Maggy

Om ni får den felaktiga ugnen hemkörd (och betalar för detta) då tror jag att du har rätt att skicka tillbaka den på IKEA´s bekostnad.

Om du talar om för IKEA att du kommer att skicka tillbaka ugnen (på IKEA's bekostnad) med samma bolag (DHL) som lämnar den, då kanske dom ändå kan stoppa utleveransen.

FLKR
 
Jag skall ringa IKEA och Wihrlpool imorrn och kolla hur läget ligger. Helst så vill vi ju inte byta ugn.
 
Ringde Wihrlpool idag och de bekräftar också denna "funktion" och att det trycks nya manualer då dessa är felaktiga. Kan man inte fixa felen får man kalla det funktion och skriva om manualen... känns lite före detta öststaterna över sättet att lösa problemet.
Så nu sitter jag och snackar med IKEA om hur jag kan byta till en 2500kr billigare ugn... och det verkar vara en svår nöt att knäcka om jag inte vill köra 10 mil efter det att grejjorna kommit.
 
Sådär... IKEA lyckades reda ut soppan innan leverans iallafall.
Vi tog en Framtid OV C00 ugn istället... 2000kr billigare (med 20% rabatt borträknad) än Nutid OVN 900S RF.
Många samtal blev det.
Tack FLKR som tipsade om felet (som inte är ett fel numer)!
 
Såhär gjorde vi till slut...

Jag har nu vald mellan dom olika alternativ som IKEA gett mig och kommit fram till att det som är bäst för oss är att IKEA får tillbaka båda ugnen och mikrovågsugnen.
Mikrovågsugnen är iofs. OK men kommer inte att passa ihop med en ugn av annat fabrikat…en eloge till IKEA som mitt i eländet, utan diskussion även tar tillbaka (dom skickar budbil som hämtar) en fullt fungerande mikrovågsugn, undrar om det hade gått lika smidigt på tex. Elgiganten?

Jag funderar på att istället köpa kombiugn (varmluft + mikro) samt en vanlig ugn med pyrolys rengöring…båda från SIEMENS…och 10.000:- dyrare.

Är där någon som har erfarenhet av SIEMENS ugn och mikro?

På tex. ”www.tretti.se” kan man köpa till 5 års garanti (istället för 1 år) för ungefär 10 % av priset på ugnen…är det prisvärd?

FLKR
 
Skriva om manualen, jösses...det påminner om det gamla Microsoft-skämtet:

Q: How many Microsoft engineers does it take to change a broken light bulb?
A: None, they just let Marketing redefine "darkness" as an industry standard.
 
Kapar tråden lite grann. Är det någon som har erfarenhet av IKEA:s diskmaskin "Renlig DWH B00 W"? (Den som kostar 4795kr)

Syrran
 
Vi funderar på att köpa precis samma varor som trådstartaren. Någon som har erfarenhet av fläkten eller som vet om problemet med lampan är åtgärdat nu?
 
Och fläkten Dåtid, någon som har erfarenhet av den?
 
Jag köpte ett hus för 3 år sedan där alla vitvaror var nyinköpta IKEA-grejor.
Det enda som finns kvar är den knappt fungerande diskmaskinen, mikrougnen, den billiga inbyggnadshon och den värdelösa vattenkranen.
Spisfläkten bytte jag lampa på 1 gång/år, fronten fick jag i handen när jag drog ut den.
Kyl/frysar har åkt till sopstationen.
Mikron fungerar utan problem, däremot så har andra märken bättre funktioner.

När man ska byta lampa i fläkten så måste de beställas och det är ca. 2 veckors leveranstid.
Min nya Electroluxfläkt har standardlysrör.

ALDRIG mer IKEA vitvaror för mig.
 
Fick precis info från IKEa att NUTID OVN 900 utgått och att ny "fungerande" med samma namn kommer nu i juni.
 
Det stämmer att IKEA nu har fått in nya modeller av NUTID ugnarna. De kunder som vill byta sitt tidigare exemplar kommer att få göra det.
 
Alltså, om man beställde sitt kök nu i mitten av juni (det levereras på måndag) så ska NUTID-ugnen vara av den nya varienten? Eller?
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Köpte Nutid 600 i våras, anmälde felet med tempgivaren i juni -08,skulle inte vara något problem med utbyte. Första löftet var redan midsommar veckan, datumet framflyttades sedan till slutet augusti, sedan 6 oktober. Ringde återigen till Ikea 1 november, de kunde fortfarande inte ge svar när ugnen skulle bytas ut - nu brast tålamodet. Jag krävde återköp, killen jag prade med kunde inget lova men skulle återkomma under kommande vecka. Idag måndag 3 nov kl0850 ringer service firman glatt och säger attt ugnen kommit. Säger åt dem att jag senast pratade med Ikea lördag 1 nov och då krävt återköp så jag villatt service firman avvaktar tills jag fått svar. Ringer åter till Ikea idag, och berättar att jag fortfarande vill ha ett återköp samt ersättning för elektriker. Tjejen som svarar ser inte i ärende loggen att jag ringt i lördags, pust vad sysslar dom med. Fortfarande inget svar. Kontenta passa er för Ikeas vitvaror även om de är någon krona billigare. Besviken kund
 
Några som skrev här för ett år sedan och dom och lite nytt folk kanske har fått mer kött på benen och kan berätta om ikeas vitvaror, bra och dåliga..

Ja hon jag bor ihop med vill ju som brukligt göra om i köket och använde ikeas program. När hon gjort köket så som hon vill så hamnar priset på ikeas vitvaror under 25 tusen kr.. (kyl,frys,häll,ugn,fläkt,micro,disk) De låter ju osannoligt billigt. Men de är väl som tumregeln alltid annars säger.. Man får de man betalar för men frågan är.. Är de så himla mkt sämre med ikeas vitvaror?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.