T ToRy skrev:
Då kan man ju fråga sig varför de inte togs bort när de tog bort parksliden...
För att smultron sällan ses som ogräs???
 
  • Gilla
jleol och 14 till
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Har ni inte ställt krav på försäkran om att parkslide inte ska finnas kan ni inte komma och gnälla på det nu..

Har de inte MEDVETET dolt att de hade parkslide och ansett att detta var ett problem för de själva (de kanske såg det som vilket ogräs som helst) och ni inte uttryckligen sagt att ni vill veta om de har det, så är det inget "fel" på fastigheten bara för att det finns..

För det är lite det ni måste kunna "bevisa" för att få rätt i den här frågan..
Ärendet bygger på att säljaren dolt detta avsiktligt. Har man parkslide på tomten och rycker det kontinuerligt så vet man varför man gör det och hur besvärligt det är.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 12 till
  • Laddar…
Det kostar inget att rycka skott. Det är inte överdrivet mycket jobb. Den ställer inte till med med mer skador än andra växter. Tex pil är också bra på att sätta igen dräneringen. Det är bara att rycka skotten en gång i månaden för att hålla efter den.

Problemen överdrivs.

Edit: Att folk rensar ogräs är inte något som kan ses som att aktivt dölja något. Om du kan visa att säljaren sålt på grund av parksliden eller på annat vis såg den som ett stort problem så har du kanske ett kase. Om säljaren hade en mer realistisk syn på växten har du inget att hämta.
 
  • Gilla
  • Älska
Peonies och 17 till
  • Laddar…
E
F Mik_Ljung skrev:
Det skulle ju inte ha hjälpt er i detta fall eftersom, som tidigare påpekats, Parkslide ej är klassat som invasiv art.
Att den är invasiv är det inget snack om. Att den inte finns i EU-förordning nr 1143/2014) stämmer dock, om det är det du menar.

Urklipp från Naturvårdsverket:
Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.

Den listas också som "invasiv art" av kommunen vi bor i.
 
  • Gilla
henric78 och 14 till
  • Laddar…
Jag rycker kirskål och maskrosor, kanske ska låta dem växa så att det inte klassas som dolt fel när vi säljer. :thinking:

Nej, jag tror som @Daniel 109 ovan att riskerna överdrivs, då främst i privata trädgårdar, för kommunen som inte kan plocka skott i en gång i månaden i alla grönområden förstår jag att det kan ställa till problem.
Svärföräldrarna håller på att bli av med sin, de hade 1-2kvm slide som de grävde upp och nu rycker lite skott då och då, de verkar inte tycka det är jättebetungande.
 
  • Gilla
Peonies och 14 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Det kostar inget att rycka skott. Det är inte överdrivet mycket jobb. Den ställer inte till med med mer skador än andra växter. Tex pil är också bra på att sätta igen dräneringen. Det är bara att rycka skotten en gång i månaden för att hålla efter den.

Problemen överdrivs.

Edit: Att folk rensar ogräs är inte något som kan ses som att aktivt dölja något. Om du kan visa att säljaren sålt på grund av parksliden eller på annat vis såg den som ett stort problem så har du kanske ett kase. Om säljaren hade en mer realistisk syn på växten har du inget att hämta.
Vi tycker inte att det är ett stort problem att vi får rycka skott var och varannan dag, det kan vi leva med. Det vi tycker är problematiskt är att detta sänker värdet på fastigheten, och att vi (och andra intressenter) inte hade tillgång till den informationen när vi la bud och köpte huset.
 
  • Gilla
linneac och 12 till
  • Laddar…
Det är även vresros och lupiner. Det finns en massa andra invasiva arter som inte är lika stora problem tex påsklilja, syren, vintergröna. I mina trakter är häckväxter typ snöbär och liknade ett reellt problem. Det betyder inte att de är ett problem i trädgårdar. Samma sak med parkslide, de blir problem om de växer i naturen.
 
