Tjena!

Hade ett tag en väldigt dålig tomgång, bilen dog aldrig men hade plötsliga tapp i styrka, väldigt nära att motorn dog vid stoppljus efter man frikopplat m.m.

Jag rengjorde då spjällhuset och luftmassemätaren, detta förbättrade läget med kanske…60%? Dock kvarstår fortfarande symtomen fast i mycket lägre grad.

Bilen kan fortfarande få kortvariga hastiga tomgångsdippar efter man gasat och sedan frikopplar. Bilen dör inte men den kan falla ned mot 300-400 varv innan den återhämtar sig och stabiliserar sig på ca 700 varv. Detta kommer och går, varm som kall. Upptäcks lättast vid stoppljus eller när man ska finparkera genom att backa där man gasar och frikopplar fram och tillbaka. Ibland märks det inte alls, ibland är det jättetydligt.

Jag fixade ihop en röktestare där jag pressade in rök bland vakuumslangarna men hittade inga spår alls av läckage någonstans.

Vad tror ni det kan vara? Vill helst inte behöva köpa nytt spjällhus för 3-4 papp. Har lyckats hitta identiskt hus från Bosch så förhoppningsvis behövs ingen programvara men fortfarande sura pengar om felet kvarstår. Samma tanke att kanske byta lyftmassemätaren mot en ny.

Tändstiften ska inte vara så speciellt gamla.

Har sökt efter felkoder med en avancerad läsare utan en enda felkod relaterad till problemet.

Mvh,
Tobbe
 
T TobyWoby skrev:
Tjena!

Hade ett tag en väldigt dålig tomgång, bilen dog aldrig men hade plötsliga tapp i styrka, väldigt nära att motorn dog vid stoppljus efter man frikopplat m.m.

Jag rengjorde då spjällhuset och luftmassemätaren, detta förbättrade läget med kanske…60%? Dock kvarstår fortfarande symtomen fast i mycket lägre grad.

Bilen kan fortfarande få kortvariga hastiga tomgångsdippar efter man gasat och sedan frikopplar. Bilen dör inte men den kan falla ned mot 300-400 varv innan den återhämtar sig och stabiliserar sig på ca 700 varv. Detta kommer och går, varm som kall. Upptäcks lättast vid stoppljus eller när man ska finparkera genom att backa där man gasar och frikopplar fram och tillbaka. Ibland märks det inte alls, ibland är det jättetydligt.

Jag fixade ihop en röktestare där jag pressade in rök bland vakuumslangarna men hittade inga spår alls av läckage någonstans.

Vad tror ni det kan vara? Vill helst inte behöva köpa nytt spjällhus för 3-4 papp. Har lyckats hitta identiskt hus från Bosch så förhoppningsvis behövs ingen programvara men fortfarande sura pengar om felet kvarstår. Samma tanke att kanske byta lyftmassemätaren mot en ny.

Tändstiften ska inte vara så speciellt gamla.

Har sökt efter felkoder med en avancerad läsare utan en enda felkod relaterad till problemet.

Mvh,
Tobbe
Kolla om temgivarna, vatten och luft, visar rimliga värden enligt OBD.
 
K karlmb skrev:
Kolla om temgivarna, vatten och luft, visar rimliga värden enligt OBD.
Hmmm… tror du det kan vara relaterat till kylarvätskan? För jag har faktiskt en mysko felkod som jag försökt få hjälp med men ingen har svarat så antar att inga direkt vet orsaken. Kan posta det inlägget här som svar om du vill läsa om det.

Vad anses vara rimliga värden förresten? Ska testa med felkodsläsaren imorgon.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Hmmm… tror du det kan vara relaterat till kylarvätskan? För jag har faktiskt en mysko felkod som jag försökt få hjälp med men ingen har svarat så antar att inga direkt vet orsaken. Kan posta det inlägget här som svar om du vill läsa om det.

Vad anses vara rimliga värden förresten? Ska testa med felkodsläsaren imorgon.
Gör det.
Rimligt är väl ca 90 grader på vattnet när den är varm och 30-40 på insugsluften när du kör omkring.
 
