Vem är det som säger detta? Jag har jobbat med det matrial 10år och dom som har levererat och spruttat in ekofiber i golv, väggar och tak där jag snickrar. Säger det, att man inte behöver en diffspärr. Mitt eget hus har detta matrial och jag har inte någon diffspärr. Det funkar ändå.
 
Per-Erik skrev:
Du sitter på Cyckeln och du vet exakt vart du cycklar :)

Jag håller med dig om att om du har undertryck så kan du inte få möggelproblem. För visso kan du nog få det men det är nog mycket svårare.

Om du plastar får du det ganska tät, vilket gör att det blir enklare att få undertryck i huset. du kan alltså använda färre fläktar, mindre fläktar, fläktar som går långsammare = tystare, billigare i driftkostnad.

Alltså kan det vara en bra ide att plasta om du har undertryck. :)
Jag vill hävda att man visst kan få mögelproblem med en kallvind, trots ångspärr och undertryck i bostadsdelen.... Det har jag och i stort sett alla andra husägare med kallvind. Problemen är bara olika allvarliga.

Det främsta problemet med kallvinden är nedkylningen vintertid. Fuktig luft UTIFRÅN ventileras in och kyls ned. Kalla nätter så faller fukten ut som rimfrost på alla köldbryggor som finns i en kallvind. Därmed så är fukten fångad inne på vinden i form av vatten och försvinner ytterst långsamt - förmodlingen inte förrän till sommaren då de flesta kallvindar torkar ut.

Personligen skulle jag i detta exempel, med 30-talshus, strunta i ångspärren, låta bostadsventilationen vara som den är (ifall den fungerar), men däremot plugga igen ALL ventilation av vinden (takfot, gavel samt nock + alla tänkbara springor) och ställa dit en sorptionsavfuktare. I dagsläget tror jag att det är det som fungerar bäst. Trygghetsvakten i all ära, men jag är ytterst tveksam till att värmeslinga och styrd ventilation räcker. Vårt klimat blir bara fuktigare och fuktigare, och våra hus byggs fortfarande på samma sätt som de gjorde när man eldade och hade en varm murstock.
 
Redigerat:
Consensus:
Du verkar ha koll på läget, mitt hus byggt -37 är ombyggt och tilläggs isoletrat på
80 talet med kallvind som följd. Har tidigare varit endast ett "sommar rum" och resten
oisolerat på andra våningen. Nu är det inrett med sovrum badrum osv. Ovan på detta
en liten oisolerad vind. Allt är ordentligt "inplastat". Nu till min fråga:sen vi i höstas började
elda," värma murstocken" igen upplever jag att det är ordentligt fuktigt på vinden.Känns som
det inte är bra att spontan elda i vedspisen, alltså att murstocken blir varm en el. två ggr
om dan.Det måste ju när det stömmar in kall luft på vinden innebära mer fukt, det var rimfrost i taket när det var -10 utom närmast murstocken? Det är väl ventilerat i takfot och
gavlar, kanske för bra?? Troligtvis blir det pellets eldning till nästa vinter,måste väl vara bättre med jämnvarm murstock??
MVH















o
 
Jag kan tänka mig att en jämnvarm skorsten är att föredra, som du säger. Jag GISSAR att det blir ett undertryck på vinden när murstocken går från varmt till kallt tillstånd, och då drar du in antingen kall luft utifrån (slumpen avgör om den är mer eller mindre fuktig än den luft som redan finns på vinden), eller drar upp inomhusluft inifrån bostaden - förmodligen både och.

Dock, är det så att du har lite rimfrost runt skorstenen som regelbundet torkar upp när du eldar, så skulle jag inte vara orolig. Du slipper ju vänta till sommaren som vi andra.
 
