vad kostar en skorsten?
vad kostar provtryckning/godtjänande av skorsten?
vad kostar en ved panna?
vad kostar en ladomat?
vad kostar "en" akumulatortank.
Vad kostar brand skyddat pannsum
vad kostar en vebod.
(sen kan man ju alltid diskutera om man ska räkna in vedklyv, yxa & motorsåg)
Rörinstalationen är mer omfattande, altså dyrare


En bergvärme pump kostar 50-60 000:-
ett borrhål kostar 40-50 000:-

Jag tror en ved anläggning är dyrare än vad bergvärmen är.

Ved tror jag i allmänhet säljs svart oavsett var du bor. (hur många brukar få ett kvitto där momsen redovisas?)
 
En vedanläggning brukar finnas i paket kring 70´ ,och en bergvärmeanläggning ligger på 140-160´. Vet inte var du bor men 100 papp på bergvärme räcker inte långt i AC-län iaf.

Problemet är fortfarande riskerna med att hålet kan kylas ut, dyra repkostnader på pump osv.
Vet en familj i Umeå som fått borra en nytt hål efter 4 år. Fin förtjänst.... Dessutom ju dyrare elpriserna blir ju mindre blir förtjänsten på det där hålet.
Men bekvämt är det ju.
Med ved el pellets kan inte så mycket hända, ganska billigt om nåt går sönder.
 
FEL!

En vedanläggning kostar 70 000:- om huset redan har skorsten, vebod, & barandsäkert pannrum, samt har framdraget allt i övrigt, så ensdast de vitala delarna behövs.

Ett borr håls kyls inte ner. men ett för grunt borrhål kommer alltid att vara för kallt.

Jeg vet att folk brukar få betala upp i mot 150 000:- i storstäderna för bergvärme, men jag vet inte vad det är dom betalar för, för grejorna kostar inte mer än 100 000:- sen är det lite arbetskostnad (har själv köpt grejorna löst o monterat i mitt hus.
 
Redigerat:
CarMan, du vet inte vad du pratar om.
 
imported_jo du kan ju tala om den verkliga kostnaden för en vedanläggng, med ALLT som CarMan nämde tidigare och sedan kan du räkna på den VERKLIGA kostnaden för ved och vedhantering.
Jag som skogsägare (ja jag har egen skog, och ja jag har noga räknat) säljer den ved jag skulle eldat för att hålla värmen i huset och med dom pengarna och dom pengar som sotaren inte tar, betalar jag elkostnaden för VP. Det utan att jag behöver lyfta ett finger.
 
Grejen är den at om du byger ett nytt hus. så är kostnade stor för en vedanlägning!
 
Det är ju nyproduktion som gäller för min del och det känns som att det kan dra iväg att sätta in ett pannrum och köra med nån vedanläggning då skorsten, brandsäkert och allt därtill ska in. Bara rita om ritningen kostar ju 10´ också.

Sen det du skrev imported_jo:
imported_jo: Dessutom ju dyrare elpriserna blir ju mindre blir förtjänsten på det där hålet.
Men bekvämt är det ju.
Hur tänkte du nu? :cool:

Hur som haver så blir min extra kostnad för att sätta in bergvärme mest troligt
endast kostnaden för hålet, dvs runt 60 000kr eftersom en bergvärmepump är billigare än FLVP Nibe F750 som "följer med" huset!
 
hur jag tänkte? ja, pumpen drivs ju med el, o blir elen dyrare håller inte kalkylerna värmepumpsnasarna har att "locka" med.

Och jo, jag kan hålla med om att i nyproduktion kan det bli kostnader kring pannrum o skorsten, men jag tror ändå att det lönar sig i längden.
 
Jo visst har du rätt i att ju dyrare elen blir så blir kostnaden för att driva någonting med el även dyrare!

Men du skrev att; ju dyrare elen blir desto mindre blir förtjänsten på hålet?
Är det inte lite tvärtom?

Jag ser det som en "besparing" med en bergvärmepump om man jämför med en FLVP som då istället skulle gå på elpatron ett par tre månader varje vinter!

