Nej, men du kan köpa vindkraft av E.ON om du vill för en extra kostnad. vattenkraft kostar inget extra.
Vem som köper kärnkraft vet jag inte men det kan man inte välja tyvärr.
 
o2 gör inget påslag för att det är miljö märkt el! rörligt pris just nu 72 öre.!! Det är ju mkt bra!
Tänkte mer om någon hört något negativt om bolaget precis som man hört om God El...
 
Fick svar på mail idag att man kan också köpa nya andelar för 5000 sek /1000 kwh i ett vindkraftverk som startar sommaren 08!!
 
Vindkraft är småskaligt, innefektivt, osäkert, farligt, dåligt utprovat och håller i allmänhet förvånansvärt dålig kvalitet på kraftverken.
Ett av de största försäkringsbolagen i Tyskland Allianz skadereglerade 1/4 av sina försäkrade vindkraftverk förra året vilket klart visar på vilka kvalitetbrister hela vindkraftbranschen lider av.
Jag finner vindkraftsverkens miljövinster tveksamma om man jämför med exempelvis vattenkraft.
 
jag kör med o2(vind) och det fungerar fint som bolag. jag har funderat på att köpa andelar också...

men såsom p3c säger så är vindkraften inte 100%. kan tilläggas på bu-listan att för att göra vindkraft konkurrensmässig med annan eltillverkning så får vindkraften statliga miljöbidrag och att stomnätet för elen inte är optimal för vindkraft. inte så bra heller, men summa summarum tycker jag att fördelarna väger över. och även om det skulle vara dyrare än annan el så skulle jag köra på det ändå!

för vattenkraft har visat sig att inte vara så miljövänlig den heller. en stor del av östersjöns problem verkar bero på vattenkraften...

kärnkraft har sina problem också, det finns ingen slutförvaring av avfallet efter kärnbränslet. ALL "förvaring" av detta kärnavfall lagras enbart i temporära förvaringar. man behöver förvaringar som klarar hålla avfallet säkert i 10000 år, och det finns inget sådant än. intressant dock är att sverige ligger rätt långt fram i forskningen att hitta en sådan lösning.
 
moddha, precis så resonerar jag också om priser, vatten o kärnkraft...

Betalar gärna lite extra för bra el. Men att just o2 INTE lägger på nått tycker jag låter fantastiskt! Man betalar ju extra för kravodlat så... läste på Tälge El att med en förbruknnig på 20.000 kwh blir det 400 kr mer om ÅRET för miljömöärkt El. Nästan GRATIS ju!

Gott å höra att o2 är ok. Då kommer vi köra på det till våren :)
 
Med tanke på uppgifterna om vindkraftsindustrins kvalitetsproblem så anser jag att man ska vara mycket försiktig att satsa pengar på att köpa andelar i verk innan dessa kvalitetsbrister är åtgärdade.
I vart fall om det är pengar man inte utan vidare kan undvara och är väldigt intresserad av att vara med och sponsra industrins produktutveckling.
Maskinerna är kalkylerade för 20 års drift utan större reparationskostnader men nu visar det sig att de inte håller mer än fem år.
När nu branschen växer så kommer försäkringsbolagen också låta vindkraftsförsäkringarna bli självbärnande med stora premiehöjningar.

"En dåre och hans pengar går snart skilda vägar".
 
tja, jag undvarar gärna de pengarna. =P som sagt, även om det skulle vara dyrare så skulle jag för nuvarande köpa vindkraft... någon måste ju undvara för att driva på utvecklingen. vill ingen satsa något kommer vi stå still i utvecklingen på alla fronter. det här är "massans" sätt att driva på utvecklingen. många pionjärer satsar både liv, kapital och gud vet vad bara för att påvisa att en ny idé fungerar. och det är bara början på en lång rad satsningar innan en färdig "produkt" börjar nyttjas...

allt handlar om den perfekta lösningen - men den finns inte. det som finns är den för nuvarande bästa kompromissen. och just nu när det gäller elproduktion så tycker jag (!) att det är vindkraft...

nästan lite filosofiskt inlägg det här... :)
 
I Holmsund/Umeå är dom mycket nöjda dom som köpte in sej i första verket som startades 97/98, Dom har betalat 10 öre/kWh sen det startades o det ger mer än kalkylerna... Dom har inte haft nått haveri heller...
Nu kanske det är som med andra områden att utvecklingen går för snabbt så inte produkterna hinner bli klara riktigt innan dom släps på marknaden (typ som det varit med pelletspannor)
 
med o2 energi är kwh priset 13 öre med andelar utan moms o skatter...
 
p3C skrev:
Maskinerna är kalkylerade för 20 års drift utan större reparationskostnader men nu visar det sig att de inte håller mer än fem år.
Var har du hämtat den svepande uppgiften ifrån? De större verk (inte Hannevindsenmansexperiment...) jag sett med +10 år på nacken har inte haft några problem. Dessutom är vindkraften varken en liten eller ny energiproduktion annat än i Sverige där vi trott att vatten och uran är allenarådande. Trots att vi importerar en hel del kolkraftproducerad el.
 
Klippt ur artikeln från ATL som jag länkar till i ett inlägg här ovanför.

"Stor bransch i Tyskland
Tyskland är ledande vindkraftland med över 19 000 verk. Branschen sysselsätter runt 74 000 personer och försäkringsbolagen märker att den växer så det knakar. Delar som lovas hålla i 20 år ses haverera efter fem och det näst största försäkringsbolaget Allianz reglerade i fjol vart fjärde av sina 4 000 försäkrade verk.
Allianz beräknar att vitala, dyra delar måste bytas ut vart femte år."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.