Tack för svaret!! :) Blir ju lite orolig när man läser och hör så mycket...
Man får väl krypa upp och titta ibland för sitt eget välbefinnande.
Det känns som allting dryper av fukt och aldrig kommer torka upp
igen, här på västkusten iallafall:cool:
 
F
Consensus skrev:
Jag kan tänka mig att en jämnvarm skorsten är att föredra, som du säger. Jag GISSAR att det blir ett undertryck på vinden när murstocken går från varmt till kallt tillstånd, och då drar du in antingen kall luft utifrån (slumpen avgör om den är mer eller mindre fuktig än den luft som redan finns på vinden), eller drar upp inomhusluft inifrån bostaden - förmodligen både och.

Dock, är det så att du har lite rimfrost runt skorstenen som regelbundet torkar upp när du eldar, så skulle jag inte vara orolig. Du slipper ju vänta till sommaren som vi andra.


Jag tror inte det handlar om under- eller övertryck utan det faktum att varm luft håller mer fukt än kall. Vid eldning stiger temperaturen på vinden närmast skorstenen. När murstocken blir kall så kondenserar vattnet i takt med sänkt temperatur.
 
Det är inte alls säkert att varm luft innehåller mer fukt än kall. Med utomhusluft är det normalt så om man jämför sommar med vinter, tex.

Men om du värmer upp luft med en viss fukthalt så blir det inte automatiskt mer fukt i den. Fukthalten är densamma, men Rh sjunker eftersom varm luft kan bära mer fukt än kall luft!
 
Hector skrev:
Det måste ju när det stömmar in kall luft på vinden innebära mer fukt, det var rimfrost i taket när det var -10 utom närmast murstocken? Det är väl ventilerat i takfot och
gavlar, kanske för bra?? Troligtvis blir det pellets eldning till nästa vinter,måste väl vara bättre med jämnvarm murstock??
MVHo
Murstocken håller sin närmaste omgivning något varmare så där kondenserar ingen fukt. Fukten kondenserar på ytor som är kallare än den fuktiga luften. Ingen murstock orkar värma stora luftmassor som blåser fritt genom kallvinden .

Har du inga fuktproblem vid takfoten? Har du mögel vid takfotventiler så är det för mycket luft som kommer den väggen. Jag har nyss fått veta att för kraftig ventilation är inte alls bra för en kallvind under den kalla och fuktiga delen på året ( höst vinter vår). På sommaren är det bra att öppna alla ventiler - stor chans att torka upp det som är fuktigt.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag kan se en liten "missfärgning" vid råsponten närmast takfoten på ett ställe(längst bort från murstocken, den är ej centralt placerad i huset). Fanns redan när jag köpte huset och
har inte blivit värre vad jag kan se,får titta ordentligt till våren.
Ventilationen i takfoten(från utsidan i simslådan) är ett 80mm hål mellan varje takstol vidare upp på vinden genom en uppreglad masonit skiva. En bekant som är erfaren snickare tyckte dock att det skulle vara två hål för bättre blås.
Vidare så "fladdrar" det i håret från gavelventilerna när det fläktar lite ute, å det gör det nästan jämt här. Så luften borde inte stå stilla iallafall...
Men vad jag förstår så kanske det är "för bra":confused:
 
Fungerar det och du inte har några planer på att lägga på mera så hade jag inte gjort någonting. Laga inte det som inte är trasig.
 
Consensus skrev:
Personligen skulle jag i detta exempel, med 30-talshus, strunta i ångspärren, låta bostadsventilationen vara som den är (ifall den fungerar), men däremot plugga igen ALL ventilation av vinden (takfot, gavel samt nock + alla tänkbara springor) och ställa dit en sorptionsavfuktare. I dagsläget tror jag att det är det som fungerar bäst. Trygghetsvakten i all ära, men jag är ytterst tveksam till att värmeslinga och styrd ventilation räcker. Vårt klimat blir bara fuktigare och fuktigare, och våra hus byggs fortfarande på samma sätt som de gjorde när man eldade och hade en varm murstock.
Jo en luftavfuktare på vinden är nog det bästa. Men jag skulle se det som den sista utvägen när man har misslyckas totalt. En luftavfuktare på vinden finns det ingen ekonomisk, komfort vinning med. Då det är en renförlust affär.

