Här har man gått och klurat på monteringen av vakumrören i ett år och ändå dyker samma frågor upp igen när det nu börjar bli dags:

1, Vinkel (vi bor i Sörmland, latitud... 61 grader?): Vårt tak lutar c:a 34 grader, syd-sydostlig rikting, lite del lövverk nära huset, barrskog längre bort. Är det värt eller ej att vinkla upp fångarna? Apersson för ett logiskt resonemang om hur liten den reella vinsten blir med tanke på vinterns få soltimmar i den här diskussionen: http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/26885-vilken-vinkel-aer-mest-optimal.html

Men hjälper det mig att vinkla upp till säg 60 grader för tidig vår och höst? Sommartid kommer jag under soldagar få ett rejält överskott förmodligen oavsett vinkel.

2. Montering: Vilka fästen (gärna exakt modell eller ännu hellre detaljbilder på installationen) har ni använt? Förutsättning - brädtak (äldre, ej spontat), oljeboard, bärläkt, tvåkupigt lertegel.

Ju mer logiska och precisa inlägg desto tacksammare blir jag :)
 
1. Funderade också på att vinkla upp mina men blev avrådd med tanke på att det ger så lite plus det estetiska(har 27 gradigt tak). Sen blir ju monteringen mycket enklare om man lägger dem direkt på taket.
Dock så bör dom ju klara hagelskurar bättre om dom är uppvinklade lite mer.
2. Jag använde de bandjärn som följde med solfångarna(sfinx) , sex st per modul och la dom i en slinga runt bärläkten och skruvade fast dom i solfångar"ramen". Sedan en liten utskuren kylarslangbit där ramen har kontakt med betongpannorna. Vet inte hur tegelpannor är jämfört med betong men 90kg på sex punkter blir ju inte så mycket.
 
Det är inte bara det att du får bättre verkningsgrad vår och höst - vintern är som sagt försumbar. Minst lika viktigt ur bekvämlighets och driftsäkerhetssynpumkt är att du under sommaren - när du ändå får så mycket varmvatten att du ändå inte kan förbruka det - slipper att få så många dagar när du når tempmax med följande nödkyl eller förångning beroende på teknik.

Jag har 35 graders takvinkel - paneler på både syd och västsida. Mina sydligt riktade monterade jag med ett 20-graders standardstativ som jag köpte från panelleverantören (Intelliheat-Solenergiteknik) - men jag tror att de skulle passa andra paneler också av vad jag sett i alla fall. Har alltså 55 graders lutning.

Har också mina paneler ovanpå 2-kupigt lertegel, även här hade Solenergiteknik superbra infästningsprylar - ett järn som jag bara hängde i läkten och skruvade fast med olika hålmallar där man fäste nästa plåt som "går igenom" - egentligen emellan tegelpannorna och på vilken balken är fäst. På denna balk sitter sen stativet som kan ha olika lutning och därpå rören.

Även speciella plåtpannor för rörgenomföringen köptes på samma ställe med bra resultat.

Skönt med en leverantör som tänkt igenom ALLA mina behov och löste HELA installationsproblematiken ( men jag monterade allt själv - det var enkelt och allt fungerar superbra)

Har bilder på alltihop
 
Tack för era svar. Bandjärn låter som en smidig lösning (fick dock inte med några från Sfinx).

Jag tror nog också att jag ska vinkla upp solfångarna till 50-60 grader med tanke på att vårt system blir smått överdimensionerat (90 rör till 750 l acktank). Kan man tänka sig att bara använda tre plattjärn till respektive solfångare för uppvinklingen - bockar till ändarna i lämplig "z-profil" som jag sedan fäster i bandjärn repsektive solfångarprofilen med M8.

Med tanke på överdimensionering vid soliga sommardagar - någon menade att det medföljande exp.kärlet då kan bli för litet för välfungerande partiell förångning och att man borde byta det till ett större, typ 18 eller 24 liter. Låter det vettigt? Solvärmekulverten är c:a 12 meter lång Lunarflex.

Bosses - ang. takgenomföring: Drog du den isolerade kulverten genom taket? I så fall hur får du det tätt med tanke på rörisoleringsmaterialet?
 
Kasch skrev:
Med tanke på överdimensionering vid soliga sommardagar - någon menade att det medföljande exp.kärlet då kan bli för litet för välfungerande partiell förångning och att man borde byta det till ett större, typ 18 eller 24 liter. Låter det vettigt? Solvärmekulverten är c:a 12 meter lång Lunarflex.

Bosses - ang. takgenomföring: Drog du den isolerade kulverten genom taket? I så fall hur får du det tätt med tanke på rörisoleringsmaterialet?

Jag har 84 rör - väldigt lika alltså - men 2*750 - vilket ger mig 30 liter i solkretsen - i och för sig kör jag inte med partiell förångning utan med nödkylningsventil - men Solenergiteknik levererade ett 24 liters tryckkärl.

Det är ju "bara" den vätska som är i kollektorerna som ska förångas - i ditt system bör det vara cirka 16-17 liter - 24 liter expansion verkar därför väldigt rimligt
 
OK, jag hann också få svar från min leverantör och volymen för expansionen bör vara 1/9 av kretsens volym vid partiell förångning. Om jag räknar korrekt når jag inte över 19 liter i kretsen,19 / 9 = 2,1 liter. Till det behövs enlig lev. 1-2 liter i expansionsutrymme per solfångare. Det ger i värsta fall ett behov 8,1 liter. Borde funka då jag då har tagit till volymen i kretsen plus räknat maxbehov per solfångare.

