Vilken bra tråd! Jag kapar den en stund :). Vi (läs jag...) gjorde bort oss i valet av vit färg till hallen (pärlspont). Jag valde den ljusaste blå (har inte kartan här tyvärr, så jag har inte numret). Det blev inte bra då den ser ljust lila ut. Det syns inte så mycket och hade kanske gått att stå ut med om den inte skar sig så förskräckligt mot toadörren som sitter mitt i, och även ytterdörren. Har grundat två gånger med samma brytning och vi måste bestämma en annan färg till slutmålningen. På utsidan av huset har vi (inte ännu!) S2500-N och i köket S1500-N. Vi är mycket nöjda med färgen i köket, så det blir nog S0500-N i hallen (som ska se vit ut).

Så min fråga blir samma som matbl redan ställt:

Hur ser det ut med väggar i färgen S0500-N tillsammans med dörrar och fönster i S0502-Y?

Gärna bilder om någon skulle ha det!
 
Ella skrev:
Så min fråga blir samma som matbl redan ställt:

Hur ser det ut med väggar i färgen S0500-N tillsammans med dörrar och fönster i S0502-Y?
Personligen gillar jag inte den kombinationen... snickerierna ser då skitiga ut.
Har målat pärlspont i S0502-Y och gillar att det är vitt men inte "skrik-vitt"
 
Ganska enkelt så tycker jag såhär:

S0502Y passar perfekt i alla hus som har en lite "äldre" känsla i sig. I ett nyfunkishus eller tegelhus från -70 passar andra vita mer med husets karaktär. S0502Y är otroligt fint på vintern med belysning, mer mysiga väggar i ljus kulör är omöjligt att hitta. Varm känsla. Grått är grått och bidrar ej till mysighet utan mer till fräschet.

Sedan när man bor i huset sitter man inte och tittar upp i taket och jämör olika vita, det lägger man ner ganska snabbt när möbler etc är plats.
 
matbl skrev:
Tack för råden.
Kanske skulle tillägga en sak. Lister, dörrfoder och fönstersmygar platsmålas så de går att få i samma färg som väggen. Fönster-ramar och dörrar är däremot fabriksmålade...
Någon mer som har erfarenhet av helvita väggar (NCS S0500-N) med förmålade dörrar och fönster i S0502-Y?
Personligen tycker jag att 0502-Y, UTAN S, blir perfekt på väggen.
Där är lite guldocker och grönumbra i den, men upplevs vit och passar bättre till fabriksmålade fönster som tyvärr oftast är målade i S 0502-Y, än vad S 0500-N.
Vill man ha en så rent vit vägg som möjligt, men som tål lite, är S 0500-N att föredra.

0502-Y på fönster och S 0500-N på väggarna kommer att bli vitt och snyggt.
0502-Y utan S ska det vara...
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Välkommen till forumet Christian!

Obs. 6 år gammal tråd. Förhoppningsvis har matbl hunnit måla redan, men vi har nog nytt rekord i tråd-bump (y)
 
cameljointen skrev:
S0502Y passar perfekt i alla hus som har en lite "äldre" känsla i sig.
Word. Jag kör V-mill S0502Y på alla snickerier i en sekelskifteskåk och det fungerar verkligen bra utseendemässigt.
 
M
En anledning till alla olika omdömen om 0502-Y är att olika tillverkare bryter på olika sätt med till synes olika resultat. Jag vet det personligen efter att ha målat innetak i två angränsande rum anslutna med ett 4 meter brett valv, ena med gjöco och andra med jotun. När jag stod i öppningen och kollade så jag såg båda samtidigt är det en väldigt tydlig skillnad i "gulhet" mellan de båda, jotun-färgen såg nikotingul och dassig ut medan gjöco-färgen såg mjukt krämvit ut, alltså mycket "vitare".

Båda färgerna var brutna i 0502-Y och jag såg själv med egna ögon när brytningen utfördes i de båda färgaffärerna.

Ba så ni vet.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Har tyvärr liknande problem som er. En två år gammal lägenhet med fönster i söderläge där dörrar, lister, foder med mera är målade i 0502-Y och under fönster (bakom element) S 0500-N. Har ingen lust att måla om foder, dörrar osv utan denna färg får vara kvar där.

