Dom flesta (om inte alla) högtryckstvättar suger upp vatten själv, lägg slangen i en hink och kör tills hinken är tom. Om sen tvätten tål glykolen märker du med tiden :)

PS även spruthandtaget fryser lätt sönder.
 
Jag har då varje år gjort som någon ovanstående skrivit, kört maskinen utan påkopplat vatten tills det helt enkelt inte kommer mer.

Kruttorrt blir det säkert inte men definitivt så torrt att det inte sprängfryser något. Jag kan inte se någon fara med att lite fukt inne i maskinen fryser för det lär ju knappast spränga sönder något? Om det blir lite frost i slangen kan inte ha någon betydelse. Min maskin har då tålt den behandlingen.
 
Prövade att tömma pumpen genom att köra nån sekund torr.....sedan prövade jag att suga ut vattnet ur tryckslangen.... det gick inte... pumpen är så tät att den inte ens släpper igenom luft....med andra ord så kan jag inte använda den metoden.... för vattnet står troligtvis ända ner i pumpen och därmed risk för frysskador.......
Kopplade sedan en liters glykol flaska på inloppet och startade pumpen...fungerade utmärkt
Bara hoppas nu inte glykolen skadar pumpen.
 
Koppla bort vatten och kör maskinen tills det inte lägre kommer mer vatten ur den.
Anslut en kort trädgrådsslang med en tratt i andra änden på inloppet.
Häll glykol i tratten och kör maskinen tills det spolar igenom.
Koppla bort högtrycksmunstycket så kan du låta glykolen spola ner i en hink och återanvända den nästa gång.

Maskinen ska tåla glykolen enligt en servicetekniker hos tillverkaren av gula högtryckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.