L
H Hemmafixaren1 skrev:
Vad är ditt råd till mig, om du vore i mina skor?[/QUOTE
Bra med total info så behöver man inte gissa tryck på nedpilen

Men eftersom du kan känna där det är , muffen har ett litet spann på ett par centimeter att skjuta på , kan du kan vrida den och förflytta dem så den kommer en centimeter på det andra röret , och vira lite tejp på skarven
 
Men kan du nå området med handen så kan du iaf hjälpa nya kabeln på plats när du drar igenom den. Det bästa och enklaste vore ju dock om du kunde få ihop de båda rören igen... :)
 
tommib
Kan du nå det med handen så kan du dra ihop rören eller laga det.

Antingen som Liteavvarje skriver ovan, dra ihop rören i muffen igen och tejpa (Silvertejp). Eller ta en bit nytt rör i storleken större, klyv på längden och tejpa runt om det inte går att dra ihop rören. Lämna det inte nu, du kommer bara ångra dig sen...
 
Om du kommer åt kanske du kan koppla ihop rören med en öppningsbar skarvmuff191099-44-1400692skarvmuffelbutik.jpg
Edit: tokigt tänkt av mig, är det en skarv som gått isär sitter det ju antagligen redan en muff där.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack för goda tips och råd! Men finns det någon risk med att bara låta det vara som det är?
 
Jag kommer inte åt att varken trycka fast det (har försökt förstås) och inte heller få in något skyddande lager ovanpå. Så helst skulle jag vilja göra ingenting. Men inte om det är brandrisk eller liknande.
 
tommib
Ja. Nästa gång det behöver trådas om är det risk att du får rörstopp, eller att du skalar isoleringen på trådarna.

Varför inte bara fixa det nu när du har det tillgängligt? Eller har du redan lagt igen hålet?

Bild?
 
L Liteavvarje skrev:
Det är ju inte bra med rör som går isär , om du börjar med att dra ur trådar med med fjäder efter , så kan jag nog sätta en peng på att dom skalas mot rörkanten , klart får du i nya utan dom skalas mot kanten så OK , men är nog en utopi att tro det ,
Jag har aldrig sett skalade FK efter att ha trådat om när röret har hoppat isär. Möjligtvis om det är gamla pansarrör men inte annars.

Om det inte går att laga skarven så kör på EXQ. Bind på en dragfjäder på alla tre FK, tejpa så du jämnar ut skarven. När du sätter fast EXQ:n gäller samma sak, tejpa noga så det blir en jämn övergång. Lägg på glidmedel av något slag och dra igenom.
 
Såg först nu att jag skrivit VK i rubriken, skulle vara VP förstås

Jag får inte in mobilen för att fota.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna kärva om det ska dras nya trådar i framtiden, låter ju inte bra att de skulle kunna skalas upp också. Menar ni då när man drar i nya trådar eller de som redan ligger i?

Rören har gått isär precis där de möts i ett hål i en träregel, så jag får inte in någon tejp eller annat där, det är för trångt. Jäkla krångel alltså!

Så alternativen är att slita upp hela väggen och lägga om rören, dra i en EXQ utan att göra något med rören (som att tejpa eller annat) eller låta det bara vara. Får fundera lite.
 
Du behöver väl inte slita upp hela väggen. Det verkar som du vet exakt var felet ligger, ta upp ett lagomt stort hål i gipsen, typ 10x20cm, fixa skarven, laga gipsen, spackla och måla...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du behöver väl inte slita upp hela väggen. Det verkar som du vet exakt var felet ligger, ta upp ett lagomt stort hål i gipsen, typ 10x20cm, fixa skarven, laga gipsen, spackla och måla...
Ja det har du rätt i. Kanska får bli så, ska spackla och sätta igen ett annat hål på samma vägg så då har jag allt material framme redan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.