2 945 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Volvo V70 -07 T5 ”tomgång felsökning”
Läst på en hel del här nu hur dumpventilen fungerar. Mycket med denna bilen som jag gör för första gången.Andreas_kalmar skrev:
Kan man märka ett vakuumläckage på dumpen ifall man går runt med gasol när motorn är igång? För jag var och testade turbon för vakuumläckage med gasol och röktryckt systemet utan resultat. Om en dumpventil har läckage, är det slutet då så mina test inte kan ge utslag om så är fallet?
Allt ska vara original när det gäller lufttillförseln. Avgasbiten så är katalysatorn bytt till en sportversion samt det klassiska att byta själva avgassystemet till ett grövre. Genomfört av tidigare ägare.N Niq skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Kan läcka mellan tryck och avlasningssidan har aldrig delat nån sån så vet inte hur den är konstruerad
Det är lite långsökt men om inte motorns programvara är anpassad till det nya avgassystem så kan det krångla och turbomotorer är lite känsligare.T TobyWoby skrev:
När du skriver bränsleinsprutningsventiler menar du hela spridaren då? Annars så skulle det säkert vara bra att göra en spridarrengöring och en insprutningsbild. Eventuellt tvätt av hela bränslesystemet.
Vilken bensin kör du på?
Annars så en dator som visar live värden på alla givare. Som någon skrev tidigare gå igenom alla elanslutningar inklusive jordledningar.
Hej,N Nalleman64 skrev:
Yes, ställt den här tidigare fast nu uppdaterad efter allt jag bytt samt garaget och jagrullar 😋
Felet kan ju bero på så otroligt mycket så hoppas på att någon som kanske varit med om samma ser inlägget 👍
Svårt att säga det där med programvaran men minns inte att bilen betedde sig såhär när jag köpte den.N Niq skrev:Det är lite långsökt men om inte motorns programvara är anpassad till det nya avgassystem så kan det krångla och turbomotorer är lite känsligare.
När du skriver bränsleinsprutningsventiler menar du hela spridaren då? Annars så skulle det säkert vara bra att göra en spridarrengöring och en insprutningsbild. Eventuellt tvätt av hela bränslesystemet.
Vilken bensin kör du på?
Annars så en dator som visar live värden på alla givare. Som någon skrev tidigare gå igenom alla elanslutningar inklusive jordledningar.
Yes, menar spridarna 👍 hela bränslesystemet är mer eller mindre bytt förutom ledarna.
Tankar enbart 98 för att undvika spikar och allmänt bättre för motorn av min kunskap.
Ska kolla hur mycket livevärden jag kan få fram av felkodsläsaren. Nyttjar en iCarsoft Vol 3.0.
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Spolarna borde sätta kod även om det är kablarna så det är nog lugnt
Tillägg:
Min största gissning på detta problem var det gamla spjällhuset då felet blev bättre efter att jag rengjort det. Dock försvann det inte helt.
Jag valde sedan efter ett tag att byta och bytte till ett helt nytt original, dock menade först Brandt Bil på att det behöver programmeras när spjällhus byts. Så jag bytte det och åkte till dem.
Det strulade rätt rejält, först så kunde de inte p.g.a. chippningen så de bad om godkännande att omprogrammera ECU (att chippningen försvinner) men det funkade inte heller då bilen vägrade hantera programvaran som skickades till den så spjället förblev oprogrammerat. De sa då även att bilen klarar sig utan programmerat spjällhus på dessa äldre bilar.
Ska jag tro på detta?
Jag vill tro det och hittills har väl symtomen bevisat att det stämmer då mer eller mindre exakt samma symtom fanns både med det gamla och de nya spjällhuset. Antar att det inte är värt att testa köpa ny ECU, tappa chippningen och programmera spjället.
Vad tror ni?
Min största gissning på detta problem var det gamla spjällhuset då felet blev bättre efter att jag rengjort det. Dock försvann det inte helt.
Jag valde sedan efter ett tag att byta och bytte till ett helt nytt original, dock menade först Brandt Bil på att det behöver programmeras när spjällhus byts. Så jag bytte det och åkte till dem.
Det strulade rätt rejält, först så kunde de inte p.g.a. chippningen så de bad om godkännande att omprogrammera ECU (att chippningen försvinner) men det funkade inte heller då bilen vägrade hantera programvaran som skickades till den så spjället förblev oprogrammerat. De sa då även att bilen klarar sig utan programmerat spjällhus på dessa äldre bilar.
Ska jag tro på detta?
Jag vill tro det och hittills har väl symtomen bevisat att det stämmer då mer eller mindre exakt samma symtom fanns både med det gamla och de nya spjällhuset. Antar att det inte är värt att testa köpa ny ECU, tappa chippningen och programmera spjället.
Vad tror ni?
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Har inte skruvat med nån sån motor men tidigare v70 kräver programmering av gasspjäll
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Dett är rimligt symtom med spjällhusproblem
Andreas_kalmar skrev:
Hmm..frågan är ju då ifall det är värt pengarna..en ny ECU är oftast inte så billigt.. sedan vill man ju gärna ha tillbaka chippningen 🙈Andreas_kalmar skrev:
Undrar ens varför bilen vägrade ta emot programvaran..vad det berodde på. Vill ju inte köpa ny ECU i onödan.