Men visst har du en poäng med att eld inte drar nån ström.
Ja förutom matningen för t.ex. pellets då som ska snurra och även då blir pellets eldning förtjänsten mindre ju dyrare elen blir då den kommer att gå oftare!

Nä jag får nog faktiskt hålla på CarMan´s resonemang....
 
så här har jag tänkt.
ett nytt hus kommer med frånluftsvärmepump (ingår i priset)

för att få jordvärme eller bergvärme får man lägga till pengar, det är denna extra kostnad man ska räkna hem, innan man har dött eler sålt huset för att inte gå back.

Om en frånluftsvärmepum har COP på 2 o en bergvärmepump har cop på 4 så är det större vinst att ha bergvärme om el priset ökar.

Alla andra uppvärmning alternativ, har alltid ökat i samma takt som elen, så det gör den säkert i framtiden med.
 
Tradtionella frånluftsvärmepumpar har ett COP för värmepumpsdelen på drygt 3 men värmeeffekten är liten, 1,7-2,0 kW. Det blir väldigt mycket elpatron på vinterhalvåret för att täcka hela uppvärmningsbehovet.

Comfortzone och Nibe F750 har större kompressorer och maxeffekt 5,1-6,5 kW, men eftersom de måste stanna och avfrosta varje timme blir verklig effekt i snitt knappt 90% av detta och COP för värmepumpen ca 2,7 när den går för fullt på vintern. När det blir riktig vinter behövs elpatronerna eftersom värmepumpens hela effekt går åt att värma upp ventilationsluften in i huset, ex -10C utetemp in i huset som värms 30 grader och sedan kyls ner igen i värmepumpen till -15C innan det lämnar huset. Detta går ungefär plus minus noll för ventilationen enbart. Därutöver behövs viss el för att täcka transmissionsförlusterna genom husets skal.

En återhållsamt dimensionerad berg-/jordvärmepump kräver likaså en hel del elpatron när det blir riktigt kallt. En "fulldimensionerad" dito, som underlättas av ett större system med mer vatten, kan däremot klara över 85% av toppbehoven. Enligt Energimyndighetens tester är COP drygt 3, kanske 3,2-3,3 för de nya modellerna?, när totalförbrukningen inkl. pumparna osv medräknas. Beräkning på eget på 10 år gammalt 1½-plans hus visar el-behov vid -15C om ca 2 kWh/h med bergvärme och 4 kWh/h med Comfortzone CE50.
 
Redigerat:
Josth skrev:
När det blir riktig vinter behövs elpatronerna eftersom värmepumpens hela effekt går åt att värma upp ventilationsluften in i huset, ex -10C utetemp in i huset som värms 30 grader och sedan kyls ner igen i värmepumpen till -15C innan det lämnar huset. Detta går ungefär plus minus noll för ventilationen enbart. Därutöver behövs viss el för att täcka transmissionsförlusterna genom husets skal.
Jag håller med om att en FLVP oftast inte klarar uppvärmningsbehovet utan tillsats under rejäla vinterdagar eftersom effekten inte räcker till. Men jag förstår inte vart du vill komma med resonemanget kring ventilationen? Vad spelar det för roll om energin går till att värma upp den kalla luften som kommer in eller till att täcka värmeförluster genom golv, väggar och tak?
 
Varifrån kommer siffrorna?

Jag vet att jag tidigare letat som en galning efter COP sifror på frånluftsvärmepumpar & jag har ett starkt minna av att en vanli nibe som är standard i hus har COP på 1,9 Vilket ger ett årsCOP på1,5

en bergvärmepump har COP på ca 4 & får et årsCOP på nära 3,5
 
Jag har hört COP 2 på 310p och 2,5 på 360p.
 
Gurravasa skrev:
Jag har hört COP 2 på 310p och 2,5 på 360p.

Ja det låter troligt & stämmer bra med vad jag mins att jag fick reda på för några år sedan.
Det man sk komma ihåg är att detta är COP på kompressorn, alltså den besparing man kan få så länga huset klararsig utan hjälp rån elpatronen. så det verkliga COP man får på ett helt år blir ju bra mycke lägre!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.