Arkitekterna ritade något annat än ett traditionellt hus när de fick i uppdrag att rita ett “egoistboende”. Och det hade kommunens handläggare hade inga som helst invändningar mot.

Du kan läsa artikeln här: Vollerup Atrium House med modern snickarglädje
 
riktigt snyggt men sen tycker jag att såna här bara passar in på få platser man måste ha en vis tomt och läge skulle se konstigt i vanligt villaområde


intressant att man valt just travertin jag har just lagt hela övervång på huset med travertin biligt matrial
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Helt underbart hus! Här skulle jag må bra!
 
  • Gilla
hansbertil och 1 till
  • Laddar…
Var är snickarglädje på det huset?
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Var är snickarglädje på det huset?
Det står en bit ner i texten. En snickare på Jylland har gjort ett riktigt bra jobb med insidan.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
MrJay
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det står en bit ner i texten. En snickare på Jylland har gjort ett riktigt bra jobb med insidan.
Snickarglädje i min värld är de finurliga detaljerna som görs på gamla hus så håller inte riktigt med att ordet passar in på detta strama bygge.

Taget ur Wikipedia:
Snickarglädje (även betecknad lövsågeri) är trädekorationer som ibland förekommer på äldre byggnader. De kan vara snirkliga former eller ett enkelt mönstrat. Det finns oftast på exempelvis verandor, vid vindskivor, i räcken och liknande. Begreppet "Snickarglädje" används i Sverige och Finland huvudsakligen om trähus byggda mellan mitten av 1800-talet och 1914.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Se det mer som en ordlek baserat på texten, och glöm inte att det står "modern snickarglädje".
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Se det mer som en ordlek baserat på texten, och glöm inte att det står "modern snickarglädje".
vart ser du det
modern snickarglädje jag ser ingen alls
 
R
Skulle kalla det ett minimalistiskt hus.
 
M mattoys skrev:
Var är snickarglädje på det huset?
Enorm snickare glädje och skicklighet i hela interiören, jo enklare det ser ut jo svårare är det att bygga.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Enorm snickare glädje och skicklighet i hela interiören, jo enklare det ser ut jo svårare är det att bygga.
Jag säger inte att det inte är en enorm skicklighet att få till det.
Men de ser mer ut som något modernt arkitektritat hus, inte något traditionellt lantligt som man normalt förknippar snickarglädje med.
Att exempelvis inte ha några lister ställer höga krav på utövaren men det är ingen snickarglädje.

Att det är svårt att bygga är inte snickarglädje.
Kan du ge några exempel på snickarglädje i artikeln?
 
M mattoys skrev:
Jag säger inte att det inte är en enorm skicklighet att få till det.
Men de ser mer ut som något modernt arkitektritat hus, inte något traditionellt lantligt som man normalt förknippar snickarglädje med.
Att exempelvis inte ha några lister ställer höga krav på utövaren men det är ingen snickarglädje.

Att det är svårt att bygga är inte snickarglädje.
Kan du ge några exempel på snickarglädje i artikeln?
Att kunna klara av att göra något riktigt utmanade är för mig sann snickarglädje av högsta kvalitet! dvs riktig yrkesstolthet, kring sekelskiftet var det svårt att göra fri sågade former etc. På gavelspetsar,balustrader etc. det var snickarglädje då och kronan på verket för deras yrkesstolthet.

Allt har sin tid!

Vi kör inte lite häst och vagn glädje till Ica häller bara gör vi kan i ösregn :D

Att göra det du referera till idag är lika svårt som att montera gipsvägg typ eller trycka play på en NCS frät.

Ser inte riktigt någon glädje i det, det hör till försvunnen tid, vist kan det vara otroligt vackert på gamla hus, men där finns där av en anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.