S
Efter att ha sökt på tillverkarens hemsida och avstämning med Mio så har jag fått klartecken för att BILL går att beställa även i högblankvitt.

Uitfrån din (AndersPS) research så verkar det ju emellertid inte vara att tänka på när man - som vi - skall använda det alla veckans dagar.

Svaret som jag annars fått är att högblank yta skall vara något "hårdare" men att "en repa nog syns tydligare".

I vårt fall tänkte vi få ihop helheten med soffbord samt mediamöbel i samma kulör och blankhet som matsals/köksbordet. Detta då dessa 3 möbler, i den öppna planlösningen, hamnar i samma rum. Hmm, frågan är om man då "tvingas" gå på mattvit även för soffbord och mediamöbel, för att inte reagera över att det är olika/heterogent.
 
Vi har lite samma problem. Matbord för vardagsbruk + soffbord. Känner oss också väldigt fundersamma, vid första försöket kom vi fram till att vanligt vitt inte fungerade, men det är ju bättre än ett högblankt vitt skadat och repigt bord. :(

Vi ska kolla upp om kompaktlaminat eventuellt kan fungera, det är ju lite annan yta än vitlack, men det känns inte riktigt 100 det heller.

Har ni funderat på annat material? Jag har kikat lite på glas, inte traditionellt glasbord, utan sådant glas som man använder som bänkskivor i köket. Nu har vi inte det i köket, men vitackat sådant glas kanske är ett alternativ?
 
S
På min fråga - till Mio - om vad som kan göras i ett läge med repa fick jag följande svar:

"Till det högblanka rekomenderas ett polermedel med slipmaterial i som heter Centuro från Ernst P."

Låter fortfarande läckert med högblankvitt...

Men kanske skall VI gå på "vanlig vit" på matsalsbordet och högblankt på soffbord + mediamöbel. De sistnämnda kommer att stå närmare varandra. Matsalsbordet blir då dessutom ett antal tusenlappar billigare...

I vårt fall, med flera småbarn, får vi också (i princip oavsett val av bord) under ett antal år tänka oss något "vardagsskydd" - åtminstone för matsalsmöblemanget. Typ vaxduk.
 
Vi tröttnade faktiskt på att vänta igår, och när vi ändå var på Mio var det kampanjpris på Plaine, så vi tog det i högtryckslaminat. Förhoppningsvis tål det lite mer, och det var verkligen ett överkomligt pris.

Visserligen vet vi inte riktigt hur vi ska lösa soffbordet nu, men en skiva man kan ju köpa lite varsom, och bara sätta dit samma ben som Plaine har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.