Kan inte vederlägga ditt resonemang men expansionen är ju trycksatt och det är väl inte all vätska som ska tömmas utan bara så mycket som behövs för att solfångarna ska sjunka i temp? Men här krävs nog någon med bättre fysikkunskaper än jag för att reda ut begreppen.
 
Du bör rimligen ha cirka 15 liter enbart i kollektorerna som (tror jag) består av 52mm kopparrör (invändig dimension) - tydligen olika från olika leverantörer.

Det jag läst på i ämnet tyder på att man vill få ångan att trycka all vätska ur kollektorn - annars kokar ju den vätska som blir kvar. Varför satsa på ett potentiellt för litet exp.kärl? - knappast av ekonomiska skäl i alla fall.

Jag är inte någon förångningsexpert - men det är väl så att systemet INTE är trycksatt och det är just det som får den metoden att funka.

Själv tycker jag det känns mycket tryggare med en nödkylningsventil (har gratis vatten) - rimligen bör upprepade förångningar och höga tempar fresta både isoleringsmaterial - kopplingar - vätskan(?). Skulle jag få strömavbrott så tror jag att part. förångning fungerar i mitt trycksatta system också tack vare stor exp.volym - men det vet jag inte säkert - har aldrig hänt ännu.

Missade din takpannefråga - jag har bara isolering på det ena röret igenom pannan - fick kapa ner själva genomföringen en aning för att få plats - sen har jag dragit runt hela paketet med rejält med silvertape - det kanske hade varit smartare med en bauta-krympslang istället...

Tätheten består i att genomföringspanna har en kon riktad nedåt igenom vilken rören/röret dras.
 
Kopparrören är 22:surprised:r , ej 52. Vätskemängden i varje modul ca en knapp liter. Detta ( i vårt fall )
gånger tre ger ca 2,5 liter som ska tas upp av exp.kärlet. Teoretiskt ska kanske 8 litkärl räcka men inte i praktiken hos mig i alla fall . Jag har prövat... Trycket stiger till ca 6bar och då öppnar säkerhetsventilen.( Jag har anläggningen i tvättstugan: min fru kan intyga att ventilen fungerar som den ska...)
Har ett 8liters till liggande som ska kopplas in, så med 16lit ska det nog funka.
Jag tror att ångan inte kondenserar med en gång när den lämmnar kollektorn utan att det är större mängd vätska som ska tas om hand, därför räcker inte8lit. Kanske om man satte in9bars ventil men det känns som att det frestar på lite för mycket
 
mato skrev:
Kopparrören är 22:surprised:r , ej 52.

Anslutningen är 22 - men röret INUTI kollektorn är avsevärt grövre - det är ju inuti detta som bulberna sitter - och de är väl ca 4cm långa - så mitt antagande om 52mm är nog inte så fel - det stämmer också med volymberäkningar jag gjort för anläggning med formeln

3,1416*((radien)^2))*(längd i m/1000))

stämmer mot den verkliga volymen alltså
 
Kan inte hitta det nu men sfinxen(tror att det var han) själv har uppgett 0,8liter per modul.
Har själv som sagt tre moduler och ca 35m 18kopparrör. Där fyllde jag i ca 8-9lit vätska Det var det som gick i, varken mer eller mindre. Var har du fått uppgiften om 52mm ifrån?
 
Dels har jag själv sett öppnade kollektorer hos återförsäljare- dels bilder på nätet - här är en t.ex.. Mitt kollektorrör är grövre än bildens.

http://www.btfsolar.com/header.jpg

52 mm är min egen uppskattning eftersom det är den invändiga standarddimension på Cu-rör som verkade mest rimlig och stämmer bäst med de volymberäkningar jag gjort. Utv. 54mm.

Men jag har inte Sfinx-prylar, de kan ju ha annan konstruktion. (Det verkar vara mycket strul med Sfinx-prylarna att döma av en del problemtrådar.... är det så månne....)
 
Det var intressant att se bild på innanmätet. Men av den bilden att döma så skulle jag luta mer åt 35rör. Nej, jag vet inte hur mina ser ut invändigt men principen borde ju va samma.
Förutom för litet exp.kärl så har det funkat bra för mig, men visst, de kinesiska styr-prylarna kunde vara lite mer avancerade men de som levereras nu lär vara förbättrade .
 
Mato: Vad har du för dimension på din krets mellan ack och solfångare? Min rörmokare verkar ha satt ditt alltför klena Lunarflexrör vilket betyder högre flödeshastighet (=illa).

(För sent tyvärr att åtgärda nu eftersom de ligger inbyggda i tillbyggnaden och då jag dessutom brutit de diplomatiska förbindelsen - eller rättare sagt ligger i kallt krig - med rörkrökarbolaget som överfakturerade oss med 50 tkr...)
 
Jag har 18rör inköpt på biltema (tror att den har utgått från deras sortiment), samma dim. som solslingan i tanken(effecta). Kör med lägsta hastiget på pumpen , 4-5 lit/min.
 
OK, 15 mm-rör här. Bara att hoppas på det bästa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.