L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte att nedersta läckt skall stå på högkant. Se tidigare ritning.
Vill man det ska bli snyggt så kör man takfotskil.
Och jag vet vad det innebär ;)
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
D DTanner skrev:
Nja, de klackarna är lite låga tror jag. Huvudsyftet för dem är nog att kunna stapla plant och att kunna använda underspännare. Sedan gäller det ju att man prickar klackarna med läkten isf.
De är lika höga som pannan är tjock. De är inte direkt korta, så det är inget problem att få läkten rätt.
 
Har nu lagt ungefär en fjärdedel och det blir kanon. Läktavståndet har jag förlängt till 378mm. Allt ligger bra hittills och vi kommer inte behöva kapa en enda panna! :rofl:Hurra!
 
D DTanner skrev:
Har nu lagt ungefär en fjärdedel och det blir kanon. Läktavståndet har jag förlängt till 378mm. Allt ligger bra hittills och vi kommer inte behöva kapa en enda panna! :rofl:Hurra!
Jag skrev ju det, du kan lita på mig ;)
Upp med en bild på projktet också :)
 
X xLnT skrev:
Jag skrev ju det, du kan lita på mig ;)
Upp med en bild på projktet också :)
Vem i hela världen kan man lita på? ;)
Finns fler bilder i vår projekttråd, men den är inte uppdaterad på ett tag nu, så här kommer en från helgen:
Rödmålat hus med tegeltak under konstruktion i skogsmiljö, person arbetar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut :)
En bra byggbredd är tre pannor, eftersom de kommer i buntar om 6 så lägger vi buntarna på varannan bärläkt sidan om.
Men du ser ut att ha kommit på ett eget sätt som passar dig.
 
X xLnT skrev:
Men du ser ut att ha kommit på ett eget sätt som passar dig.
Mitt sätt är inte idealt då jag måste dra upp bunten som ligger på raden ovanför lite för att kunna lägga en rad, men de ligger på rätt ställe i sidled, så det får vara bra nog :)
 
Försöker förstå varför det blir så?
Det behöver inte vi göra, vi lägger buntarna på varannan bärläkt sidan om där vi ska lägga ut dom (2 rader med 3 pannor).
Sen står man på bärläkten under buntarna, tar bort plastremmen, lägger ut 3st pannor i en rad, sen 3 till ovanför, sen går man upp till nästa bunt och så fortsätter det.
 
X xLnT skrev:
Sen står man på bärläkten under buntarna, tar bort plastremmen, lägger ut 3st pannor i en rad, sen 3 till ovanför, sen går man upp till nästa bunt och så fortsätter det.
Jag har hittills lagt varierande horisontella rader och vertikala. Det är när man lägger en hel horisontell rad som buntarna som ligger på bärläkten ovanför kommer i vägen. Men jag ska övergå till att lägga bara vertikala rader (kolumner) så slipper jag det problemet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.