OK, tack för källan. Kan mycket väl tänka mig att vindkraftsbranschen lider av växtvärk men det handlar ju å andra sidan inte om någon särskilt ny eller obeprövad teknik. Men visst bör väl den som satsar några tiotals eller hundratals miljoner också vara intresserad av en schysst ROI. Jag har tre vänner som står i begrepp att starta ett projekteringsbolag för vindkraft och mitt intryck är att vindkraftsbranschen mognat mycket under de senaste åren - nu handlar det inte heller i Sverige om enstaka gårdskraftverk i enmiljonklassen eller idealister som kollektivköper ett mindre kraftverk, utan om stora parker med investeringar på hundratals miljoner eller rent av flera miljarder. Då behövs investerare med rejält kapital som i sin tur kräver hög leveranssäkerhet under hela kraftverkets beräknade livstid. Det ställer i sin tur höga krav på tillverkarna. På lite sikt torde den här marknaden, liksom de flesta, alltså vara ganska självreglerande sett till kvalité. Om det nu finns siffror eller rent av statistik på vilka delar som måste bytas ut med ett visst intervall är det ju tämligen lätt att budgetera för dessa kostnader.
 
Humm..

De har 19 000 verk som snurrar.. 4000 av dem är försäkrade av Allianz och ca 1000 gick sönder inom 5 år.

Nu blev man ju lite nyfiken på varför Allianz bara har 4000 st och inte alla.. Kan det vara så att i samband med ett inköp av 4000 st nya så tog man även ett nytt försäkringsbolag? dvs de 4000 som uppenbarligen är av dålig kvalité är av samma märke?

Nu spånar/spekulerar jag hejvilt. Men det är ju inte omöjligt att det är så.. Man undrar ju varför det inte står något om de andra 15 000 snurrorna, givet inget man skryter med men änndå någon journalist borde ju ha grävt lite...
Uppenbarligen så verkar det ju endast vara problem med just dessa 4000 verken, eller så håller de andra försäkringsbolagen tysta..
 
Det är säkert inte bara Allianz som har höga skadetal på sina krafterk. Länsförsäkrinar här hemma i Sverige anser också att det är en osäker/olönsam marknad.

Till havs är problemen ännu större för kraftverkstillverkarna med korrisionsproblem i transmissionerna.
Den danska tidningen Ingeniören uppger att samtliga tillverkare av vindturbiner har problem med växellådorna till havs.
Problemen har ökat under senare år, i takt med att kraftverken, och rotorbladen, blivit allt större. Växelklådorna har inte hängt med i den utvecklingen.
http://www.nyteknik.se/art/52203
 
Ahha.. ja där ser man verkar ju helt klart vara ett allmänt problem.. Just lådorna som får stryk..

Vi får hoppas på en utveckling nu när det finns folk & företag som vill pumpa in $$$ i sådant här..
 
Tänkte bara säga att jag jobbar på ett företag som heter Voith och mina tyska kollegor har just lanserat en ny typ av "växellåda"
Den kan omvandla den varierande hastigheten på rotorn till ett fast varvtal till generatorn helt på "mekanisk" väg
Detta mha en hydrodynamisk momentomvandlare och en planetväxellåda. Dett gör att man tydligen kan ha en synkron generator och slippa frekvensomvandlare.
(Detta är inte min avdelning inom Voith så jag har begränsad kunskap)

http://www.voithturbo.com/applications/documents/document_files/990_e_cr355_voith-windrive_en.pdf

Bild:
http://www.voith.de/media/f_WinDrive_Modell.tif
 
Häffigt...utvecklingen går framåt när intresserade satsar resurser! :)
 
Jag tror mer på direktdrivna generatorer plus frevkvensomformare, alltså ingen växellåda alls. Och sådana är väl på gång vad jag förstått.
 
Växellådan...är den till för att få upp rotationshastigheten på axeln till generatorn eller? Gissar att utan växellåda blir rotationen jämförelsevis låg och generatorn har svårt att nyttja energin?
 
Gimbal skrev:
Jag tror mer på direktdrivna generatorer plus frevkvensomformare, alltså ingen växellåda alls. Och sådana är väl på gång vad jag förstått.
Enercon säljar ju sådana, men dom vill inte leverera "off-shore" lösningar heller av någon anledning
http://www.enercon.de/en/_home.htm

http://www.nyteknik.se/art/52203
 
moddha skrev:
Växellådan...är den till för att få upp rotationshastigheten på axeln till generatorn eller? Gissar att utan växellåda blir rotationen jämförelsevis låg och generatorn har svårt att nyttja energin?
Ja, det krävs nya generatorer som är effektivare vid lägre fart och sådana är väl också under utveckling. ABB hade väl någon på gång för flera år sedan om jag inte minns fel, och det lär finnas andra som utvecklar också. Fördelarna är ju många om man lyckas. En nackdel är att diametern på generatorn blir större (för att få upp periferihastigheten) men det är väl också det enda negativa.
 
Googla på "windformer" så hittat du ABB:s försök, som numera är nedlagt
 
Delvis pga att konkurrenter har lyckats bättre.
 
Sorry trådskaparen, nu har vi hamnat väldigt off-topic. :)
Vi startar en ny tråd om vi ska fortsätta
 
Om nån nu skulle råka ramla på detta gamla inlägg så vill jag bara upplysa om att man inte kan köpa en särskild sorts el från elbolagen trots att det marknadsförs som om det vore möjligt. För att det skulle gå fungera måste alla nätbolag dra minst fyra olika kablar in i varje hus och lägenhet, vilket är -enligt de själva- fullständingt orimligt dyrt. En för vardera vatten-, kärn-, -sol och vindkraft. Inget bolag har genomfört detta. Istället luras konsumenter att betala mer för samma el som alla andra får.

/CL
 
abx. Du har kanske delvis rätt men det handlar inte om exakt vilken el man konsumerar utan att de egna pengarna skall gå till det man anser vara bäst. det spelar ingen roll vas som hamnar i vägguttaget men jag är själv lite skeptisk eftersom de extra pengarna jag betalart för vid/vatten innebär kanske att de som skiter i allt få 100% kärnkraft och det är inte mitt mål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.