K karlmb skrev:
Gör det.
Rimligt är väl ca 90 grader på vattnet när den är varm och 30-40 på insugsluften när du kör omkring.
Detta har jag skrivit både på Garaget och Jagrullar utan respons. Redigerar lite då jag gjort ytterligare felsökning efter inläggen.

//
Tjena!

Jag har snart fått bort alla felkoder på bilen men har en kvar som jag inte riktigt lyckas tolka vad felet beror på.

Felkod: CCM-135 - Engine Coolant Temperature(ECT), Ground(GND) Short.

Trodde felet var sensorn på termostathuset så har precis bytt hela huset inklusive sensor i förhoppning att det skulle bli löst, dock kvarstår felkoden även efter man försökt radera den.

Har läst mig till olika volt som denna sensorn ska ligga på beroende på kall/varm bil och då även testat med en multimeter samtidigt som bilen är igång och jag får inte fram att det ska vara någon kortslutning någonstans. Under testets gång så råkade jag tappa kontakten så sensorn kopplades ur och så gick fläkten upp på Max-varv vilket enligt instruktioner är korrekt beteende, så någon kortslutning verkar det ju inte vara.

Är jag på helt fel ställe och letar efter felet?
Har ni någon idé?
//

Kan detta då vara relaterat till tomgången eller är de två helt skilda händelser. Jag har inga andra felkoder och bilen utöver den ”ibland” konstiga tomgången går fin fint av min erfarenhet.

Det jag också reagerar på är att det är en CCM felkod, alltså climate control module, men den beskriver kylvätskar sensorn..den borde väl hamna under ECM kan man tycka.
 
Det först man ska ha klart för sig är att när styrenheter sätter felkoder så känner de bara värden på sina in och utsignaler. De kan omöjligt veta om en givare är trasig eller ej. De kan känna om en signal är högre eller lägre än normalt eller om slingan är öppen eller kortsluten. Dvs felet kan sitta i givaren eller i kabeln dit. Eller så kan temperatur , tryck mm vara så extremt att sensorsignalen blir orimlig. Då är det mekanikerns uppgift att tolka felkoden och finna felet. Inte bara byta givare utan att tänka.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Kan detta då vara relaterat till tomgången eller är de två helt skilda händelser. Jag har inga andra felkoder och bilen utöver den ”ibland” konstiga tomgången går fin fint av min erfarenhet.
ja det kan vara relaterat eftersom temperaturen på motorn påverkar hur mycket bränsle som sprutas in. Jag skulle fixa den givaren innan annan felsökning fortsätter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Detta har jag skrivit både på Garaget och Jagrullar utan respons. Redigerar lite då jag gjort ytterligare felsökning efter inläggen.

//
Tjena!

Jag har snart fått bort alla felkoder på bilen men har en kvar som jag inte riktigt lyckas tolka vad felet beror på.

Felkod: CCM-135 - Engine Coolant Temperature(ECT), Ground(GND) Short.

Trodde felet var sensorn på termostathuset så har precis bytt hela huset inklusive sensor i förhoppning att det skulle bli löst, dock kvarstår felkoden även efter man försökt radera den.

Har läst mig till olika volt som denna sensorn ska ligga på beroende på kall/varm bil och då även testat med en multimeter samtidigt som bilen är igång och jag får inte fram att det ska vara någon kortslutning någonstans. Under testets gång så råkade jag tappa kontakten så sensorn kopplades ur och så gick fläkten upp på Max-varv vilket enligt instruktioner är korrekt beteende, så någon kortslutning verkar det ju inte vara.

Är jag på helt fel ställe och letar efter felet?
Har ni någon idé?
//

Kan detta då vara relaterat till tomgången eller är de två helt skilda händelser. Jag har inga andra felkoder och bilen utöver den ”ibland” konstiga tomgången går fin fint av min erfarenhet.

Det jag också reagerar på är att det är en CCM felkod, alltså climate control module, men den beskriver kylvätskar sensorn..den borde väl hamna under ECM kan man tycka.
Kablage eller jordfel.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Eller styrdonsfel. Det kan inte skilja på internt och externt fel.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Men nästa steg är uppmätning kablage. Koncentrerat till kretsen för tempgivare.
 
