När man läser denna tråd från början till slut skrivs det väldigt mycket märkliga/felaktiga saker häri, men det får kanske anses höra historien till idag...


Har du fortfarande inte vanliga pexrör i skyddsrören? Har man vanliga pexrör är det ju inget konstigt med att "bocka med hjälp av fixturen". Det är så man gör. Säger instruktionen att man ska göra annorlunda med alupex?

Jag har den där bockfixturen på många ställen i huset - det är ju inte direkt så att man tänjer på skyddsröret när man lägger i rören...... men det skulle vara intressant att få höra orsaken till felet. Är innerrören som används avsedda att användas med dessa fixturer och skyddsrör?
 
Grund Anders skrev:
men de nya skyddrören är i varje fall av en ny modell (svarta och med grövre räffling).

Jag har begärt en förklaring från Uponor varför rören spruckit, men efter 9 månader har jag fortfarande inte hört någonting. ..


Snyggt! Hur gjorde du bytet av skyddsrören? Hur fick du dit dem? Jag gissar att rören var monterade i badrum eller något på andra sidan eller?

Mina spekulationer:
Plast åldras och blir sprött. Spricker först där det är belastning. Olika plastblandningar klarar spänningar olika bra.
Jag vill minnas att de första gråa plastavloppsledningarna från 60-70 talet blir väldigt spröda. Sedan uppdaterade man dem och gjorde dem tjockare så att de håller bättre. Kan detta vara ett nytt stort problem med alla vattenledningar i plast. Jag antar att alla inte kommer hålla så länge... (de gamla järnrören höll länge ;) ....)
 
Rören är alupex (Uponor MLC) och levererades med skyddsrör så jag antar att det är meningen att de skall användas tillsammans. Uponor har inte opponerat sig mot väggbockfixturen men säger att bockfjäder skall användas. Läser man instruktionerna för MLC-rören så är minsta bockradie 64 mm med bockfjäder respektive 49 mm med ett riktigt bockverktyg. Bockverktyget blir ju svårt att använda med skyddsröret på så jag undrar hur man tänkt här? confused.gif
Jag har mätt radien på en väggbockfixtur och får denna till knappt 49 mm om jag är väldigt snäll.

I detta fall var inte badrummet klart på andra sidan väggen (långtidsprojekt...) så det gick bra att byta skyddsrören efter att ha skruvat bort ett antal gips- och osbskivor.
 
Ugglan skrev:
Snyggt! Hur gjorde du bytet av skyddsrören? Hur fick du dit dem? Jag gissar att rören var monterade i badrum eller något på andra sidan eller?

Mina spekulationer:
Plast åldras och blir sprött. Spricker först där det är belastning. Olika plastblandningar klarar spänningar olika bra.
Jag vill minnas att de första gråa plastavloppsledningarna från 60-70 talet blir väldigt spröda. Sedan uppdaterade man dem och gjorde dem tjockare så att de håller bättre. Kan detta vara ett nytt stort problem med alla vattenledningar i plast. Jag antar att alla inte kommer hålla så länge... (de gamla järnrören höll länge ;) ....)
Järnrör rostar och de täpps igen. Det bästa är kopparrör men även de får se sig besegrade mot t.ex. aggressivt vatten. PEX är bland det bästa vi har på marknaden idag och även om det är plast så blir inte själva medianrören spröda på samma sätt som skyddsrören som inte har alls samma krav på sig. Det viktigaste som jag ser det är att medianrören är utbytbara vilket de är, vi har fått byta flera gånger efter att snickare satt en skruv i våra rör, kunder som ändrat sig och vill sätta duschjävlen i en helt annan ända av badrummet och det är färdiggjutet.

De plastavloppen som blir sköra från 60-70-talet kallar vi som jobbar med skiten vita då de är lite blekare i nyansen, då vet alla vad det är som gäller och man blir väldigt försiktig, ;)

Så även om ditt det var bättre för med järn klingar bra så är det inte så, utvecklingen går så satans snabbt framåt och vi får bättre grejer hela tiden.
 
sj6 skrev:
Så även om ditt det var bättre för med järn klingar bra så är det inte så, utvecklingen går så satans snabbt framåt och vi får bättre grejer hela tiden.
Nja... visst vet jag att järnrör rostar. Men jag är lite trött på alla nya bättre å säkrare byggmaterial och byggmetoder som ofta bara har nya brister och problem. Kan inte branschen lära sig någon gång? Jag tycker det inte blir bättre hela tiden...
 
Ugglan skrev:
Nja... visst vet jag att järnrör rostar. Men jag är lite trött på alla nya bättre å säkrare byggmaterial och byggmetoder som ofta bara har nya brister och problem. Kan inte branschen lära sig någon gång? Jag tycker det inte blir bättre hela tiden...
Där kan jag hålla med dig. Det kommer, inte alltid färdigtestade produkter. Men det är många andra saker också som är helt bakvänt i denna bransch, t.ex. om man installerar en IKEA-blandare och inte skriver avvikelserapport så "övertar" firman som installerat den garantin (!) Jag menar vad i helvete?

Ska denna branschen lära sig så måste vi lära oss överallt.
 
Krilleman
sj6 skrev:
t.ex. om man installerar en IKEA-blandare och inte skriver avvikelserapport så "övertar" firman som installerat den garantin (!) Jag menar vad i helvete?
Svensk lag, det är alltså inte branchens fel... Vänd dig till lagstiftarna!

