Sitter och planerar maskinparken för det nya huset. Jag är sjukligt noga med att alla maskiner i samma utrymme är av samma märke. Jag kan således använda olika i köket och tvättstugan tex.

Hitills har det mesta hemma hos mig hetat Elektrolux och Husqvarna i exklusivare variationer. Dessa har varit till full belåtenhet och kan tänka mig att investera i Elektrolux prylar igen.
Men jag har även förkärlek till Miele, och i synnerhet deras tvättutrustning. Men har även tittat som hastigast på köksmaskinerna. Nu till min fråga. Är Miele värt det avsevärt högre priset? Berätta allt ni vet!

Det som ska inhandlas är:

Tvättmaskin
Torktummlare

Inbyggnadshäll
Inbyggnadsugn
Diskmaskin
Kyl/Frys - Kombiskåp
Spisfläkt
 
kolla på tester som blivit gjorda..miele är jätte bra men som du själv säger så kanske det finns lika bra siemens eller andra till bättre priser....

hästens säng för 15000kr har fått samma betyg som ikeas för 3500kr ...båda med betyg 3...men det finns ju alltid folk som är så hysteriskt märkesfixerade att det vore såååååååå  pinsamt att berätta för grannen att man köpt en ny säng på ikea ...istället betalar man 10000 extra för märket...men det är ju upp till var och en..

:D :D :D

http://www.radron.se/templates/test____5867.asp
 
Gick en runda på elgiganten idag för att titta på tvättmaskin. Då jag visste vad mina nuvarande maskiner heter frågade jag efter ersättaren till dessa och döm om min förvåning när jag märkte vilken skillnad det var. Knappar och vred kändes som rena skämtet jämfört med dem jag har här hemma. Och då skiljer det bara 3 år på maskinerna. Expediten som var mycket påläst i ämnet förklarade att tyvärr är det så utvecklingen ser ut. Tvättmaskiner är överlag fruktansvärt dåliga och det finns fall där maskiner är helt slut efter 4 år. Men det finns en tillverkare som fortfarande bygger maskiner som andra gjorde för 30 år sedan. -Miele...
Här har man inte tummat på något. Tvärtom har man sett till att förbättra dem istället.
Många delar är hämtade direkt från de professionella maskinererna. Den har dessutom en frekvensstyrd asynkronmotor utan kolborstar mm.
De hårda testerna vissa maskiner går igenom med jämna mellanrum simulerar 20 års användande och då får inga allvarliga fel uppstå. Eller som säljaren sa. Den håller dubbelt så länge som sin närmsta konkurent...
Det finns bara en allvarlig hake enligt försäljaren. Den är mycket besvärligare att bära in eftersom den är betydligt tyngre än sina konkurenter...

Modellerna jag tittade på heter "Miele W 3623" och "Miele T 4263 C"
Prisskillnaden jämfört med de Elektrolux maskiner jag hade bestämt mig för är ca 8000 kronor för både tvättmaskin och tumlare. Om priset hade varit det dubbla kunde man ju försvarat sig med att byta ut alltihop en gång till under tiden men så är ju inte fallet...

Alternativet är ju som jag tidigare läst på forumet att bara satsa på billiga skräpmaskiner och byta dem ofta. Men... nja...

Hur hade ni gjort?
 
ikeahantverkaren skrev:
hästens säng för 15000kr har fått samma betyg som ikeas för 3500kr ...båda med betyg 3...
:D :D :D

[länk]
Visst kan samma saker av olika märken/priskalss komma på delad plats i ett test. Men när tester görs så är det EN sak som synas extra.Den kan vara dunet eller överdaget på en madrass ex. Resten har dom inte så mkt gemensamt. Ta ex ditt ex.För dagen kan dom hamna lika på det som testades,men om 10 år så har Hästens samma standard o inte Ikea..o det är ju därför du just får vad du betalar för o hur länge du har tänkt ha det..Just därför kan du köpa en skoda eller en BMW.Men trots att ratten känns lika skön på båda så är ju BMW ändå MBW ::)
 
jessica skrev:
[quote author=ikeahantverkaren link=1132341673/0#2 date=1132441069]
hästens säng för 15000kr har fått samma betyg som ikeas för 3500kr ...båda med betyg 3...
:D :D :D

[länk]
Visst kan samma saker av olika märken/priskalss komma på delad plats i ett test. Men när tester görs så är det EN sak som synas extra.Den kan vara dunet eller överdaget på en madrass ex. Resten har dom inte så mkt gemensamt. Ta ex ditt ex.För dagen kan dom hamna lika på det som testades,men om 10 år så har Hästens samma standard o inte Ikea..o det är ju därför du just får vad du betalar för o hur länge du har tänkt ha det..Just därför kan du köpa en skoda eller en BMW.Men trots att ratten känns lika skön på båda så är ju BMW ändå MBW ::)[/quote]


jag kör skoda och har inga problem med den..men allt är ju en fråga om vart man vill lägga sina pengar på..frågan gällde väl ändå om det var värt att lägga ut så avsevärt mycket mer på en miele om man kan få en likvärdig produkt till ett lägre pris genom att tex köpa en elektrolux..det finns även tester för detta på råd och rön.

om du ändå har 10 års garanti på en ikeasäng så kan det ju inte vara skräp ialla fall..du kan ju alltid få en ny om 10 år om den inte håller måttet..även om en hästens skulle hålla i 15 år så skulle jag nog kalla det för sanitär olägenhet att ha en säng så länge..fyy vad äckligt..sen får det vara hur fina rutor som helst på den ;D
 
Vi har haft Miele i tvättstugan och vi har inte en tanke på att välja någonting annat i huset vi kommer bygga. Däremot har jag inte så klara indikationer på att Miele är lika starka och överlägsna när det gäller kökets vitvaror - någon?

