men, är det så otroligt att felet hamnar i CCM? Är det där konstant men inte ger några problem kan du nog släppa det. Om ECU anser att den har enligt dig korrekt info om vattentemp så borde den inte störa s av det där felet.
Som du säger så får du kolla om det konstant visas korrekt temp enligt OBD2, , när motorn går sämre, isåfall bör tomgångsdipparna inte ha med detta att göra.
Neh, är inte säker på att den inte kan hamna där men känns högst otroligt. Felkoden finns ingenstans på nätet, tempen verkar visa korrekt temp, ECT enheten bör hamna i ECM då det är dit den är kopplad kabelmässigt, enheten är då även helt utbytt osv, allt detta gör så misstankarna sänks att den faktiskt är en skarp kod. Men frågan kvarstår fortfarande kring tomgångsdipparna och ifall den möjligtvis är relaterad till den konstiga felkoden, men ska göra så som du också föreslår, att köra runt och notera de dåliga tillfällena och se vad som sker. Får tacka för din dedikation i ärendet :)

Hittar jag orsaken så återkommer jag med resultat så det kanske kan hjälpa andra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Neh, är inte säker på att den inte kan hamna där men känns högst otroligt. Felkoden finns ingenstans på nätet, tempen verkar visa korrekt temp, ECT enheten bör hamna i ECM då det är dit den är kopplad kabelmässigt, enheten är då även helt utbytt osv, allt detta gör så misstankarna sänks att den faktiskt är en skarp kod. Men frågan kvarstår fortfarande kring tomgångsdipparna och ifall den möjligtvis är relaterad till den konstiga felkoden, men ska göra så som du också föreslår, att köra runt och notera de dåliga tillfällena och se vad som sker. Får tacka för din dedikation i ärendet :)

Hittar jag orsaken så återkommer jag med resultat så det kanske kan hjälpa andra.
Det kanske är ett gammalt fel som du bara kan nolla med VIDA.
Eller något som handlat om CAN-problem, nu eller historiskt.
Ser fram emot upplösningen! :)
 
  • Gilla
TobyWoby
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.