7 458 läst · 23 svar
7k läst
23 svar
Vinkelbeslag till trappbygge
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 174 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 174 inlägg
Strunta i vinkelbeslagen. Gör som brukligt istället.
Ta en handöverfräs och fräs spår i planstegen för sättstegen. Eventuellt får du fräsa en fals på sättsteget så att det går i spåret. Skruva sättstegen i undre plansteget och lägg silikon i spåret för att hindra knarret.
Jag skulle skruva uppifrån med 6 mm skruv av lämplig längd och plugga hålet. Börja med att försänka hålet med kvistborr (heter det på svenska) så att det blir fina kanter. Pluggar kan du beställa av snickeriet som gjorde vangstyckena om du inte vill borra egna.
Se till att göra planstegen av limfog med stående årsringar så kupar de sig inte.
Ytbehandla innan du skruvar ihop allt så blir det lite enklare...
Ta en handöverfräs och fräs spår i planstegen för sättstegen. Eventuellt får du fräsa en fals på sättsteget så att det går i spåret. Skruva sättstegen i undre plansteget och lägg silikon i spåret för att hindra knarret.
Jag skulle skruva uppifrån med 6 mm skruv av lämplig längd och plugga hålet. Börja med att försänka hålet med kvistborr (heter det på svenska) så att det blir fina kanter. Pluggar kan du beställa av snickeriet som gjorde vangstyckena om du inte vill borra egna.
Se till att göra planstegen av limfog med stående årsringar så kupar de sig inte.
Ytbehandla innan du skruvar ihop allt så blir det lite enklare...
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslagen"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Hustrun vill ha steg utan limfog vilket ökar risken för kupning och sprickor avsevärt. Som kanske framgår av bilden är stuket på kåken ganska rustikt så sprickor blir en del av charmen.
Kupning är värre. Planen där är att ta möbeltorrt 50 mm virke (270 mm bredd) och hyvla ner det till plana steg med 30 mm tjocklek. Förhoppningen är att det sedan förblir plant.
Skruvning uppifrån och pluggning var min ursprunglinga plan, men sedan blev jag orolig för att det inte skulle räcka, dvs att skruvarna efterhand ätser sig ner i stegen. Vad tror ni som har erfarenhet?
Silikon var ett bra tips! Det skall jag absolut använda istf lim.
Ythehandling blir det ev ingen alls, möjligen tonar vi ner stegen lite. Hustruns avdelning..
Kupning är värre. Planen där är att ta möbeltorrt 50 mm virke (270 mm bredd) och hyvla ner det till plana steg med 30 mm tjocklek. Förhoppningen är att det sedan förblir plant.
Skruvning uppifrån och pluggning var min ursprunglinga plan, men sedan blev jag orolig för att det inte skulle räcka, dvs att skruvarna efterhand ätser sig ner i stegen. Vad tror ni som har erfarenhet?
Silikon var ett bra tips! Det skall jag absolut använda istf lim.
Ythehandling blir det ev ingen alls, möjligen tonar vi ner stegen lite. Hustruns avdelning..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 174 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 174 inlägg
Ni gör det inte helt lätt för er själva.
Trappan ska ju stå där ett tag...
Jag skulle tro att du är hänvisad till att göra något specialbeslag då som du nämnde i första inlägget. Om du använder 5 mm skruv se till att hålen i är nåt i stil med minst 8 för att det ska kunna röra sig. Och använd kullrig skalle med plan undersida. Men stål skulle jag ta, dels för att det ändå inte kommer synas (i garderoben...) och att det borde inte vara svårt att hitta en lagom kraftig profil och någon metalverkstad eller grossist. En trälist blir nog inte tillräckligt styv.
Att skruva ovanifrån är bättre i enligt mig. Om du gör enligt ovan så kan skruven bara dra i 25mm, skruvar du uppifrån så kan du använda betydligt längre skruv.
Jag är van med Cutters och de drar bra och med torxskalle. 6x80 eller nåt.