Svärmor köpte en Miele tvättmaskin och torktumlare för en herrans massa år sedan och tvättmaskinen har nu blivit utbytt, men den höll i 24 år och den la av för 2 år sedan, torktumlaren går fortfarande hur fint som helt, nu 26 år gammal.
 
För mig finns det ett stort argument till vad det gäller Miele, de gör sin egen service, man slipper få hem en "Allmänläkare", som har en massa åsikter om den produkt man råkar ha.

För oss har detta bara varit positivt, de är kompromisslösa vad det gäller funktion, när man undrar över något mindre irritationsmoment får man höra "så ska det inte vara" och så tar killen tag i det. De har märkesstolthet.

Vi hade Gaggenau tidigare, för det första fick jag känslan att de är kvalitetsmässigt sämre än Miele, dessutom kom det någon nisse som servar allt från Zanussi till Gaggenau och berättade för en att alla maskiner han servar är "skit samma". Inte speciellt trevlig upplevelse när man betalt premium.
 
skane67 skrev:
För mig finns det ett stort argument till vad det gäller Miele, de gör sin egen service, man slipper få hem en "Allmänläkare", som har en massa åsikter om den produkt man råkar ha.

För oss har detta bara varit positivt, de är kompromisslösa vad det gäller funktion, när man undrar över något mindre irritationsmoment får man höra "så ska det inte vara" och så tar killen tag i det. De har märkesstolthet.

Vi hade Gaggenau tidigare, för det första fick jag känslan att de är kvalitetsmässigt sämre än Miele, dessutom kom det någon nisse som servar allt från Zanussi till Gaggenau och berättade för en att alla maskiner han servar är "skit samma". Inte speciellt trevlig upplevelse när man betalt premium.
När jag läser ett inlägg som det här undrar jag om det är allvar eller ironi.

Beträffande kvalite på tvätt, tork och diskmaskiner är min åsikt att det är långt mellan Miele och Electrolux. Vill du ha ett billigare alternativ än Miele. Titta på Cylinda.

Men när det gäller häll, ugn och kyl/frys är Electrolux väl så bra. Vill du ha det enhetligt i köket, än en gång. Titta på Cylinda.
 
Kan varmt rekommendera Miele. Kört det länge i tvättstugan.

Deras köksgrejor är också helt ok men inget som sticker ut. Diskmaskinerna är dock riktigt bar. Absolut att det är kvalitetsskillnad mellan märkena. Electrolux är produktionstunga och tyvärr brister dom i kvaliten. Tror att Miele är mer måna om kvalitetsinriktningen. Finns en oerhörd stolthet i företaget men så är det också ett familjeföretag.

Har även kört Gaggenau i köket. Gillar dom skarpt också framförallt deras ångugn och diskmaskin.

Dom tunga märkena för mer lyxiga kök är annars:

Gaggenau
Miele
Viking Gasspisar
Ilve Gasspisar
Vascator tvättmaskiner är kanon men proffsmaskiner. Miele är bäst för privatvillor.


 
Glömde en sak. Finns inget som irriterar mig så mycket som matos.

Rekommenderar en proffsfläkt som heter Halton. Arbetar med Jet Capture teknik som bygger "luftväggar" Japanska stekbord har ofta den tekniken.
 
Bra respons!

Det får nog bli Mielemaskinerna i tvättstugan. Det verkar inte råda nån tvivel om det bland era inlägg. Köket är det ju inte lika bråttom med. Men det lutar väl åt Elektrolux...
 
Hemmakatten
Har haft Miele tvättmaskin och tork i två tidigare hus. Tyvärr flyttade vi innan de hade gått sönder. Men den ena var uppåt 20 år och den andra uppåt 15 år. Fantastiskt bra maskiner. Vi vill själva mycket gärna ha Miele i vår nya tvättstuga.
 
Jag undrar jag...

Är det bra att tvättmaskinen håller i 25 år? ::)

Jag tänker främst på el förbrukningen. Undrar hur mycket el en tvättmaskin eller en torktumlare från 1980 ???

Kanske ändå är bra om man bytar ut vitvaror ca. vart 10 år?

Inget jag har funderar mycket över, men dock en tanka ;)

/J
 
Hej,
Vi installerade för snart 9 år Mieles häll, kyl, frys, micro, ugn, diskmaskin i köket - fortfarande helnöjda. Satsade dessvärre på Elektrolux tvättmaskin & tumlare för att spara pengar men det visade sig ganska snabbt att de inte riktigt höll måttet (har i tidigare boende haft Miele TM & TT). Tvättmaskinen sköljer ganska taskigt - särskilt irriterande när man kör mörka kläder och kan se spår av tvättmedel på kläderna - och torktumlaren låter som ett tröskverk.
Jag skulle ha satsat på Miele rakt igenom om de ekonomiska förutsättningarna finns förstås.
mvh stenhus05
 
ska man ha något som håller så köp miele. kommer bara ångra dig sedan. oavsett vilken miele produkt man köper kan man garantera kvalitet. vissa märken är kanske bra på tvättmaskiner men sämre på diskdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.