Kritvit färg som inte är bruten känns ofta lite blåaktig tycker jag. Särskilt om man får in uteljus, som är blåaktigt vid mulet väder.
 
Precis så är det nog.
 
Pröva även att ta en riktigt kall ljuskälla. En med 5000-7000k för att se om du kan pressa det åt andra hållet. För att väga upp det svalare dagsljuset. Åt vilket håll är fönstret i rummet, norr? Det går att göra mycket spännande dragningar med ljus och färg. Så våga experimentera en del för att se hur ditt seende adapterar sig till de olika förhållandena.
 
´Jag har snedtak med takfönster åt söder :) Men jag ska tesat detta tips. Tack :)
 
janwide
Eller sätt en mörkläggningsgardin för fönstret och installera lite discolampor!
 
Bra ide. Man kan ju äga att man disk(c)ar sig när man badar :) Då blir det ju disko :)
 
mollelolle skrev:
Ok. Men det finns inget som är gult i närheten och den bit av våtväggen som blev över som står i ett annat rum är kritvit...Och om hjärnan luras så måste man väl kunna lura hjärnan å något vis.
Är taket vitt? I så fall är det förmodligen konstrasten mot det något gulare vita taket som får väggen att se blåaktig ut.
 
Ja. Taket är vitt :(
 
Ska man kanske måla taket ett varv till med nån bruten vit. I såfall vilken bytning?
 
Har du testat halogenspottarna än? Om inte, gör det först innan du börjar laborera med ommålningar.
 
Jag ska testa med olika belysningar först. Det är ju den enklaste vägen om det funkar. :)
 
mollelolle skrev:
Jag ska testa med olika belysningar först.
Halogen är det enda du behöver prova. Varför jag tjatar om halogen är att dessa har ett RA-index på 100. All annan belysning avviker från detta.
 
Det var ju det jag menade. Det är det enda ljus jag inte testat :)
 
Tyvärr. Halogen blev inte bra :(
 
Kanske kan man måla våtväggen? Tror ni det funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.