Om du ska hyvla ner furuplank till 30mm så köp 38 mm. Har du tillgång till rikt- och planhyvel? Om du hyvlar bort 20 mm så förrutom allt onödigt spill så kommer det slå sig. Spårar du undersidan så blir risken för kupning mindre också.
Misstänker rätt starkt att även knarret kommer att bli en del av charmen...
Fördelen med din konstruktion är att du kommer kunna lossa på plan- och sättsteg och göra om det om det knirrar för mycket.
Centrumtapp (träplugg) tror jag intepå eftersom det låser rörelsen i förhållande till vangstyckena.
Trappan ska ju stå där ett tag...
Jag skulle tro att du är hänvisad till att göra något specialbeslag då som du nämnde i första inlägget. Om du använder 5 mm skruv se till att hålen i är nåt i stil med minst 8 för att det ska kunna röra sig. Och använd kullrig skalle med plan undersida. Men stål skulle jag ta, dels för att det ändå inte kommer synas (i garderoben...) och att det borde inte vara svårt att hitta en lagom kraftig profil och någon metalverkstad eller grossist. En trälist blir nog inte tillräckligt styv.
Att skruva ovanifrån är bättre i enligt mig. Om du gör enligt ovan så kan skruven bara dra i 25mm, skruvar du uppifrån så kan du använda betydligt längre skruv.
Jag är van med Cutters och de drar bra och med torxskalle. 6x80 eller nåt.
Om du ska hyvla ner furuplank till 30mm så köp 38 mm. Har du tillgång till rikt- och planhyvel? Om du hyvlar bort 20 mm så förrutom allt onödigt spill så kommer det slå sig. Spårar du undersidan så blir risken för kupning mindre också.
Misstänker rätt starkt att även knarret kommer att bli en del av charmen...
Fördelen med din konstruktion är att du kommer kunna lossa på plan- och sättsteg och göra om det om det knirrar för mycket.
Centrumtapp (träplugg) tror jag intepå eftersom det låser rörelsen i förhållande till vangstyckena.
Tack, mycket bra synpunkter där!
Spårning är helt klart en bra idé, men eftersom stegen blir synliga från sidan så är det nog inte möjligt av estetiska skäl.
Tillverkningen av stegen kommer jag att lägga ut eftersom jag inte har en hyvel.
Spårning är helt klart en bra idé, men eftersom stegen blir synliga från sidan så är det nog inte möjligt av estetiska skäl.
Tillverkningen av stegen kommer jag att lägga ut eftersom jag inte har en hyvel.
Jag har gjort mallar av en masonitskiva för att dra handöverfräsen i.
Man spikar dit 4 lister, 2 parallella som bestämmer spåret som fräsen ska gå i. De två andra är start och stopp.
Nu kan du dra ett exakt spår med handöverfräsen. Man ser sedan faktist sedan i masoniten exakt var spåret kommer att gå.
Man spikar dit 4 lister, 2 parallella som bestämmer spåret som fräsen ska gå i. De två andra är start och stopp.
Nu kan du dra ett exakt spår med handöverfräsen. Man ser sedan faktist sedan i masoniten exakt var spåret kommer att gå.
Jag har byggt en trappa enligt samma princip. Vangstycken av limträ och ovanpåliggande steg av 30 mm ek som jag importerat från Polen. Stegen har jag limmat med konstruktionslim, inte en skruv eller spik i stegen. Hittills har de legat på plats.
Det är en "L" trappa och de fyra stegen i svängen var en övning
Det är en "L" trappa och de fyra stegen i svängen var en övning
Trappstegen har suttit fast med lim i ett drygt år nu utan problem. I ett fritidshus med lite varierande temperatur, 15 C och uppåt. (på Gotland)
Min tanke var att om det inte fungerar så får jag krypa in under trappstegen och skruva fast dem på ett eller annat sätt.
Min tanke var att om det inte fungerar så får jag krypa in under trappstegen och skruva fast dem på ett eller annat sätt.