Har du blivit något klokare nu? Jag har exakt samma funderingar. Jag vill bygga en jordkällare liknande konstruktion som skall fungera som vinkällare och helst utan någon konstgjord värme/kyla/fuktighet.
 
Funderar på ett utrymme som man ofta hade förr i källaren. Där hade man potatisen man skördat, syltburken, saft osv.

Numera är det kanske vinkyl man tänker på och det kan ju vara samma utrymme.

Vi tänkte bygga bastu i källaren och har ett 5 kvm utrymme innanför spaavdelningen som nu står tomt.

Jag tänkte mig en kylning från bergvärmens borrhål som en grundskyla. Vägg i vägg ligger bergvärmepumpen.

Nån som gjort nåt liknande och kan kommentera idén?
 
Vad är det för temperatur idag i rummet där ni tänkt förvara vinet? Om ni inte har element i närheten kanske det håller en rimlig temperatur om ni inte ska ha lyxvin där.
 
Nu är det drygt 20 grader. Samma som resten av källaren. Det behövs en del kyla.det är även några golvvärmerör faktiskt men bara matningen av två slingor för spagolvet. Det blir både värme och kyla i det rummet. Eftersom kylan är gratis behöver man inte gråta över det.

Vad vi behöver ordna med är att bygga en vägg med dörr och hyllor för vinwt/potatisen/syltburkar.

Kylan är alltså tänkt att komma från det ofta nollgradiga vattnet i bergvärmeslingan. Sommartid är den uppåt 10 grader så då får stödja kanske tillkomma. Eller man passar på att med termostat kyla varje gång värmepumpen går.

Har inte lagt bastuplanerna på hyllan men så kassa bastare som vi är kan svalutrymme smälla högre för oss. Vi tar hem vin från lokala vingårdar i Italien och nu är det garaget som nyttjas som lager.
 
Nä, nåt lyxvin är det inte men rejäla viner som kanske tål att lagras. Hittills har det inte blivit så gammalt he-he.
 
Okay, låter lite komplicerat för några flaskor men försök få tag på en vettig röris som kan lösa det hela.
 
Ja det är mer en tanke än en realitet. De 5 kvm finns där outnyttjade och jag gillar inte att basta. Vin däremot kan vara gott. Frugan gillar hellre bastu framkom idag när jag gav en vink om möjlighet till ett kylt utrymme. Kanske garaget ändå är bättre. Samma plan t.ex. Där har vi ett extra kylskåp. Bra vid fester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.