Hej

Anta följande. Jag har skrivit ett kontrakt på ett arbete på 100 000. Varav 50 000 betalas av Skatteverket i form av ROT avdrag. I kontraktet har jag skrivit in ett förseningsvite på 10 000 per påbörjad vecka. Arbetet slutförs två veckor sent. Nu är frågan skall jag betala 30 000 eller skall Skatteverket ha 50% av vitet? Alltså att jag betalar 40 000 och ROT avdraget minskas till 40 000?

Finns det några undantag för att hantverkaren skall slippa betala förseningsvite?

Tacksam för snabb hjälp!!
 
C
Om du tänker dig att arbetet slutförs 5 veckor för sent tror jag du inser svaret på din fråga.
 
cpalm skrev:
Om du tänker dig att arbetet slutförs 5 veckor för sent tror jag du inser svaret på din fråga.
Nej jag förstår inte riktigt. Då borde frågan vara om jag inte skall betala något eller om jag skall betala 25 000.
 
Blanda inte ihop faktura belopp och vite, betala det du ska om om vitesklausulen är ok och du de facto skall ha vite så är det en sak för sig som regleras separat. Något annat är väl inte att tänka på då du annars skall minska ditt rot också för det baseras på betalad faktura.
 
cecar33 skrev:
Blanda inte ihop faktura belopp och vite, betala det du ska om om vitesklausulen är ok och du de facto skall ha vite så är det en sak för sig som regleras separat. Något annat är väl inte att tänka på då du annars skall minska ditt rot också för det baseras på betalad faktura.
Nej, fel. Vid stort vite kan du ju då gå plus, e.g. 6 veckors försening så tjänar du helt plötsligt 10000 kr.
Där emot om det är ett skadestånd, e.g. firman lyckas elda upp din båt så har det inget med jobbet att göra.
 
ROT-avdraget är 50% av arbetskostnaden.

Jag skulle tro att SKV anser att din kostnad reduceras med 20 000 kr av vitet, och att kostnaden nu är 80 000 kr. Därmed är ROT-avdraget 40 000 kr.

En annan fråga är om du specat vitet före eller efter moms..
 
Jag betalar inte moms så jag har specat i tusentals kr.

Man kan ju även tänka att skattemyndigheten inte har lidit av att jobbet är försenat och inte behöver vite för det.

Jag ser även inga problem med att en leverantör skulle gå betala när dom har brutit kontrakt och försenat arbete.
 
Intressant fråga. Egentligen skall du ha fullt rotavdrag och vite men masen kanske inte gillar det.
Om du haft materialkostnader skulle vitet kunna dras från den posten men så är inte fallet så nu blir nog roten 40 tkr. Reglera alltid vite mot faktura annars ser du inte pengarna. Tidsvitet har heller inget med skadestånd för förstörd egendom.
 
Ingen moms?
 
Asperi skrev:
Jag betalar inte moms så jag har specat i tusentals kr.
Nej, men ska hantverkaren reducera fakturabeloppet med 10 000 innan momsen läggs på eller efter?

Asperi skrev:
Man kan ju även tänka att skattemyndigheten inte har lidit av att jobbet är försenat och inte behöver vite för det.
Skatteverket är vänliga nog att kreditera 50% av din KOSTNAD via skattsedeln. Du vill alltså se dem som en partner som kan blåsas genom att undanhålla att kostnaden faktiskt blev lägre. Försök argumentera för den saken i domstol..

Försök även övertyga hantverkaren om att han skall ljuga på ansökan om utbetalning av ROT.

:mad:
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Entreprenören är skyldig att följa avtal ang frågan om han kan slippa vite. Finns avtal om jämkning då slipper han ev delar av vite. Om han har anmält hinder kam han också slippa. Vid en ev tvist måste du bevisa att han var sen. Är arbetet besiktigat?
 
Vite dras av innan ROT. Så du får endast 5000:-.
 
Ang moms så pratar jag pengar efter moms. Totalsumman med moms alltså avdrag med moms.

Vad menas med anmält hinder? Han har sagt att arbetare är sjuk. Är det ett hinder? (Han hade ju kunnat skicka någon annan i firman)

Avtal om jämkning vet jag inte vad det är så jag antar att jag inte har det. Hantverkarfirmuläret 14.

Det behöver inte bli några sura ordväxlingar jag frågar för att jag inte vet.
 
Sjuk är inget hinder, hinder skulle kunna vara strejk, naturkatastrof eller att arbetet inte har kunnat pågå pga beställaren.

Finns inget avtalat om jämkning i tex standardkontrakt då förekommer det ej. Det betyder att om du kan ta arbetet i drift då skall vitet reduceras med omfattningen, tex vid målning av 4 rum, ett är försenat med 3 kan användas, då blir vitet endast 1/4
 
Det kan väl aldrig vara möjligt att någon som inte betalar moms ska få ROT avdrag, för privatpersoner som kan få ROT avdrag, betalar även moms.
ROT avdraget baseras på vad man betalt (inkl Moms) och har ingen direkt koppling till avtal mellan kund och utförare.
Man kan inte skriva in i ett avtal att kunden ska få en viss summa i ROT avdrag, en förutsättning för full ROT är ju att man betalar nog mycket i skatt. ROT är inget statligt "bidrag" utan ett skatteavdrag som man kan få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.