Ska försöka utveckla mitt resonemang efter lite välbehövlig sömn....
Det här är generella råd, din bilmodell är helt okänd för mig.
Du verkar vara på rätt spår i felsökningen när du kontrollmätt signalen från kylvätsketempgivaren med multimeter.
Har du mätt rätt (och förstått funktionen) så kan vi säga att du vet att signalen är riktig till styrenheten. Sätter bilen fortfarande samma felkod? Ja,då går man ett varv till , är kablaget kollat genom att köra in 12v i ena änden med allt urkopplat och med en 12v/55w lampa i andra änden så du vet att det är riktigt bra kontakt i kabeln. Ruska kablaget och leta glappkontakt. Lyser det inte men sensorsignalen var OK när du mätte med multimetern så kan det vara ärgat i kabeln som leder halvbra ibland.
Fortfarande samma felkod? Ja, då kan felet ligga på insidan i styrenheten också. Även där kan oxid och åldrade komponenter orsaka felaktiga värden.
På modernare fordon är det lättare att se med datorn att givarsignalen faktiskt går fram och att sant värde kan läsas ut men stämmer det inte så går man tillbaks till ovanstående felsökning och säkerställer att hela kretsen med kabel och givare funkar.
Fortfarande samma felkod? Ja, då är frågan om man förstått felkodens innebörd.... det som googlas på nätet stämmer inte alltid med tillverkarens uppgifter. Läs på mer.
Att "fel styrenhet" rapporterar felkod på kylvätsketemp kan tyda på komunikationsmiss mellan styrenheterna.
Typ att om alla styrenheter rapporterar div felkoder utom bromsstyrenhet så ligger felet helt logiskt i bromsstyrenheten. Den kanske saknar ström eller har avbrott på canlänk mm mm.
Inga felkoder alls men går ändå ojämt. Blir bättre med nya givare men inte helt bra?
Ja, elektronik åldras. Givarvärden eller styrenhetens förmåga att läsa givarvärde kan förändras så att de värden som tidigare gav perfekt motorgång inte längre stämmer.
Jag hade tex en opel som ofta vägrade starta. Lite startgas hjälpte, sen gick den bra.
Lösningen blev att lura tempgivaren med ett motstånd att motorn var 10° kallare vid start. Motorn fick lite mer soppa och startade sedan nöjt varje gång.
Kanske satt felet i elektroniken , kanske inte.
Kanske hade ett något högre bränsletryck eller ett någon friskare insprutningsmunstycke gett samma goda resultat. Förmodligen men för mig var detta en helt OK lösning och felsökningen slutade där.
Lycka till i ditt letande.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ska försöka utveckla mitt resonemang efter lite välbehövlig sömn....
Det här är generella råd, din bilmodell är helt okänd för mig.
Du verkar vara på rätt spår i felsökningen när du kontrollmätt signalen från kylvätsketempgivaren med multimeter.
Har du mätt rätt (och förstått funktionen) så kan vi säga att du vet att signalen är riktig till styrenheten. Sätter bilen fortfarande samma felkod? Ja,då går man ett varv till , är kablaget kollat genom att köra in 12v i ena änden med allt urkopplat och med en 12v/55w lampa i andra änden så du vet att det är riktigt bra kontakt i kabeln. Ruska kablaget och leta glappkontakt. Lyser det inte men sensorsignalen var OK när du mätte med multimetern så kan det vara ärgat i kabeln som leder halvbra ibland.
Fortfarande samma felkod? Ja, då kan felet ligga på insidan i styrenheten också. Även där kan oxid och åldrade komponenter orsaka felaktiga värden.
På modernare fordon är det lättare att se med datorn att givarsignalen faktiskt går fram och att sant värde kan läsas ut men stämmer det inte så går man tillbaks till ovanstående felsökning och säkerställer att hela kretsen med kabel och givare funkar.
Fortfarande samma felkod? Ja, då är frågan om man förstått felkodens innebörd.... det som googlas på nätet stämmer inte alltid med tillverkarens uppgifter. Läs på mer.
Att "fel styrenhet" rapporterar felkod på kylvätsketemp kan tyda på komunikationsmiss mellan styrenheterna.
Typ att om alla styrenheter rapporterar div felkoder utom bromsstyrenhet så ligger felet helt logiskt i bromsstyrenheten. Den kanske saknar ström eller har avbrott på canlänk mm mm.
Inga felkoder alls men går ändå ojämt. Blir bättre med nya givare men inte helt bra?
Ja, elektronik åldras. Givarvärden eller styrenhetens förmåga att läsa givarvärde kan förändras så att de värden som tidigare gav perfekt motorgång inte längre stämmer.
Jag hade tex en opel som ofta vägrade starta. Lite startgas hjälpte, sen gick den bra.
Lösningen blev att lura tempgivaren med ett motstånd att motorn var 10° kallare vid start. Motorn fick lite mer soppa och startade sedan nöjt varje gång.
Kanske satt felet i elektroniken , kanske inte.
Kanske hade ett något högre bränsletryck eller ett någon friskare insprutningsmunstycke gett samma goda resultat. Förmodligen men för mig var detta en helt OK lösning och felsökningen slutade där.
Lycka till i ditt letande.
Ja el har aldrig varit min starka sida direkt, jag får fortsätta felsöka den för att se vad jag kan hitta.

