alltså ränndalsplåten.
 
thomasx skrev:
Vilken funktion fyller underbeslaget?

Jag förutsätter att man måste ha pappa mellan underbeslaget och ränndalsplåten.

I "hängslen och livremsfallet" är det alltså papp-underbeslag-papp-ränndalsplåt?

Jag skulle ju i alla lägen, med erfarenhet från min gamla kåk, som numera har ett heltäckande dubbelfalsat plåttak, gå på den lösning Johan förordar, och det är den jag sett tidigare som "nuvarande" sätt att göra på, praxis typ.

Nackdelen med den dock, är väl att vatten som rinner ner innanför pannorna inte hittar in i ränndalen.
Pappen kan spricka om huset rör sej åt olika håll vilket plåten inte gör. Räcker att skicka ut pappen en 10 cm på underbeslaget. Är inte ofta man lägger papp under underbeslaget utan ofta ligger den gamla pappen bara kvar under.
Jag skulle rekommendera att man inte går exakt som på bilden med läkten. Utan lämnar mellan rum så vatten kan rinna ner i ränndalen.
 
  • Gilla
HAESTAREFINA
  • Laddar…
som jag förstår skall man ha underbeslag för att plåten skall ta i mot dom rörelserna som blir mellan taken...
men åter till min fråga jag vill följa ama hus 11 som man skall utgå i från och förstår inte den bild som jag lade upp...
eller är det så ingen plåtslagare/hantverkare följer ama?
 
IMAG1042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I den här ordningen ska det vara.

Råspont, pappremsa (uppifrån o ned går bra), underbeslag. Papp, plåt.
Den Bild från ama du har är ett av fler alternativ, den bild johan lade upp är bara ett annat utförande som skyddar läkten bättre. Vad är det exakt du inte förstår? Plåt ska inte ligga dikt an trä p.g.a. av kondens.
 
IMAG1043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det jag inte förstår är hur det skall se ut i andra änden på pappen enligt min bild, skall den bara spikas i pappen läggas över hakklammern och limmas i plåten? tycker att detta är en överdriven konstruktion... och jag håller helt med johans lösning så hade jag också viljat göra, en mycket bra och enkel lösning men var kan jag hitta belägg att göra denna lösning förutom på ett forum... om ni förstår vad jag menar...
 
Jag och Goteborg som säger att man kan göra så jobbar som plåtslagare och vet vad vi pratar om.
 
supersnickarn skrev:
det jag inte förstår är hur det skall se ut i andra änden på pappen enligt min bild, skall den bara spikas i pappen läggas över hakklammern och limmas i plåten? tycker att detta är en överdriven konstruktion... och jag håller helt med johans lösning så hade jag också viljat göra, en mycket bra och enkel lösning men var kan jag hitta belägg att göra denna lösning förutom på ett forum... om ni förstår vad jag menar...
Du sitter uppenbarligen med Plåt AMA i din hand, tycker det är överdriven konstruktion!?!. Vad exakt är det du vill ha svar på? Och angående svaren som trillar in verkar du inte tro på ändå "om du förstår vad jag menar..."
Är det inte lite märkligt att söka information i ett forum när du egentligen inte tror på medlemmarna som försöker hjälpa till?

De gångerna jag lägger ränndalar på tegeltak så gör jag den modellen som johan vidade bild på, ingen besiktningsman som klagar på det än. (Jobbat i branschen i strax över 10 år).
 
Redigerat:
jo jag tror på er och är oerhört tacksam för svar, jag hade redan johans princip av konstruktion i huvudet, och tycker som sagt att den är en mycket bra konstruktion och behövde mot argument för att inte följa amas rekomendation, eller en bra anledning till att göra det och nu har jag fått hårda argument för att följa johans princip, och jag tackar igen för en bra support, och om du säger att ingen besiktningsman har klagat så är det väldigt bra :) ha en fortsatt trevlig kväll :)
 
Papp under plåten minskar risken för kondens under plåten mot råsponten.
 
Gör du som johan ivarsson föreskriver med sina bilder så kan du inte få mycket säkrare vinkelränna enligt mig, gör själv den på mina plåt o panntak. Enda som skiljer från mig är ett omslag för att styva upp kanten som går upp på bärläkten som pannorna ligger emot,lägga papp-plåt och sen komma in med pappen(från ytorna) och skär den 100mm från botten i plåtunderbeslaget).Det är i vinkelrännorna pappen tar mest stryk under takjobbet, och efter för den delen. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.