Stenhusbyggarna skrev:
För vår det lutar det åt att köra vita fönster/vit fasad, röd parytterdörr. Då kan vi ju måla om utsidan av fönstren om vi vill senare i rött el. grått. Våra fönster kommer vara i kittade träfönster med spröjs för få ett lite äldre intryck, ytterdörren lika så...
Vi har ett vitt nybyggt stenhus i 0500-N och vita kittade fönster i samma kulör. Till det en röd dörr. Tänk bara på att specialbeställa fönsterna i 0500 för "standardvita" fönster kommer att se nikotingula ut! Tyvärr så är kittet ganska gult.....
Vi har också planer på att måla fönsterna röda så småningom.

Jag tycker att det är rätt färg på ett stenhus. Visst det är VITT och man kan behöva solglasögon på uteplatsen :cool:, men för oss är det rätt kulör!
 
Redigerat:
Babbo skrev:
Vi har ett vitt nybyggt stenhus i 0500-N och vita kittade fönster i samma kulör. Till det en röd dörr. Tänk bara på att specialbeställa fönsterna i 0500 för "standardvita" fönster kommer att se nikotingula ut! Tyvärr så är kittet ganska gult.....
Vi har också planer på att måla fönsterna röda så småningom.

Jag tycker att det är rätt färg på ett stenhus. Visst det är VITT och man kan behöva solglasögon på uteplatsen :cool:, men för oss är det rätt kulör!
Vi hade nog tänkt standardkulören NCS-S 0502 Y, fasaden däremot ska nog vara stockholmsvit som är en bruten vit färg som inte ska bli för skarp. Enligt färghandlaren skulle det fungera bra ihop men säger du att fönstren ser gula ut måste vi undersöka saken. Det vill vi inte vara med om! Tack för tipset!
 
5.2 racing skrev:
En personlig favorit är halv 0502-y. Man tar helt enkelt halva receptet. Gulare än 0500-n -vitare än 0502-y.
Skriver du om det där så det blir rätt :) Eller vad menar du med halv?

Finns det inte S0502y och S0502? De bytte väl system för x antal år sedan och då blev S0502 lite gulare. Tror jag min målare sa.
 
Det finns 0502-y och den nya lite gulare S0502-y. S= second edition :)
 
fk83 skrev:
Det finns 0502-y och den nya lite gulare S0502-y. S= second edition :)
Så var det ja. :) Och Second edition alltså S0502-y är den som är lite gulare av dom två va?
 
Japp. Det stämmer. Innehåller två olika gula brytpastor istället för en som den äldre gör (i vårt brytsystem iallafall) :)
 
Stenhusbyggarna skrev:
Tack vad snällt! För vår det lutar det åt att köra vita fönster/vit fasad, röd parytterdörr. Då kan vi ju måla om utsidan av fönstren om vi vill senare i rött el. grått. Våra fönster kommer vara i kittade träfönster med spröjs för få ett lite äldre intryck, ytterdörren lika så...
Jag hade nog försökt hitta aluminiumfönster med spröjs med äldre stil. Inte fel att ha både hus och fönster förhållandevis underhållsfritt.
 
Vårt hus målat med silikatfärg, NCS S 0500-N.
 
  • DSC00874.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01459.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Stenhusbyggarna skrev:
Vi hade nog tänkt standardkulören NCS-S 0502 Y, fasaden däremot ska nog vara stockholmsvit som är en bruten vit färg som inte ska bli för skarp. Enligt färghandlaren skulle det fungera bra ihop men säger du att fönstren ser gula ut måste vi undersöka saken. Det vill vi inte vara med om! Tack för tipset!
Vi har Allmoge traditionsfönster (som jag nämnde i NCS 0500-N) på huset. För att spara pengar tog vi standardkulör till fönsterna i förrådet. Aj, vad gula dom är - blir att ta fram pensel och färg i sommar.
Man får ju den gula tonen även på insidan om man tar standardkulören!

Tänk på att all färg gulnar...... Vi har valt alla snickerier, dörrar m.m i 0500-N även på insidan. Nu efter ett år har dom gulnat så dom är lagom mjukt vita.

Kanske bara jag som hatar niktingult ;).

Ska bli roligt att följa ditt bygge. Hittade din blogg. Vi startade för två år sedan och är INTE klara!
 
Redigerat:
chota skrev:
Vårt hus målat med silikatfärg, NCS S 0500-N.
Det ser fint ut! Är du nöjd med kulören?

Vi har ju samma kulör på huset - men har svart sockel (som sticker utanför fasaden) och gult tak. Vi är nöjda eftersom vi ville att det skulle se "kalkat" ut.
 
Babbo skrev:
Vi har Allmoge traditionsfönster (som jag nämnde i NCS 0500-N) på huset. För att spara pengar tog vi standardkulör till fönsterna i förrådet. Aj, vad gula dom är - blir att ta fram pensel och färg i sommar.
Man får ju den gula tonen även på insidan om man tar standardkulören!

Tänk på att all färg gulnar...... Vi har valt alla snickerier, dörrar m.m i 0500-N även på insidan. Nu efter ett år har dom gulnat så dom är lagom mjukt vita.

Kanske bara jag som hatar niktingult ;).

Ska bli roligt att följa ditt bygge. Hittade din blogg. Vi startade för två år sedan och är INTE klara!
Hej igen!
Du gör mig oroad...men vi har pratat med fyra oberoende färghandlare som säger att 0502 inte kommer upplevas gult om det är samma på fasaden och fönster. Däremot om man tar en kallare vit färg på tex fasad så kommer 0502 upplevas som gul. Samtliga färghandlare avråder från att ta en "vitare" färg då de menar att det blir för skarpt. Huset ligger i naturen med söderläge så vi hoppas det då passar med ett hus i lite varmare vit (gul om du vill :)) färg. Men som sagt vi sparar 18000kr nu på att chansa och får kanse måla om senare om det inte blir bra.....då kommer det mest kosta tid.
Kul att ni hittat bloggen! Följ oss gärna! Om ETT år ska vi vara klara..säger vi nu, haha. Får se hur det blir med den saken:rolleyes:
 
A
N Nilli skrev:
Åh hjälp!
Har efter många råd från färghandlare nu bestämt att hela huset får bli vitt 0500 vitt ....Är rädd att det kommer att bli för vitt men vill samtidigt absolut inte ha gulvit som ev 0502 kan bli har jag förstått.
1/2 huset är puts och andra är funkispanel...Modernt hus dock ej funkis helt ut...tror ni det håller eller får jag sälja rubbet på blocket...

Har någon erfarenhet av 0500 på utomhusfasad.
Ett tvåvåningshus med nymålat kritvitt träfasad och solreflektioner i fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte att kritvitt blev fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.