Jag vet dock med mig att jag har lite ”glapp” eller något i CCM enhetens lampor som lyser upp knappar. Bytte först lampan då de var helt släckt men det hjälpte inte och då jag nu märkt att den tänts ibland så är det glapp någonstans på kretskortet antar jag. Funderar då ifall CCM enheten börjat ge upp och att det är därför jag får denna felkod, tycker dock fortfarande det är konstigt att ECT enheten hamnar i CCM som felkod, men det kan alltså ske och fortfarande vara en legitim felkod?

Orsaken till frågan är ifall jag ska fokusera på felaktig CCM som ger felaktiga koder eller ifall det faktiskt är ECT-kablage som kan fela. ECT enheten borde det i alla fall inte vara då jag köpte allt nytt från ett helt okej märke ”Febi Bilstein”.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det kan vara relaterat eftersom temperaturen på motorn påverkar hur mycket bränsle som sprutas in. Jag skulle fixa den givaren innan annan felsökning fortsätter.
Ja det är ju sant, får fortsätta försöka felsöka den där irriterande givaren. Hela enheten är bytt med temphus och givare, även mätt med multimeter utifrån den informationen jag kunde söka fram och det verkade som det var rätt värden inom volten för kall/varm motor.
 
Har du bytt allt är det ju bara jobbiga fel kvar.....Kan det vara någon jordfläta som ärgat av? Motor till chassie?

Det är ett tag sedan jag hade bilar som stökade på detta sätt men jag tyckte det underlättade att kunna titta på utsignalen från givaren, medan man kör. Jag hade en vag-com till VW/Audi-bilarna och en Dice till Volvon (går att köpa på Aliexpress till rimliga pengar.

Går det att följa kablaget ända fram till rätt datorbox? Som Bjober beskriver måste man nog mäta respektive kabel vid sensorn, hela vägen till andra änden. Kanske är det vettigt att börja inspektera vid alla kontaktstycken för det är väl ofta där det blir knas om kabeln är böjd etc.
 
Jag stack ut och körde ett varv, värmde upp motorn till arbetstemperatur och mätte av temperaturerna, hade följande:

Coolant Temp: ca 92 grader.
Intake Air Temp: ca 49 grader.
Ambient Air Temp: ca 15 grader.
Mass Air Flow: 19.4 kg/h
Fuel Pressure: 404 kPa

Komiska var att jag fick en helt ny felkod jag aldrig sett förut. ECM-950C. Raderade den i nuläget men vet inte ifall det även ligger fel i sensorn för accelerationspedalen eller ifall min ECM börjar spöka och skicka massa felkoder utanvidare.

ECM-950C triggade ingen motorlampa och kom inte tillbkaa efter man raderat den men fattar inte varför den kom från första början.

Kanske utförde scanningen i felaktig ordning, motorn på, kopplade ihop scannern med motorn igång eller liknande som då kanske triggade felaktiga felkoder som sensorn för gaspedalen, osäker i nuläget om det var orsaken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.