Vad passar bäst att måla väggarna med? 0502-Y för att få enhetligt med listerna eller kommer denna att upplevas som gul/omodern i en ny lägenhet? Helst skulle jag vilja måla med S 0500-N men är rädd att lister kommer se gula/slitna ut i jämförelse med väggen då. Alla idéer och synpunkter välkomnas varmt!
 
Skillnaden mellan dessa olika vitor ser man bara i kontrast mot varandra. Om allt är målat med samma kulor kommer man inte att märka vilket det är.
Belysning och skuggspel ändrar färgen mycket mer än recepten.
 
Sektion skrev:
Har tyvärr liknande problem som er. En två år gammal lägenhet med fönster i söderläge där dörrar, lister, foder med mera är målade i 0502-Y och under fönster (bakom element) S 0500-N. Har ingen lust att måla om foder, dörrar osv utan denna färg får vara kvar där.

Vad passar bäst att måla väggarna med? 0502-Y för att få enhetligt med listerna eller kommer denna att upplevas som gul/omodern i en ny lägenhet? Helst skulle jag vilja måla med S 0500-N men är rädd att lister kommer se gula/slitna ut i jämförelse med väggen då. Alla idéer och synpunkter välkomnas varmt!
Vad tycker du själv blir snyggt? Vad är din personliga uppfattning om "omoderna" kulörval?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Skillnaden mellan dessa olika vitor ser man bara i kontrast mot varandra. Om allt är målat med samma kulor kommer man inte att märka vilket det är.
Belysning och skuggspel ändrar färgen mycket mer än recepten.
Om jag förstår dig rätt så föreslår du att jag skall måla med 0502-Y eftersom dörrar och fönster har denna färg och jag ogärna vill måla om dessa?

nemlan skrev:
Vad tycker du själv blir snyggt? Vad är din personliga uppfattning om "omoderna" kulörval?
Jag har tyvärr otroligt dålig uppfattning om vad som är snyggt och inte utan att se det färdiga resultatet framför mig. Att på förhand förstå hur ett rum skulle kunna se ut med en ny färg/tapet på ett par kvadratcentimeter i förhållande till alla väggar samt i kontrast med färg på fönster, lister osv är en stor svaghet. Vill ha ett ljust och fräscht hem, men vill samtidigt absolut inte ha ett helt kritvitt hem som man blir bländad av att titta på.

Dock har jag fått för mig att just 0502-Y passar bättre till just äldre lägenheter och hus medans nytillverkade passar bra ihop med S 0500-N. Min lägenhet har tex klädkammaren samt under fönster målade med S 0500-N medans snickeriet är 0502-Y, vilket gör att jag blir ännu mer förvirrad då det har blandats.

Hade allt snickeri varit målat med S 0500-N hade valet blivit enkelt. Nu är jag rädd att snickeriet kommer uppfattas som gult/slitet om jag skulle måla med S 0500-N. Samtidigt som jag är rädd att väggarna kommer uppfattas gula/slitna om man målar med 0502-Y och tittar under fönster (kring element etc) som är målat med S 0500-N.
 
Om snickeriet har målats på tiden som lösningsmedelsburna färger användes så har det sannolikt gulnat ytterligare.

Till en äldre lägenhet med generöst ljusinsläpp skulle jag välja en varmare ton till, dvs S0502-Y. Provmåla en yta motsatt fönstret så får du (förhoppningsvis) ett hum om hur effekten blir i kallare dagsljus resp. varmt kvällsljus.

Du kan också besöka någon trevlig färghandlare och kolla på tillverkarnas egna kulörer. De är emellanåt framtagna mellan de standardiserade NCS-kulörerna och kan många gånger vara ett bättre val om man, som du, inte vill ha en specifik kulör, men ändå ska matcha en befintlig.
 
Snickeriet är fabriksmålat då lägenheten är ca två år gammal. Har beslutat mig för att inte måla med 0502-Y då jag tycker den är alldeles för gul. Någon som har bild på S 0500-N tillsammans med 0502-Y eller åsikter om dessa två tillsammans?
 
Det funkar om än det inte är den bästa kombinationen.
 
Har S0500 i taken, men S0502Y på alla lister foder och dörrar. Det funkar!
Har ett rum som har vita väggar, där har jag S0502Y på väggarna. Annars hade det sett för taskigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.