H Hallerudsbo skrev:
ja nej är väl så.
Men jag titta på Karl Hedin med rabatt via jobbet.
Men k-rauta hade bättre pris med dom 15 %.
Sen gör det en del att rauta i Karlstad har bra service och grejer ligger framme.

typ byggmax har ju aldrig ordning på något längre, tomt i hyllorna och sämre kvalitet.
Ja det låter bra och ett klokt val. "Min" K-ruta är en katastrof sett till virke - exponerat för sol och regn om vartannat så att det inte går att hitta en träbit som är rak eller utan missfärgning.
 
  • Gilla
John Jensen
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det låter bra och ett klokt val. "Min" K-ruta är en katastrof sett till virke - exponerat för sol och regn om vartannat så att det inte går att hitta en träbit som är rak eller utan missfärgning.
ja då skulle inte jag heller handla om det är så.

Här har dom allt inne i en hall, plockar och lägger rätt under dagen.

Bara tryckat är ute och plåt.

sen känner dom igen en så man behöver inte be dom att räkna utan jag går bara till kassan och säger vad jag har lastat.
 
E erkka skrev:
Var det i år eller tidigare säsong?

Kollade snabbt pris på 45x170 (obehandlat) hos K-Rauta och det låg på strax under 74/m och Byggmax på 69/m. Så om du fick 15%, så blev det ju billigare på Krauta.
Jag köpte 100m 45x170 C24 i samband med ett lite större materialinköp (ca 90.000kr) för några veckor sedan. Då betalade jag 38.70 kr/m (ink moms) för dessa reglar. Inköpet gjordes hos Karl Hedin.
 
  • Wow
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis börjat. Har anlitat proffs, som utifrån min plintritning, har paddat och satt plintar (justerbar) på plats. Nästa steg är bärlina där jag kommer att spika ihop två stycken 45x220mm reglar.
 
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.

Hej! Ska själv bygga en friggis i vår. 15kvm. Ej isolerad osv. Lite mer påkostad än enklast möjliga för att passa in mot huvudbyggnad. Jag har en offert på 46 tusen och då har jag ändå 25-40% rabatt på beijer.
 
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.

Hej,

Bygger också ett attefallshus. 30 kvm fast med gjuten platta. Har precis köpt virke för att få huset färdigt utvändigt.

Relativt tjockt virke, reglar 195x45 samt 45+45 installationskikt.

Takreglar (pulpet) 245x56 limträbalk.

Fasad stående panel.

Kostade ca 120 000 kr för allt virke samt isolering för att få det färdigt utvändigt. Fönster/dörrar tillkommer med 35 000kr.

Arbetskostnad för två snickare ca 100 000kr för 8 dagar.

Utöver ovan gör jag grunden själv med hjälp från familjen för ca 80 000 kr inkl all fyllnadsmaterial etcetera.

Budgeterat ca 500 000 kr men blir nog närmare 600 000 kr innan man är färdig. Bara anslutningsavgifter, någon som rotar, KA, bygganmälan etcetera är +100 000 kr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.
Har kollat på Småhusbygg.se för ett attefallshus och de priserna tycker jag är ok. Har bott i ett på sörfjärdens camping i Hälsingland. Var bra
 
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.
Byggde ett attefall på plintgrund 2015. Materialkostnad 190000 kr
 
  • Gilla
ullerbuller
  • Laddar…
Lösvirke är dyrare än byggsats - beställde 7,2x3,6 från Lundqvist med bjälklag, plåttak, avvattning beslag, spik, skruv och allt klart utvändigt för 110000 inkl kranbilslossning. Inga fönster inräknade
 
  • Gilla
ullerbuller och 1 till
  • Laddar…
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.
Räkna med minst 5-8000:- /kvm beroende på väggtjocköekar osv. Tillkommer dock köksutrustning mm.
 
  • Gilla
ullerbuller
  • Laddar…
Hej,
jag redogjorde för mitt Attefallsbodsbygge här på Byggahus för ca 1 år sedan. Det är lösvirke på plint och efterkalkylen innehåller precis alla kostnader. Se inlägget "Attefallsbod - så här mycket kostar det om man gör det själv". Allt baseras på ett Excel-kalkylare där alla detaljer finns.
Totalkostnaden för 25 kvm blev 143000 kr.
Virket och annat material köptes i huvudsak 2019 och i huvudsak på ByggMax.
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
Som någon skrev tidigare så kan det vara värt att handla på ett ställe. När jag byggde mitt hus skaffade jag konto på mitt närmaste xlbygg. Rabatterna jag får där gjorde av sig ganska mycket.

Nu några år senare får jag fortfarande bra priser när jag ska ha något. Köpte lite impregnerat i veckan och fick 21 % rabatt. 45x70 blev då drygt 5 kr billigare per meter än byggmax priser.
 
U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.

Inte läst alla svar.

Byggde ett gästhus på 25 kvm i lösvirke år 2015 eller 2014. Priserna har förvisso gått upp extremt sedan dess.

Byggde väggarna/stommen av 45X95 med två lager 45x45. OSB+ budgetgips på insidan av väggarna. Vanligt budgetgips även i innertak. Plintgrund.
Golvbjälklag av 45X145.
Golvspån och billigt laminatgolv från Ikea.

Hemmagjorda takstolar (sadeltak av 45x145). Undertak av oljehärdad masonit och takplåt av typen fantompannor.
Köpte allt utom laminatgolv på Byggmax.

Totalkostnad, inklusive el: ca 50 000kr

I somras byggde jag en del annat på gården och köpte då bonnsågat virke sjukt billigt. 50x100 för 10kr/meter, 120 panel för 6kr/meter. Så tipset är att leta billigt material. Billigast lär vara bonnsågat. Begär annars in offert från någon lokal bygghandel.


U ullerbuller skrev:
Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.
 
K klas80 skrev:
Inte läst alla svar.

Byggde ett gästhus på 25 kvm i lösvirke år 2015 eller 2014. Priserna har förvisso gått upp extremt sedan dess.

Byggde väggarna/stommen av 45X95 med två lager 45x45. OSB+ budgetgips på insidan av väggarna. Vanligt budgetgips även i innertak. Plintgrund.
Golvbjälklag av 45X145.
Golvspån och billigt laminatgolv från Ikea.

Hemmagjorda takstolar (sadeltak av 45x145). Undertak av oljehärdad masonit och takplåt av typen fantompannor.
Köpte allt utom laminatgolv på Byggmax.

Totalkostnad, inklusive el: ca 50 000kr

I somras byggde jag en del annat på gården och köpte då bonnsågat virke sjukt billigt. 50x100 för 10kr/meter, 120 panel för 6kr/meter. Så tipset är att leta billigt material. Billigast lär vara bonnsågat. Begär annars in offert från någon lokal bygghandel.
Trästomme till en liten byggnad under konstruktion med verktyg och material synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstrukturen av ett träbygge i skymningen med skogsbakgrund och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Halvfärdig träkonstruktion av ett litet hus med svart tak och stege, omgivet av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.