15mm är nog något av "branschstandard" i solkulvert - det har jag också - helt perfekt.

Jag är glad att jag inte har grövre - skulle kanske kunna tänkt mig ännu mindre möjligen?

Högt flöde mellan kollektor och ack är väl bara en fördel!!?? Det är ju faktiskt inte kulvertdimensionen som avgör din flödeshastighet (Bortsett från att strypningen i sig kan dämpa en del) utan pumpen , pumpens inställda hastighet och ev. vartvtalsreglering i din automatik. Flöde i kollektor - ack-slinga/vvx - påverkas alltså endast marginellt av solkulvertdimensionen.

Ju klenare dimension - ju mindre vätskevolym som ger överföringsförluster.

En bra styrning tycker jag är A & O - Steca 0603 heter min med 6 ingångar och 3 utgångar. Använder allihop. Det finns en 0704 oxå som man kanske skulle valt idag...
 
OK, jag tänkte mest att låg flödeshastighet ger bättre överföring från slingorna till acken. Man vill ju helst få så låg temp på returen till solgångarna som möjligt. Dessutom drar ju pumpen minst på lägsta hastighet. Ingen vidare hög effekt på den iofs men man vill ju optimera verkningsgraden :) Oach faktum är att den har något högre effekt än laddpumpen i vedladdningskretsen.
 
Det som jag bl a tycker är tråkigt är att min styrning inte visar mer än 99grader. Det kan ju va skoj att se hur hett det blir på taket!
 
mato skrev:
Det som jag bl a tycker är tråkigt är att min styrning inte visar mer än 99grader. Det kan ju va skoj att se hur hett det blir på taket!
Du ska väl hoppas att det inte blir mer än så eller...??

Men vid förångning så är temperaturen 120 - 140 grader ungefär - högre tryck kanske kan ge dig ytterligare lite högre.

Stannade min pump en gång för att skifta några kablar - då sprang det upp i 142 grader ganska snabbt utan förångning - men jag har 4 bar i systemet - inte så msart att mecka med full instrålning...
 
mato skrev:
Det som jag bl a tycker är tråkigt är att min styrning inte visar mer än 99grader. Det kan ju va skoj att se hur hett det blir på taket!
Som mest har jag sett 162grC uppe i mina 40rör(sfinx nya), vid partiell förångning. Jag har 12L Exp. kärl och trycket gick från 1,5bar till 3bar.
Trycket uppe i kollektorn är då(vid normal drift) 1bar och pumpstopp är ställd till 120grC i kollektorn eller 98grC i botten av tanken.

Tanken är att det skall förångas vid relativt låg temperatur så att glykolen inte tar skada (vilket den gör vid hög temperatur).
Det skall vist vara så att det är vatten som i första läget förångas och då trycker ångan ut all vätska ur kollktorröret så att glykolen inte tar skada.
 
Citat "Du ska väl hoppas att det inte blir mer än så eller...??" Inte i acken men väl i solfångarn annars är det väl lite svårt att fylla hela tanken... Ju mer man vet desto bättre är det , detta gäller även om temp på taket!

KalleT: Hur många moduler har du på 40rör? Mina har ju 30rör /modul . Hur långt är kollektorröret i din? Exp.kärlet; valde du 12l eller var det vad som skickades med när du köpte paketet? Bra att få se lite siffror på förångningen, ditt funkar ju bra ser det ut som!
F ö : var hittar jag info om hur jag citerar och använder smiles mm ?
 
Citerar gör du genom att klicka på "Citera" i rubrikraden på det inlägg du vill citera. Då visas i lägget med QUOTE-koder. Ta bort den ev. text du inte vill citera med behåll QUOTE-kodernas hela taggar.

Info om hur man visar smilies får du via ett popup-fönster om du klickar på länken Smilies längst ner på denna sida.
 
Nästa fundering: Hur nyttjar jag bäst acktankens dubbla solslingor? Hur kopplar jag? På vinterhalvåret borde det väl vara bäst att bara köra den undre slingan för att skicka in så lågtempererad vätska som möjligt i solfångarna? På vintern handlar det ju ändå mest om att minska eldning/vedförbrukning.

