.....vissa besiktningsmän är ju mer eller mindre köpta av entreprenören. Dessa skall man akta sig för.....
 
schnyggve skrev:
I mitt bygge har de inte byggt inner väggarna eller dragit elen, det skulle gå igenom med godkänd slutbesikning enligt besiktningsmannen!
Detta är ett problem med BM på privatsidan. De har sällan tillräckligt kompetens. Att godkänna en entreprenad som konraktsenligt ej är färdigställd är helt fel. BM skall och kan inte godkänna en entreprenad som inte är färdigställd. Fel får förekomma av typ justeringar som ovan nämnts, dvs som inte påverkar övertagandet nämnvärt. Går tex inte ett badrum att använda då skall det givetvis inte godkännas.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Jasså......då är det olika för olika besiktningsmän.
Tydligen :), men i det här fallet handlar det OM bygget godkändes vid slutbesikningen eller inte. Blev det underkänt rullar vite tills en ny besiktning har hållits!
 
Besiktningsmannen tvekade kring om han skulle godkänna entreprenaden i och med golvet som var fel. Han tyckte att vi kunde välja ekonomisk kompensation eller omläggning. Det var sedan entreprenören som valde att bryta upp och lägga om golvet, utan att vi sa hur vi tänkte.

Har en fråga kring detta.

Varför tvekade besiktningsmannen? Det verkar som han var lite osäcker?

Har precis läst i en annan tråd och då kom jag fram till att uppdragsgivaren/ byggherren (du i detta fall) beställer besiktningsmannen. Vad ingick i besiktningen som besiktningsmannen gjorde? Du pratar om en tillbyggnad, då utgår jag ifrån att det också fanns en Elektriker, VVS-installatör osv. på plats. Har besiktningsmannen även tittat på sådana arbeten?

Skulle vara bra om du skulle berätta lite om vad besiktningsmannen tittade på. Hade ni avtal med besiktningsmannen? Har han beskrivit vilka arbeiten som ingår i besiktningen? Hade ni även en kontrollansvarig (som det ibland krävs i Sverige vad jag vet)? Tacksam för svar :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.