Jag menade att jag är privatperson och betalar inte in momsen till skattemyndigheten utan det gör företaget jag anlitat. Alla mina priser är alltså efter moms.
 
Nu gissar jag.
Om jag ser det från skatteverket sida så skulle man kunna uppfatta en viteshantering med x kronor som inte dras bort från det beloppet som du ska betala som ett skattetekniskt försök att få fördelar som i verkligheten inte existerar.
Och i företagets bokföring bör det synas dessutom att man gjort en utbetalning till dig på x-lopp.

Sedan skulle man kunna tänkas en möjligheten att åberopa faktiska merkostnader som du ska kunna styrka och som företaget gör utbetalning för till dig, men här får nog någon skatteexpert uttala sig om vad som gäller.
 
Det är mycket enkelt ROT avdrag kan göras på det belopp som fakturerats OCH betalats. Har man tagit för mycket betalt av någon anledning och gör en återbetalning till kund skickar man (som företag) samtidigt in en "omvänd" ROT ansökan och får ett återbetalningskrav från skatteverket.
 
elmont skrev:
Det är mycket enkelt ROT avdrag kan göras på det belopp som fakturerats OCH betalats. Har man tagit för mycket betalt av någon anledning och gör en återbetalning till kund skickar man (som företag) samtidigt in en "omvänd" ROT ansökan och får ett återbetalningskrav från skatteverket.
Skulle man då fördela t.ex. ett vite i samma procentandel som material och arbete uppgår till i fakturan?
 
Det TYCKER jag väl vara rätt sätt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.