  • Gilla
videopac och 11 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Vi tycker inte att det är ett stort problem att vi får rycka skott var och varannan dag, det kan vi leva med. Det vi tycker är problematiskt är att detta sänker värdet på fastigheten, och att vi (och andra intressenter) inte hade tillgång till den informationen när vi la bud och köpte huset.
Varför skulle den sänka fastighetsvärdet? Du behöver inte rycka var och varannan dag. Veckovis är redan det oftare än nödvändigt.
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT
Att totalt avlägsna parkslide inför fotografering och visning kräver en ganska stor ansträngning. Har en bekant med liknande bestånd vid husgrund, små skott kommer hela tiden och om man inte drar upp dem direkt blir det fort många. De vet att det är parkslide och gör sitt bästa för att hålla den i schack.

Antingen har säljarna kontinuerligt bekämpat den på samma sätt som min bekant, och då gör man det för att man vet vad det är eller att man inte vet vad det är men vill bli av med den besvärande växten som hela tiden kommer tillbaka.
Alt vet man att det är parkslide och vill inte riskera lägre pris så man tar bort alla spår men lämnar smultronen som är lite trevliga....
 
  • Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är även vresros och lupiner. Det finns en massa andra invasiva arter som inte är lika stora problem tex påsklilja, syren, vintergröna. I mina trakter är häckväxter typ snöbär och liknade ett reellt problem. Det betyder inte att de är ett problem i trädgårdar. Samma sak med parkslide, de blir problem om de växer i naturen.
Här nere har vi även vild kaprifol, den tar snabbt över grönområden och kväver befintlig växtlighet.
Men vresrosen är också ett problem här, fyller snabbt upp stränderna.
 
Det kvittar om du tar dem direkt eller lite då och då. Jag tror snarare att det är effektivare att vänta lite.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det är även vresros och lupiner. Det finns en massa andra invasiva arter som inte är lika stora problem tex påsklilja, syren, vintergröna. I mina trakter är häckväxter typ snöbär och liknade ett reellt problem. Det betyder inte att de är ett problem i trädgårdar. Samma sak med parkslide, de blir problem om de växer i naturen.
Jag förstår vad du vill säga, men det är ju de facto ett problem när parkslide växer intill fasaden eftersom det kan dra med sig storakonsekvenser om den hittar in i en spricka i husfasaden, i rör, avlopp osv. Folk ryggar ju inte bakåt när de hör parkslide för inget.
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 18 till
  • Laddar…
Nej, vad folk är rädda för följer sällan någon logik.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 13 till
  • Laddar…
KristinaRT
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den sänka fastighetsvärdet? Du behöver inte rycka var och varannan dag. Veckovis är redan det oftare än nödvändigt.
Det finns delade meningar och det är tydligt att du inte tycker det är ett problem.

För många andra, inkl mig själv, är parkslide i trädgården något jag inte är beredd att chansa med och skulle aldrig köpa ett hus där det finns parkslide. Jag har sett hur den växer, hur den kan ta över och begränsa möjligheter i en trädgård, det är inte en risk jag någonsin skulle ta.
 
  • Gilla
Mats TT och 25 till
  • Laddar…
E sch [QUOTE="schmeeelin skrev:
Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.
Anledningen till att parkslide inte finns upptaget på EU:s lista över invasiva växter är att Tyskland vägrade skriva under eftersom ett undertecknande ställer krav på vissa åtgärder.

Skälet till Tysklands vägran var att parkslide är så utbrett i landet att de anser det mer eller mindre hopplöst att vidta åtgärder.
 
  • Gilla
jleol och 6 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den sänka fastighetsvärdet? Du behöver inte rycka var och varannan dag. Veckovis är redan det oftare än nödvändigt.
Googla parkslide :) Det är inte många trevliga träffar man får utan istället milslånga forumtrådar om alla problem det dragit med sig, skräckrubriker, radiointervjuer, tv-inslag osv. där de avhandlar ämnet. Klart att det skrämmer många intressenter i samband med försäljning. Vi hade definitivt höjd på ögonbrynen om vi vetat, och vi hade förmodligen aldrig lagt ett så högt bud som vi gjorde.
 
  • Gilla
henric78 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.