M maria01 skrev:
Förvara en husbil utomhus är inte att rekommendera prata med en säljare i byn idag han säger att han rekommenderar minst en carport men bäst är att förvaras inomhus han ser ofta några år gamla husbilar med fuktskador i speciellt i taken för mig är det idiotiska att nåt så dyrt stånde ute en husbil idag går ju på minst 500000
För mig är det mest idiotiska om en husbil värd 500000kr inte tål fukt !!:surprised:
Vad tusan ska man med en sådan bil till då ?
 
  • Gilla
TobbeP och 15 till
  • Laddar…
Det var samma sak med när mina päron köpte husvagnar när jag var barn fukt fukt det som orsakade dom största skadorna när en husbil/husvagn blir fuktskadad är det inte mycket att göra åt det dom blir oftas inlösta av försäkringsbolaget många säljs vidare till östländer
 
Det är det jag ser fram emot att göra när jag blir pensionär. Vandra gatan upp och ner med måttband och anmärka på allt och alla.
Men det är ett par år kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 11 till
  • Laddar…
M Micro skrev:
För mig är det mest idiotiska om en husbil värd 500000kr inte tål fukt !!:surprised:
Vad tusan ska man med en sådan bil till då ?
Det är ju samma sak om man lämnar ett hus stående ouppvärmt en längre tid. Det blir
fuktigt med tiden.Naturen tränger sig på vare sig man vill eller inte. Det gäller att hålla
en grundvärme för att hålla fukten borta. Det må sedan gälla en oanvänd sommarstuga
eller en husbil.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
Nja,många stugor kallställs nog på vintern utan skador,är väl snarare väta utifrån som tar sig in i en husbil/husvagn med tiden om det räcker att ha den under ett tak?:thinking:
 
M
Blandar ni inte ihop äpplen och päron nu? Tänk intentionen med lagen så förstår ni lättare dess syfte. Att parkera en lastbil på en privat fastighet är tillåtet, så länge det inte är företagaren som bor i huset som äger lastbilen och nyttjar den i sin firma. Denna lag är ju till för att man inte vill ha en lastbilsparkering på några 100m2 mitt i ett villaområde. Däremot finns det inget förbud för en anställd åkaredräng att parkera sitt arbetsfordon på sin tomt. Det räcker att arbetsgivaren skriver att den anställde är anställd på hemadressen och utgår därifrån vid jobbets start.

När det gäller mängden fordon så är lagen också här framtagen i första hand för att förhindra någon att bedriva bilförsäljning hemma och ha 20 bilar parkerade i trädgården. Att vara 4 personer i en familj och ha en bruksbil och 1 hobbybil, totalt 8 bilar, är inget som faller under nån form av lagbrott.

”Hur stor får parkeringsplatsen vara?
Det finns inte någon gräns för storleken på parkeringsplatsen. Det finns inte heller någon begränsning i antal parkeringsplatser som får anordnas. En bedömning av vad fastighetens behov är ska göras i varje enskilt fall. Behovet varierar beroende på vem eller vilka som bor på fastigheten. En ensamstående, en småbarnsfamilj, en familj med flera hemmaboende äldre tonåringar eller flera vuxna som delar boende har olika parkeringsbehov. Det innebär att behovet också kan ändras över tiden. När en parkeringsplats anordnades var det kanske en ensamstående med en bil som bodde på fastigheten men nu bor det flera vuxna vilket innebär att det finns ett större parkeringsbehov. I så fall kan parkeringsplatsen utvidgas eller en ny parkeringsplats anordnas utan att bygglov krävs.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.