E
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
 
  • Växande misstänkt parkslide vid husfasad med gröna och röda blad samt omkringliggande gräs och blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 11 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 8 till
  • Laddar…
A
Skott av parkslide som sticker upp ur jorden med lövverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför skulle parkslide vara dolt fel?
Det ingår väl i besiktningsskyldigheten snarare..
 
  • Gilla
  • Wow
Ulfman65 och 14 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Snälla, belasta/förpesta inte ägaren med någon dold-fel-anklagan för att du har missat vilket ogräs som finns på tomten....
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Roffe_riff och 49 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
[bild]

Varför skulle parkslide vara dolt fel?
Det ingår väl i besiktningsskyldigheten snarare..
Har inte funnits parkslide ovan jord vid något av tillfällena vi varit där. Känns väl lite väl extremt att man ska gräva upp igengrusad rabatt och gräsmatta vid en besiktning, bara för att leta efter en invasiv art det helt saknas tecken på... Nej detta är jag ganska säker på att det kan hamna utanför undersökningsplikt eller "sånt man kan räkna med dyker upp". Är så uppenbart också att säljaren dolt det med flit, för hade han inte vetat eller velat dölja det så hade det ju stått ett två meter högt bestånd på platsen med tanke på hur fort de växer...
 
  • Gilla
henric78 och 55 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför skulle parkslide vara dolt fel?
Det ingår väl i besiktningsskyldigheten snarare..
TS skriver : "Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta."
Om detta stämmer, så TROR ju jag att det är något, som medvetet dolts. Borde ju ha funnits spår av förra årets tillväxt. Om detta medvetet tagits bort utan att information givits, så tolkar jag det, som ett gränsfall, men troligt "dolt fel" , vilket inte kunnat inspekteras av TS.
 
  • Gilla
jleol och 15 till
  • Laddar…
A
E schmeeelin skrev:
Har inte funnits parkslide ovan jord vid något av tillfällena vi varit där. Känns väl lite väl extremt att man ska gräva upp igengrusad rabatt och gräsmatta vid en besiktning, bara för att leta efter en invasiv art det helt saknas tecken på... Nej detta är jag ganska säker på att det kan hamna utanför undersökningsplikt eller "sånt man kan räkna med dyker upp". Är så uppenbart också att säljaren dolt det med flit, för hade han inte vetat eller velat dölja det så hade det ju stått ett två meter högt bestånd på platsen med tanke på hur fort de växer...
njo min fundering var mer varför parkslide skulle räknas som ett dolt fel?
Det är en växt.. även om den är väldigt dryg att bli av med, nästintill omöjlig... Men dolt fel betvivlar jag, därför frågade jag.. För ska man hota med detta så bör man ju ha argument för det eller hur?
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
E
D Daaaaaniel skrev:
Snälla, belasta/förpesta inte ägaren med någon dold-fel-anklagan för att du har missat vilket ogräs som finns på tomten....
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
shtob och 18 till
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
TS skriver : "Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta."
Om detta stämmer, så TROR ju jag att det är något, som medvetet dolts. Borde ju ha funnits spår av förra årets tillväxt. Om detta medvetet tagits bort utan att information givits, så tolkar jag det, som ett gränsfall, men troligt "dolt fel" , vilket inte kunnat inspekteras av TS.
Ja det är möjligt, jag var och är fundersam på varför en växt skulle vara dolt fel bara...
För mig är det då inte det...
 
  • Gilla
Roffe_riff och 11 till
  • Laddar…
A
missförstå mig rätt.
Jag säger inte att det inte är ett dolt fel utan varför en växt skulle räknas som dolt fel..
Jag vet alltså inte, men eftersom skyldigheten för besiktning sträcker sig långt så blir man ju fundersam...
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
T
Ett dolt fel är det väl om priset för huset hade ändrats om man var medveten om felet? För mig hade ett parkslidebestånd vid husgrunden som i detta fall synnerligen påverkat vad jag hade varit beredd att betala, men har det en påverkan på vad andra hade velat betalat? Maskintok till exempel hade kanske värderat huset högre?

Därav blir ju skadan av felet lite svårt att bestämma.
 
  • Gilla
hus520 och 12 till
  • Laddar…
Karlia
  • Gilla
  • Älska
henric78 och 17 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
njo min fundering var mer varför parkslide skulle räknas som ett dolt fel?
Det är en växt.. även om den är väldigt dryg att bli av med, nästintill omöjlig... Men dolt fel betvivlar jag, därför frågade jag.. För ska man hota med detta så bör man ju ha argument för det eller hur?
Ja nu har vi ju inte tänkt att hota någon, enbart utföra vår rätt som köpare att anmäla ett dolt fel som kan påverka fastighetens värde markant.

Parkslide är klassad som en invasiv art och den kan göra stor skada på såväl trädgård som husgrunden och annat. Att säljaren "hållt rent" betyder i min värld att han känner till just precis de problemen, och har dolt det med flit.

Vi vill pröva vår rätt eftersom det inte bara betyder mycket jobb att hålla efter (det kan jag absolut leva med) utan troligtvis drar ner värdet och inte skulle kunnat säljas för samma pris om det varit känt.
 
  • Gilla
henric78 och 28 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det stora problemet här är att säljaren medvetet dolt ett fel på huset. Det är en sak om köparen ser växterna och inte bryr sig/förstår, men att medvetet dölja dem!?!?!?
Som TS skriver är detta numera så pass väl känt att parkslide kan påverka framtida försäljning.

Och att de tycks växa precis i husgrund gör att det därmed är svårt-omöjligt att få bort beståndet samt att det i värsta fall kan börja växa in i huset.
 
  • Gilla
  • Älska
henric78 och 15 till
  • Laddar…
Parkslide är faktiskt inte klassad som invasiv art i juridisk mening. Huruvida den är det är dessutom irrelevant. Den klassningen är enbart en klassning av hur den påverkar natur, inte trädgårdar.

Det är med andra ord en växt bland andra. Något jobbigare att bli av med bara. Den ger inte de skador som ryktet ofta säger.

Jag ser inte att ni skulle ha någon framgång med att försöka få det till dolt fel. Det är inget fel.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Peonies och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.