Det brukar ju inte bli så mycket släpkörandes på vintern. Har som standard åretruntdäck på släpet och det duger gott. Skulle man pga av dålig planering och blixthalka behöva ett släp så får jag väl hyra ett dubbat på macken. Än så länge har det aldrig varit aktuellt.
 
Nu började jag fundera lite medan sonen badade:)

Borde det inte vara ännu viktigare med bra vinterdäck på ett obromsat släp än ett bromsat pga att man inte har hjälp utav bromsarna att räta upp det samt den oftast lägre egenvikten?

Självklart är det inte oviktigt med bra däck på ngn applikation men just att ett obromsat borde väl vara ännu lättare att knyta?
 
stilofunk skrev:
Så länge man har förnuft att endast ge sig ut då väglaget medger det är det ju inget problem. (y)
Ja ibland får man ju se lite praktiskt på det hela. I första hand får man köra med helt andra marginaler än normalt och det gäller oavsett sommar eller vinter om man kör jeep med 3ton på kroken. Körde jag längre sträckor utanför stan vore riktiga däck en självklarhet.
 
Nimajneb skrev:
Det brukar ju inte bli så mycket släpkörandes på vintern. Har som standard åretruntdäck på släpet och det duger gott. Skulle man pga av dålig planering och blixthalka behöva ett släp så får jag väl hyra ett dubbat på macken. Än så länge har det aldrig varit aktuellt.
Va?

Köper du inte julklappar, och glögg :eek:
 
MagnusSt skrev:
Nu började jag fundera lite medan sonen badade:)

Borde det inte vara ännu viktigare med bra vinterdäck på ett obromsat släp än ett bromsat pga att man inte har hjälp utav bromsarna att räta upp det samt den oftast lägre egenvikten?
Både och, Ett obromsat släp har ju kan ju inte låsa hjulen som en påskjutsbroms, vilkat är possitivt.

Självklart är det inte oviktigt med bra däck på ngn applikation men just att ett obromsat borde väl vara ännu lättare att knyta?
Risken att ekipaget knyter sig är både större och mindre. Du har ju ett större tryck på kulleden vid inbromsning med ett obromsat släp men på halt underlag kan påskjutsbromsen låsa släpets hjul vilket kan medföra att släpet viker sig.
 
KnockOnWood skrev:
Va?

Köper du inte julklappar, och glögg :eek:
Vad är det för julklappar du köper? Färdigbyggda lekstugor och växthus? :D
 
Å har man 4 jul på släpet måste alla vara dubbade.
 
stilofunk skrev:
Så länge man har förnuft att endast ge sig ut då väglaget medger det är det ju inget problem. (y)
...förutom att det är olagligt då...
 
Det är bara olagligt om man åker fast. :D
 
Måste man ha dubbat släp efter en dubbad bil om det inte råder vinterföre?
 
Det stora problemet förutom att man kan orsaka en olycka eller få böter är ju att man kan bli tvungen att ställa släpet längs vägen, Det kan ställa till en jävla massa om det sker vid fel tillfälle med fel grejer på släpet.
 
Nimajneb skrev:
Måste man ha dubbat släp efter en dubbad bil om det inte råder vinterföre?
Nej:
[h=1]Vinterdäck på släpvagn[/h] [h=2]När måste en släpvagn ha vinterdäck?[/h] Vinterdäck krävs under perioden 1 december - 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.

[h=2]När måste en släpvagn ha dubbdäck?[/h] Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag.


Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt även släpvagnar (med totalvikt av högst 3,5 ton) som dras av tunga fordon.


En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.
 
vojma skrev:
...förutom att det är olagligt då...
Du har mao fel! :p
 
Om man har en bil som inte behöver ha vinterdäck så måste ändå släpet ha vinterdäck va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.