L larka742 skrev:
Verkligen normalt? 10 av varje del... det blir ju skitsummor. Absolut inte nåt som gör att företag känner, "oj det här måste jag göra klart"...30 000 på ett miljonbygge. Då kan de ju välja och vraka tillfälle för att slutföra ett bygge, 30´ känns ju inte alls i byggarens budget.

Jag skulle tolka det som 10 av totalen dvs 100 000 kronor.
OCH skulle "normalt" vara det ovan skulle jag vilja se till att avtalet från början sa åt annat....
Är bygget på 1 miljon skulle det kunna vara 3 lyft a 300k och ett sista på 100. Då skulle man hålla 30k vid ar lyft så när 3e fakturan är betald har man 90k innehållet. När byggaren anser sig vara klar skall det vara 100k kvar som betalas vid godkänd slutbesiktning.
 
Men problemet är väl OM man betalar 100% av faktura 1 och 2 och sedan till faktura 3 upptäcker fel eller brister som omfattar byggdelar från fas 1&2 så har man bara 30 000 kronor som pressmedel?....

Varför skulle man tex inte betala allt på faktura 1&2? DÅ kanske man ser det som att arbetet fortlöper som det ska...
 
? Man ser ju till att hela tiden håll 10% av fakturerat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Normalt fakturerar man 90% på varje delfaktura och kunden betalar hela fakturan, det är inte kundens uppgift att dra bort 10%. Det gör det enklare för både företag (tex bokföringsmässigt) och för kunden att hålla reda på hur faktureringen ligger till.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Verkligen normalt? 10 av varje del... det blir ju skitsummor.
I min värld är 10% av varje del lika med 10% av totalen .. det är liksom enkel matematik.

A x (B + C + D) = AB + AC + AD
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi sitter en liknande sits. Det standard att hålla 10% av HELA kontraktssumman tills efter godkänd slutbesiktning. Kom ihåg att entreprenören har två månader på sig att rätta till ev. fel påvisade vid slutbesiktning. Det innebär också att du betalar de sista 10% när påvisade fel är åtgärdade.
Vi har också lärt oss av vår jurist (vilket också tidigare har nämnts i tråden) att besiktningsmannens utlåtande om ev. summor endast är en uppskattning och du kan i princip hålla inne en större summa än vad besiktningsmannen anger. Anledningen är att du som konsument ska skyddas och stå skadeslös om åtgärden kostar mer än vad besiktningsmannen har uppskattat. Möjligtvis att du riskerar att få betala dröjsmålsränta på överskjutande del som du håller inne om den faktiska kostnaden blir lägre än den innehållen summa. Men den säkerheten är värt det i sammanhanget vill jag påstå.

Slutligen är jag rädd att något vite får du aldrig se. Däremot var det ett osedvanligt fult och fräckt sätt att vifta bort vitessumman av säljaren. En sådan person kanske allmänheten skulle må bra av att få veta hen är.
 
Besiktningsmannen angav summor vi kunde hålla och dom stämmer relativt bra med vad jag anser bör hållas inne. Kommer nog hålla lite extra mot en entreprenör. Och en entreprenör klarade sig utan anmärkning. Men väldigt skönt att ha en bra slant att trycka på med, rekommenderar alla att hålla 10% av totalen. Även 10% mot husleverantören vilket vi bommade att vi hade rätt till och det hade varit skönt att ha som påtryckning nu.

Angående vitet är det inte längre relevant i vårat fall men håller med om att det var fult av säljaren. Vill inte outa säljaren men ingen kommer drabbas framöver av hen utan att gå in på detaljer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror nog att det skulle gå att få till ett vite under givna omständigheter även om det inte står insktivet en summa. Konsumenträtten är som bekant stark. Men det skulle säkerligen kräva att ni gick till tings för att få beloppet fastställt, så smidigt skulle det ju inte vara. Men möjligt, jo det tror jag. Skönt att ni slapp dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.