Och det var bättre förr! Lyssna på ugglan, som vanligt ett klokt djur...
 
krilleman_215 skrev:
Svensk lag, det är alltså inte branchens fel... Vänd dig till lagstiftarna!

Och det var bättre förr! Lyssna på ugglan, som vanligt ett klokt djur...
Nu blev jag intresserad, vad exakt var bättre förr då? De tunga gjutjärnsrören? De otympliga och tunga järnrören man skarvade överallt dolt i väggar, golv och tak? Järnrör man svetsade som avgav giftig gas? Eller när man var en mes för att man inte jobbade utan skyddsutrustning? ;)
 
Vad jag menar är byggbranchen måste tänka på konsumentens bästa först! Grejjerna skall hålla! Hur kan man börja tillverka nya produkter som rör i rör, som bevisligen inte håller! Det är detta jag är så trött på... Vad jag sa var bara att järn höll länge... ;)

Sen att branshen utvecklar användarvänliga produkter som är lätta och bra för rörisar är en annan fråga...
 
Redigerat:
Ugglan skrev:
Vad jag menar är byggbranchen måste tänka på konsumentens bästa först! Grejjerna skall hålla! Hur kan man börja tillverka nya produkter som rör i rör, som bevisligen inte håller! Det är detta jag är så trött på... Vad jag sa var bara att järn höll länge... ;)

Sen att branshen utvecklar användarvänliga produkter som är lätta och bra för rörisar är en annan fråga...
Fast PEX-rören i sig kommer hålla, de kommer antagligen hålla längre än järnrör. Här är det just skyddsröret som brister men utbytningsfunktionen finns ju kvar. och är det lägre punkt i andra änden kommer vattnet ut där om det springer läck. Visserligen en klen tröst men ändå.

Slutligen håller jag med om att skyddsrören är för dåliga men inte att det var bättre för. Vi fick pröva på gamla metoder på utbildningen och jag förstår varför många rörläggare inte kan röra sina armar som människor idag.
 
Finns det någon som lyckats byta ett alupexrör genom en väggbockfixtur? Det känns som att det skulle vara ganska svårt med tanke på de styva rören och den minimala bockradien.

De enda fördelarna med RiR som jag ser det är ett visst kondensskydd och förmågan att leda läckande vatten från kopplingen till den andra änden istf in i väggen. Det sistnämnda bygger förstås på att skyddrören är hela vilket är en högoddsare med dessa rör....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
AluPEX har jag aldrig grejat med men med vanliga RiR av tvärbunden polyeten så tror jag på systemet förutsatt att det monteras enligt anvisningarna. Det finns specialverktyg för att dra ut det inre röret. När man skall ha i det nya kan man värma det en aning.

Vid renovering är det kanske en annan femma - det är inte alltid man kan få till de generösa radier och annat när man är och grejar i en befintlig byggnad.
 
Locke skrev:
AluPEX har jag aldrig grejat med men med vanliga RiR av tvärbunden polyeten så tror jag på systemet förutsatt att det monteras enligt anvisningarna. Det finns specialverktyg för att dra ut det inre röret. När man skall ha i det nya kan man värma det en aning.

Vid renovering är det kanske en annan femma - det är inte alltid man kan få till de generösa radier och annat när man är och grejar i en befintlig byggnad.
Jo men PEX är tåliga som fan rent ut skrivet. Vi har bytt som sagt när snickare lyckats köra en skruv eller annat i ett av våra rör, även med ganska snäva böjar. De värsta böjarna är ju trots allt bara de två vid vardera fixtur om man har 2 på en längda.

ALU-PEX vet jag inget om, aldrig jobbar med det.
 
Grund Anders>>Har jobbat mycket med alupex och att byta ett trasigt rör i höljet anser jag att man har små chanser att lyckas med går hyfsat med vanlig pex men man måste ha tillverkarens länkage som gängas i rören som gör att det nya röret inte hugger i höljet.Alupex i skyddsrör fördel är att röret lättjusterat t.ex man slipper självsvängen som pexen har när du drar ut från vägg(bocken stannar kvar i 90gr etc.), påminner lite om prisol.Sedan är alupex i grövre dim lurigt då pressystem har nippel som går i röret med oring och hylsa som pressas utanpå.Har varit med om opressade skarvar som håller tätt vid provtryckningar tack vare väl klammade rör stråk.Alupex rör är ömtåliga för jack/slag precis som pex skär ett tunt spår med kniven ,bryt lite och spåret växer till brott.Känner ingen yrkesstolthet när man drar pex gör det bara om beställaren vill det även om RIR har många fördelar, använder själv prisol så mycket det går man får ett bättre slutresultat men det är min personliga åsikt som säkert många inte håller med om. Skall tilläggas att kopplingset för alupex skall ha plastbricka botten på konan, mässinget för ej komma i kontakt med aluminiumet i den avkapade rörändan då uppstår galvanisk ström.

mvh
 
Redigerat:
Finns om jag inte missminner mig en studie som visades i Vvs forum som visade just problematiken med skyddsrören som spricker, vet att Uponor va nämnda i den studien och att det blå skyddsröret inte håller över tid.
Nu såg jag denna tråd lite sent så det mesta verkar vara avhandlat redan. Men installatörens fel vet jag inte, materialfel - absolut och Uponor känner till detta mycket väl.
Trevlig kväll
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.