Framåt våren när solen börjar steka lite och när jag inte behöver värme till huset - ska jag bara köra övre slingan för att toppa tappvarmvattnet? Samt båda slingorna när solen orkar värma hela tanken?

Tänker jag rätt eller fel? Hur styr jag detta på enklaste sätt? Solfångarstyrningen från Sfinx har väl sina begränsningar. Kan jag använda termostatstyrda ventiler ev. i komb. med manuell kulventil?

Många frågor...

Kan tillägga/repetera systemet: Ny kökspanna 23 kW, 750 l ack, två termostatventilstyrda vv-slingor, två solslingor, Sfinx 90 rör med styrning (den tidigare modellen). 750 l acktank innebär f ö att större delen av tanken är tömd/kall dagtid när det är som kallast vilket borde ha den enda fördelen att solfångarna går mer effektivt i mån av sol.
 
mato skrev:
KalleT: Hur många moduler har du på 40rör? Mina har ju 30rör /modul . Hur långt är kollektorröret i din? Exp.kärlet; valde du 12l eller var det vad som skickades med när du köpte paketet? Bra att få se lite siffror på förångningen, ditt funkar ju bra ser det ut som!
F ö : var hittar jag info om hur jag citerar och använder smiles mm ?
Jag har 2st 58-20X(20 rör) från SfinxSolar. i mitt system har jag 11liter när det är fyllt till 1bar i solfångaren.
Har för mig att jag har 3,4-3,6m mellan takgenomförningarna. Panelerna sitter ihop med en rak klämringskoppling 22.
 
mato skrev:
Citat "Du ska väl hoppas att det inte blir mer än så eller...??" Inte i acken men väl i solfångarn annars är det väl lite svårt att fylla hela tanken... Ju mer man vet desto bättre är det , detta gäller även om temp på taket!
Det har du ju helt rätt i - som jag sa ovan - en bra styrning är A & O - verkar skumt att överhuvudtaget tillverka en solstyrning som bara visar upp till 99 grader - jag skulle känt mig lurad
 
Kasch skrev:
Nästa fundering: Hur nyttjar jag bäst acktankens dubbla solslingor? Hur kopplar jag?
Du kan skaffa en annan styrning som klarar att hantera dubbla solslingor, t.ex Lesol DR3.

Fler styrningar finns, men eftersom jag själv har en som fungerar med gott resultat så föreslog jag den. Ca 10% av totala solfångardriftstiden laddas via den övre slingan (gäller min programmering).

Jag kan skicka över pdf-manual på ovanämda styrning om intresse finnes. För att styrningen skall kunna växla mellan övre och undre slinga så erfordras också en motorstyrd växelventil.
 
2:ans förslag på termisk ventil kanske vore något. Ska kolla med den röris vi ska ha hit i lite andra ärenden om han har några tankar.

Du får gärna skicka din manual Roli! Skickar ett meddelande med min mejladress.
 
Fick ett bra tips från Sfinx som också menade att en termostatstyrd trevägsventil mellan övre och undre slingan är det enklaste och mest kostnadseffektiva alternativet. Dock inte enligt den systemlösning som Acaso beskriver i länken ovan. Tvärtemot grundprincipen kring solfångarladdning av acken föreslår han att alltid ha den övre slingan inkopplad för att koppla in den undre när solfångareffekten räcker till det. Resonemanget baseras (rejält förenklat från min sida) på att det inte spelar så stor roll vilken temp en vaumrörsolfångare får jobba mot (till skillnad från plana solfångare). Enligt SP skiljer det inte mer än 12% i effekt mellan 25 och 50 grader på Sfinx-rören.

Det resonemanget håller nog för oss eftersom det innebär att vi får hyfsat varmt vatten i toppen vilket är bättre för oss under lite kallare månader. Dessutom ligger tanktempen vid övre slingans retur sällan över 30 grader dagtid på vinterhalvåret. Plus att vi som sagt har ett relativ överdimensionerat system (90 rör <--> 750 l ack).

Värt att testa tror jag i alla fall innan vi lägger ut större summor på en annan styrenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.