Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket i kr räknar du på att kunna spara om du klarar av att trimma in användningen som du önskar? Nu är det ju för sent men för andra som funderar på frånluftvärmepump och redan har radiatorer eller golvvärme , satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump istället beroende på storlek på hus och läge i landet. Dessa pumpar är mer effektiva.
Bergvärme har jag svårt att se som ett prisvärt alternativ. Det enda som skulle motivera bergvärme är att det har hög status och därmed höjer värdet på huset vid en försäljning. Med årsmedeltemperatur i södra sverige på +7C är det en dålig affär att lägga pengar på att borra i urberget för att hämta energi.

Luftluftvärmepump är effektivare än Luft/Vatten.

Men det har kommit nya modeller Luft/Vatten som är intressanta om man vill ha en enkel och bra värmesystem vattenburet även för varmvattnet. Man får dock lösa ventilationen med separat frånluftsfläkt.

Man slipper även fläktljud och blåst från luftluftvärmepump.

Hade jag valt idag hade jag kanske köpt den här:

https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/mitsubishi-electric-ecodan-swm-yaa-r32.pdf

Jag hade dock inte sparat mer el än vad jag gör av med nu.

Årsförbrukningen var förra året 13800 kwh när jag hade bara elpatron och braskamin.

Med kombinationen braskamin/luftluftvärmepump/frånluftsvärmepump är årsförbrukningen nere i 8500kWh.

Det är svårt räkna exakt. Vintern är mild och jag har inte eldat mer än några få kvällar.

Har dock kontinuerligt varmare inne i år. 23 grader i vardagsrum och 20 i sovrummen. Det hade jag bara när jag eldade förra året.

Nästa investering blir solelpaneler och för ca 100000kr får man 8500kWh årsproduktion och är då självförsörjande på el på årsbasis.

Bilden visar elförbrukning i år jämfört med föregående år. Installerade frånluftsvärmepumpen i februari och där syns ett tydligt hopp neråt i förbrukning. Luftluftvärmepumpen tillkom i september.
 
  • Graf som jämför nuvarande och föregående års elförbrukning, med minskning efter installation av frånluftsvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är en bild på menyn för inställning av vinterdrift.
Det är detta jag söker hjälp med genom inlägget hur man kan ställa ner tempen under 10 grader. Inget annat. Jag antar att Bosch är sparsmakade med hjälp och bara hänvisar till deras installatörer som oftast är bra på rördragning men inte är så insatta i programmering. Jag har i alla fall skickat frågan till Bosch och väntar på svar.
 
  • Menyskärm för inställning av vinterdrift med temperaturinställt på 10 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går inte att ställa lägre.
 
Undrar var den givaren sitter och om den är PTC eller NTC , dom går att manipulera med motstånd.
 
Det är den vanliga utegivaren som styr (4,7 kohm ntc).
 
Då blir det lite sämre, då måste det finnas ett relä som kan skifta mellan ett motstånd och inte om det ska vara automatik.
Klart det går att manipulera utegivaren så den tror att det är varmare, lättast är att mäta givaren och se vad som händer när man klämmer den mellan tumme/pekfinger
 
tommib
Förutom att manipulera givaren kom jag på ett par andra grejer, men de kräver lite manuell handpåläggning (eller dyra ingrepp i värmesystemet). Om det fungerar beror helt på vad VPn styr på.

Om VPn styr på returtemp:
Installera bypass på värmesystemet som öppnas manuellt (handpåläggning, blir trögt och beroende av att någon är hemma och orkar hålla på). Genom att shunta tillbaka varmvattnet till pannan så luras den att tro att innetemperaturen är uppnådd och slutar värma. Stäng bypass när temperaturen är under 0 för full effekt ut. Den dyra automatiska lösningen kan konstrueras med en trevägsventil som styrs av lämplig temperaturberoende logik.

Om VPn styr på innegivare:
Koppla en relästyrning på innegivaren och anslut ett lämpligt fast motstånd som alltid rapporterar samma innetemperatur till VPn så länge utetemperaturen överskrider ett visst önskat värde.
 
Ska man modifiera saker med relän och motstånd så är det enklast att lura den att framledningstemperaturen alltid är tillräckligt hög.

På de äldre pumparna med rego-styrning finns en ingång man kan använda för att t ex blockera värmen eller aktivera semesterläget via en extern brytare av något slag. Finns motsvarande på din pump?
 
Fantastiskt engagemang. Roligt med brainstorming. Plötsligt kommer man på lösningen.
Men är inte intresserad av några Åsa-Nisse lösningar. Jag har ju helt nya grejer som fungerar och behöver inte mer rördragning, reläer eller kontruktioner.
Jag behöver troligen programvaran för att ändra i systemet...

Ett alternativ vilket man kommer åt är att öka rumsgivarens påverkan på regulatorn. Den går att ställa från 1-10 enheter.
Har testat att ställa upp den på max nu.
Börvärdet är på 20grader och ärvärdet i rummet är 21,5 grader efter att jag eldat och frånluftsvärmepumpen är på men regulatorn har själv stängt av värmekretsen. Tidigare var inställningen default på 3 enheter och då var cirkulationspumpen igång med framledningstempen 26 grader så just nu känns detta som en framgång. Återstår att se efter en tid hur det funkar.
 
  • Termostat med inställningen "Rumsgivarpåverkan" höjd till max värdet 10 för påverkan på framledningstemperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
'Enheterna' funkar som så att för varje grads skillnad mellan önskad och uppmätt innertemperatur justeras framledningstemperaturen med skillnaden gånger påverkansfaktorn.

T ex om det är 21,5 grader inne, inställd innetemp är 20 grader och rumsgivarpåverkan satt till 5 så kommer framledningstemperaturen bli 7,5 grader lägre än vad värmekurvan tycker vid aktuell utetemp.


Nackdelen med lösningen är dels att framledningstemperaturen sänks lika mycket oavsett hur kallt det är (du ville ju ha en gräns där den ena värmepumpen tar över driften) och dels att regleringen kan bli väldigt svajig om rumstemperaturen rör sig runt inställt börvärde.
Jag hade tittat på möjligheten att knäcka värmekurvan...
 
useless useless skrev:
'Enheterna' funkar som så att för varje grads skillnad mellan önskad och uppmätt innertemperatur justeras framledningstemperaturen med skillnaden gånger påverkansfaktorn.

T ex om det är 21,5 grader inne, inställd innetemp är 20 grader och rumsgivarpåverkan satt till 5 så kommer framledningstemperaturen bli 7,5 grader lägre än vad värmekurvan tycker vid aktuell utetemp.


Nackdelen med lösningen är dels att framledningstemperaturen sänks lika mycket oavsett hur kallt det är (du ville ju ha en gräns där den ena värmepumpen tar över driften) och dels att regleringen kan bli väldigt svajig om rumstemperaturen rör sig runt inställt börvärde.
Jag hade tittat på möjligheten att knäcka värmekurvan...
Jag ser ingen möjlighet att knäcka kurvan som du klokt föreslår. Det finns möjlighet att ställa några parametrar och jag har testat max systemtemp(32C), maxtemp framledningstemp(32C), rumsgivarpåverkan(5K), rumsgivaroffset(-5K), temp vinterdrift(10C), gränsvärde direktstart värme(10K), fördröjning till vinterdrift(4h)

Testar lite olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.