dkp09 skrev:
Om traktorn är svårstartad.. vad ska man tänka på?
noterade att säljaren eldade på "magneten" som hade fördelarlocket på.. tips råd för att få igång en sån här gammal pärla? Idag finns endast bensin i båda tankarna, skulle vara lite strul med magneten..
Jag gör lite reklam för min sidad^_^b http://www.angelfire.com/retro/fotogen/

Elda på magneten låter inte så bra.Innehåller tändspole,brytare,kondensator etc så elda inte!Man kan blande in 25%diesel i bensinen om man vill
 
Milkshaken
grävaren skrev:
Milkshakens beskrivning gäller inte Volvo T24. Den stämmer däremot för Ferguson 35 m.fl.
Ahh. Ok. hade för mig det var standard till dom alla i dom generationerna,,,, Bra att du redde ut det Grävaren.
 
D09
kopplade på batteriladdaren idag, gjorde ett försök att starta men ville sig inte,,, tugga bara runt..

Ska man vrida dödaren medurs eller moturs vid start? ( Vajern fram till förarplatsen har lossnat. )

slänga i en 25 % diesel i tanken. Vad finns det mer för trix om man förutsätter att det blir gnista,

Antar att det har med bränslesystemet om den inte tänder igång..
 
D09
Bra hemsida Kloge =)
 
Milkshaken
Ojojoj... Ja du har kanske ägt en gammal amason eller volvo 140....:)
bara att börja leta då ju...:)
Börja med tändsystemet du, brytare om det är finns nån... tändkablar om det finns några, och allt sånt....
 
D09
Gick inget vidare idag, hade köpt en xtec x800 6v batteriladdare, när jag lämnade den för några dagar sen så lös laddlampan, nu hade allt slocknat på laddaren som jag uppfattade till att vara rätt så bra...

Sen gjorde jag kanske en dum grej, i min iver att få igång maskinen kopplade jag på 12volt starthjälp i några sekunder men kom på att det kanske inte är någon höjdare i ett 6 volt system...

Vad kan hända om man kopplar på något som jag hittade på idag?

Laddade batteriet på 6 voltsladdaren som ?startade? igång igen ( ladd lampan lös iaf ) men verkar inte ha fått tillräckligt med kräm, "klickade" bara när jag tryckte på startknappen.

Kom o tänka på att det fanns en vev till som man kan veva igång den med, har aldrig gjort något sådan´med vågade mig på några försök utan resultat.. Några tips gällande vevstart??? =)
 
Jag vet inte hur mycket el du har på din, men min T31 utan varken lampor eller annat går på 12v permanent (6v original), startmotorn klarar det kortare stunder och generator har jag ingen.

Om du har generator på din så kan den ha tagit skada.
 
D09
Hur funkar det om man som du inte har någon generator? Kör du igång med starthjälp varje gång eller hur funkar det? Då har du inget batteri heller? =)

Jag har 4 klena, någon form av antika runda lycktor som lyser lika starkt som min mobil ; )
 
D09
Jag skulle iofs vilja utrusta min traktor med en ljusramp och det blir väl svårt utan generator he he kanske är svårt med ett 6 volt system också?
 
Går det inte operera in en vanlig växelströmmare från en personbil?

Protte
 
Jo jag har batteri i den, men iom att den startar så lätt så räcker en laddning till ca 20-30 starter.

Jag håller med "protte", sätt in en vanligt 12v växelströmmare från en bil och skaffa 12v lampor.

Startmotorn klarar 12v bra om man inte står och nöter länge.
(är bekräftat av en person som jobbar med just startmotorer)
 
D09
"12v växelströmmare" pratar vi ny generator då? Stort inrepp? =)
 
Ja det är den typen av generator som ersatte dom gamla likströmmarna (likströmmarna är ofta långsmala medan växelströmmarna är korta).

Finns i alla nyare fordon. Köp från nån skrotad Volvo personbil ( 240/740 osv) om du vill komma billigt undan.
Biltema har utmärkta nya generatorer till bra pris också.
Nej det är oftast inget större jobb, fästena behöver modifieras lite men det brukar vara enkelt.
Bara kolla att remskivan stämmer i bredd mot övriga och koppla om elen lite eftersom du inte behöver något laddrelä.
 
Japp!

Med en sådan så kan du stå med traktorn på tomgång med en massa ljus på och det ändå laddar batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.