Jag har en, enl Tarkett helvit våtrumsvägg i badrumet men den ser blåaktig ut. Vilket typ av belysning ska jag ha för att minska blåheten?
Karin :)
 
janwide
Vad har du för ljuskälla nu? Glödljus har som regel varmare ljus är tex. lysrör eller dioder. Men även andra ljuskällor finns med varmare ljus. Kolla med något välsorterat byggvaruhus så kan de säkert hjälpa dej att välja varmare ljus även till diod eller lysrör.
 
Har provat både vanliga vita glödlampor, lågenergi (Kelvin 2700) och "gula" glödlampor. Är det "varmt " ljus jag ska ha och vad är varmt ljus? Hög Kelvin eller :)
 
janwide
2700 kelvin motsvarar glödljus, 6500 kelvin dagsljus. Högre värden ger ett blåare ljus. Du ska alltså ha lägre kelvin. Konstigt att din vita vägg ser blå ut i 2700 kelvin! Har du blåa golv eller andra stora blå ytor i rummet? Dessa kan reflektera på din vita vägg.
 
Svart golv :)
Men ger gult ljus lägre Kelvin värden?
 
janwide
Nu blir jag osäker. Men visst borde gult ljus vara lägre kelvin. Kan det vara så att ditt svarta golv egentligen är väldig mörkt blått och uppfattas som svart? Svart är inte bara svart utan kan innehålla förskjutningar åt olika nyanser!
 
Nej golvet är kolsart men de på Tarkett sa att det vita kan se blått ut i visst ljus så nu försöker jag hitta ett ljus som inte visar blått. Men jag ska alltså försöka hitta ett ljus med låga Kelvinvärden . Hur lågt kan man gå?
K :)
 
janwide
Till 0 men då har lampan slocknat ( som hos mej snart).
Sov gott!
 
Tack för hjälpen :)
 
Lågenergilamopr kan ge ett blåaktigt ibland grönaktigt sken vid låga kelvingrader. Det är stor skillnad på märkena. Prova halogenlamor i kelvingrader under 3000 så får du åtminstone en referens.
 
Tack. Ska testa :)
 
Det är hjärnans syncentra som spelar dig ett spratt. Lär inte gå att ändra med olika färgtemperatur på ljuskällan. Väggarna ser blåa ut för att något annat dominerande är gulare.
 
Ok. Men det finns inget som är gult i närheten och den bit av våtväggen som blev över som står i ett annat rum är kritvit...Och om hjärnan luras så måste man väl kunna lura hjärnan å något vis.
 
mollelolle skrev:
...Och om hjärnan luras så måste man väl kunna lura hjärnan å något vis.
Japp! Precis så, men jag tror inte att det lyckas med ljuskällavalet. Möjligtvis om det finns ett skumt optiskt vitmedel i en av färgerna. :)
 
Det kanske blir bättre när inredningen är på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.