M
B Boda73 skrev:
Kan det se ut så här?
Nej!dom är för långa,sen måste det vara jämt på ovansidan vindskivor mot tak annars kommer vindskivsplåten smälta ihop dåligt med taket.
 
M
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är problemet som du ser det?
__
Mer än att stuprören dumpar ut vattnet rakt på backen vid husets grund.
Nej verkligen INTE,Det sitter ju inga vindskivsplåtar där,Då kommer vatten rinna in mellan tak o vindskiva,Hoppas ingen takfirma gjort detta?
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Nej verkligen INTE,Det sitter ju inga vindskivsplåtar där,Då kommer vatten rinna in mellan tak o vindskiva,Hoppas ingen takfirma gjort detta?
Det var ju inte klart när bilden togs...nu sitter det plåt där...frågan va ju långa vindskivorna skulle va!
 
M
B Boda73 skrev:
Att den nedre vindskivan kanske blir lite lång? Plåten kommer inte att hamna över rännan..men det kanske funkar?
vindskivorna ska sticka in ungefär till hälften av hängrännan,,O vindskivsplåten sticka ner en halc cent ungefär på vindskivorna,Påtala det för firman,Du ska betala o kunden har alltid rätt.
 
Rickard.
M Ronny takläggare1 skrev:
vindskivorna ska sticka in ungefär till hälften av hängrännan,,O vindskivsplåten sticka ner en halc cent ungefär på vindskivorna,Påtala det för firman,Du ska betala o kunden har alltid rätt.
Källa?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Källa?
Skojar du?Jag har takfirma o lagt en massa tak genom åren,man lägger vindskivsplåt över vindskivan,om brädorna sticker utanför hängrännan så gör även vindskivsplåten det,vilket resulterar att vatten som rinner efter vindskivsplåten inte hamnar i hängrännan,Som yrkestakläggare är det självklart,tänk efter själv
 
M
M Ronny takläggare1 skrev:
vindskivorna ska sticka in ungefär till hälften av hängrännan,,O vindskivsplåten sticka ner en halc cent ungefär på vindskivorna,Påtala det för firman,Du ska betala o kunden har alltid rätt.
Jag hoppas du inte har takfirma,För då borde du veta hur det ska se ut o vara.
 
Rickard.
M Ronny takläggare1 skrev:
Skojar du?Jag har takfirma o lagt en massa tak genom åren,man lägger vindskivsplåt över vindskivan,om brädorna sticker utanför hängrännan så gör även vindskivsplåten det,vilket resulterar att vatten som rinner efter vindskivsplåten inte hamnar i hängrännan,Som yrkestakläggare är det självklart,tänk efter själv
Okej, jag har 8-9 år i branschen och jag har lyckas lära mig att det finns olika sätt att lägga tak på. Tex är det helt okej att ha inget utstick överhuvudtaget på vindskivorna, det är t om rätt vanligt på låglutande tak. Sen går det att lösa ditt "problem" med en plåtsax och en tång så jag föredrar att låta kunden välja hur hen vill ha det när det gäller rent estetiska saker.

Ett tips till dig är att kolla datum på inläggen du svarar på, man måste inte svara på år gamla inlägg.
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Okej, jag har 8-9 år i branschen och jag har lyckas lära mig att det finns olika sätt att lägga tak på. Tex är det helt okej att ha inget utstick överhuvudtaget på vindskivorna, det är t om rätt vanligt på låglutande tak. Sen går det att lösa ditt "problem" med en plåtsax och en tång så jag föredrar att låta kunden välja hur hen vill ha det när det gäller rent estetiska saker.

Ett tips till dig är att kolla datum på inläggen du svarar på, man måste inte svara på år gamla inlägg.
man har ett utstick så vindskivsplåten går ungefär till halva hängrännan,Tror inte du har utbildning o yrkesbevis om du skriver man bygger som du beskriver.
 
  • Haha
Rickard.
  • Laddar…
M
M Ronny takläggare1 skrev:
man har ett utstick så vindskivsplåten går ungefär till halva hängrännan,Tror inte du har utbildning o yrkesbevis om du skriver man bygger som du beskriver.
du borde oxå veta man fäster nederdelen på vindskivan i takfotbrädan,Annars kommer vindskivan krumma sig av fukt o värme,
 
Rickard.
Pratar du med dig själv?

Jag vet det redan så du kan vara lung över det, varför du antog något annat förstår jag inte.
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Pratar du med dig själv?

Jag vet det redan så du kan vara lung över det, varför du antog något annat förstår jag inte.
Du verkar inte veta ett jota hur man lägger ett tak riktigt med korrekt utfört vattensystem.sen att killen ville ha hjälp o jag berättat o du kommer med en sån fjantig kommentar som ,KällaFinns många idag som startar takfirma,fasadmåleri firma,Snickerifirma trots avsaknad av utbildning,Anar du är en av dessa,Med tanke i din okunskap hur vindskivor monteras,Hur monterar du vid skorssten?
 
A
Inte gräla nu! :geek: tänk på barnen...
 
Rickard.
M Ronny takläggare1 skrev:
Du verkar inte veta ett jota hur man lägger ett tak riktigt med korrekt utfört vattensystem.sen att killen ville ha hjälp o jag berättat o du kommer med en sån fjantig kommentar som ,KällaFinns många idag som startar takfirma,fasadmåleri firma,Snickerifirma trots avsaknad av utbildning,Anar du är en av dessa,Med tanke i din okunskap hur vindskivor monteras,Hur monterar du vid skorssten?
Det handlar om estetiska detaljer som kan göras olika efter tycke och smak. Tänk lite utanför standardplåtar från bygghandeln så kan du nog förstå att man kan lösa detta så man får full funktion och det utseende som den som bestämmer vill ha det. Vill man t ex dölja hela rännan med vindskivorna så går det alldeles utmärkt att lösa men jag personligen tycker det SER lite klumpigt ut.

Du vet inget om mig och du lyckas inte så bra med dina gissningar så jag avslutar detta med ett bra amerikanskt/engelskt uttryck

There is more than one way to skin a cat!
 
  • Gilla
LenaGustafs
  • Laddar…
Rickard.
Handyman 1 skrev:
Inte gräla nu! :geek: tänk på barnen...
Äsch lite roligt måste man väl få ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.