Hej,
av en slump såg jag att ett VK-rör i vår yttervägg har glidit isär där man troligtvis skarvat. Det är mitt på en "raksträcka" mellan två kopplingdosor (varav en dold).
Jag kan inte komma åt att fästa röret utan att riva upp väggen.
Jag är inte i behov av att dra nya trådar i röret, det skulle ju kunna bli krångligt, men jag undrar om det finns någon säkerhetsrisk med rör som glidit isär? Glipan är ca 1-2 cm. I röret finns tre ledare, svart, blå och gul/grön.

Tacksam för svar!
 
K
Det här var inte bra, mitt råd är att snabbt sälja huset och teckna en dolda fel försäkring så kan du sova lugnt.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Det här var inte bra, mitt råd är att snabbt sälja huset och teckna en dolda fel försäkring så kan du sova lugnt.
Hm det är svårt att uppfatta ironi via text såhär, men jag antar att du skojar?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L
Går nog aldrig att få ihop dom , dom spänner i sidled , så dra inte i ledningarna , då kan dom skalas mot en rörkant och då är det kört , inte bra men inte farligt heller ,
Du är inte ensam om att upptäcka detta
 
Jag hade inte brytt mig om det hemma hos mig själv men om jag upptäckt det hos en kund hade jag försökt dra i en EXQ istället för FK. Använd dina befintliga FK som dragtråd så borde det vara enkelt.
Jag ser ingen större risk att strunta i det heller som sagt.
VK-rör förresten, vad är det? Menar du VP-rör (plaströr)?
 
L Liteavvarje skrev:
Går nog aldrig att få ihop dom , dom spänner i sidled , så dra inte i ledningarna , då kan dom skalas mot en rörkant och då är det kört , inte bra men inte farligt heller ,
Du är inte ensam om att upptäcka detta
Ok, tack!
 
L
Müssli Müssli skrev:
Jag hade inte brytt mig om det hemma hos mig själv men om jag upptäckt det hos en kund hade jag försökt dra i en EXQ istället för FK. Använd dina befintliga FK som dragtråd så borde det vara enkelt.
Jag ser ingen större risk att strunta i det heller som sagt.
Har varit ute för det i samband med ombyggnationer , är i det närmaste omöjligt då rören inte ligger mitt för varandra , inte ens med fjäder kopplad till en ledning , den fastnar i skarvdelen
 
Müssli Müssli skrev:
Jag hade inte brytt mig om det hemma hos mig själv men om jag upptäckt det hos en kund hade jag försökt dra i en EXQ istället för FK. Använd dina befintliga FK som dragtråd så borde det vara enkelt.
Jag ser ingen större risk att strunta i det heller som sagt.
VK-rör förresten, vad är det? Menar du VP-rör (plaströr)?
Ok då funderar jag på att dra in en EXQ där åtminstone. Hur är den att dra, är den smidig? Det finns en krök på röret som går över över en ventilationstrumma, i form av VP-slang som skarvats på VP-röret med en muff. Tror du en EXQ kan ta sig förbi?
 
L Liteavvarje skrev:
Har varit ute för det i samband med ombyggnationer , är i det närmaste omöjligt då rören inte ligger mitt för varandra , inte ens med fjäder kopplad till en ledning , den fastnar i skarvdelen
Vad är ditt råd till mig, om du vore i mina skor?
 
tommib
Jag undrar hur du lyckades se detta.... utan att riva väggen alltså...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Det är ju inte bra med rör som går isär , om du börjar med att dra ur trådar med med fjäder efter , så kan jag nog sätta en peng på att dom skalas mot rörkanten , klart får du i nya utan dom skalas mot kanten så OK , men är nog en utopi att tro det ,
Hur är det med den slang som ligger där , är den riktigt fastsatt så den inte korvar sig , då går även den isär i en muff , när du kommer fram till där det är isär , så fastnar allting .
Bara backa och glömma att få dit något och det dom matar
Har du inte dragit för hårt så det tagit stopp , så kan du nog leva med det , dom ligger i rör
framtill muff och där ligger allt kant i kant , så dom ligger inte direkt fria i väggen som dom inte får göra
 
L
tommib tommib skrev:
Jag undrar hur du lyckades se detta.... utan att riva väggen alltså...
Troligtvis ha i fler trådar men det blev stopp
 
tommib
L Liteavvarje skrev:
Troligtvis ha i fler trådar men det blev stopp
TS beskriver att hen såg felet.
 
L
tommib tommib skrev:
TS beskriver att hen såg felet.
Bingo på dig
 
L Liteavvarje skrev:
Troligtvis ha i fler trådar men det blev stopp
Haha gissa vidare :) Nej jag skulle sätta igen ett hål från tidigare ventilationslucka som jag tog bort, har tänkt göra det länge men inte varit prio direkt. Jag visste att det gick rör där i krokarna och ville inte riskera att dra i en skruv, så jag kände med en hand att rören gått isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.