Den isoleringsmängd du slänger upp äts i ganska stor del upp av driftkostnader & åter betalningstiden för allt blir ganska lång.

Funderar man då dessutom på att man kanske ska byta fasad & tilläggsisolera den med, så har man fortfarande inte gjort något åt ventilationen.
För i självdragshus är det välldigt svårt att mäta sig fram att man har "god" ventilation. Man får hoppas, eller så gör man något åt det.

För man kan ju inte bortse att mycket av fukten kommer i från Boytan. Även om den till en viss del kommer utefrån.

Hur som helst, ju mindre fukt man tillsätter vinden desto mindre risk är det för vinden. Dessutom så går ju luftavfukaren mindre då.
 
Per-Erik skrev:
Jo en luftavfuktare på vinden är nog det bästa. Men jag skulle se det som den sista utvägen när man har misslyckas totalt.
Jag håller delvis med.

1. Kallvinden är en felaktig konstruktion för det sättet vi bygger hus idag, dvs med ett helt ouppvärmt vindsutrymme och en välisolerad bostadsdel. Dessutom är det otroligt svårt - för att inte säga omöjligt - att hitta den rätta balansen mellan att ventilera för mycket eller för lite, eller att välja NÄR man ska välja, om man har fuktstyrd ventilation. Så misslyckats totalt, det har vi.

2. Avfuktning av vinden är därmed inte den sista utvägen utan sannolikt den enda utvägen. Sedan återstår att välja metod, tex sorptionsavfuktare, trygghetsvakten, eller dyl.
 
Per-Erik skrev:
Fungerar det och du inte har några planer på att lägga på mera så hade jag inte gjort någonting. Laga inte det som inte är trasig.
Håller med dej , men Hektor håller redan på att "laga". 30cm gullfiber i stället för 10cm torvmylla. Jag håller tummarna för att han INTE ställer en fråga om en avfuktare eller dylik för en vind redan nästa vinter....

Min historia om en kallvind i ett 70-årig hus. Oljekrisen på 70-talet resulterade i ytterst sparsamt eldning, isolering sprutades på alla möljiga ställen, också under vindsgolvet - som resultat kondens och möglig vind. Senare åtgärd -i varje fack öppnades en takfot- och nockventil innan vi flyttade in 2003 - fortfarande kondens och möglig vind. I år är alla ventiler utom en i nocken stängda och jag väntar med spänning på bättre resultat :).

Har varm skorsten under ca halva dygnet och på sommarna är det snustorrt och varmt där uppe så skadorna fortgår långsamt och dom syns bara som missfärgat men ej ruttet virke.
gaia
 
Fortsätter tråden här efter att läst den...

Om man tittar på gamla hus ,vi har ett sådant exempelvis, där 1/3 av vinden är inredd till boyta och vi nu tänkt inreda den andra delen också (ca 2/3 = resterande yta).
Det jag kan se är att det använts spån som isoering under den redan tillbyggda ytan (under = mellan golv/tak för ovan/nedervåning), likaså ligger det spån på taket på den delen som redan är tillbyggd, ca 15 cm (ungefär lika högt som reglarna = 145mm).

På kortsidan av huset , nästan ända uppe i nocken sitter det en till/frånluftsventil.
Hela den oinredda delen samt ytan ovanför den inredda delen är "öppen" och får luft fram venilen samt från gamla stallet som huset sitter tillbygt till (T-format där vårt hus är "benet" på T:et).

I andra kortsidan av huset (den kortsidan som sitter ihop med stallet, där är idag en murad lättbetongvägg utan vare sig isolering på in- eller utsida.
Den är inte av någon anledning heller murad hela vägen utan ett ca 50x50 cm hål finns kvar i den, så det kommer frisk luft från gamla stallet in det hållet. Det finns även en dörr i den kortväggen som används för att komma åt vindsytan "utifrån".

Det finns ingen ventilering där tak och yttervägg möter varandra (takfot ?), utan de har byggt upp med tegelstenar upp till taket och sedan tätat med murbruk.

Vår tanke var att öppna upp längst ner genom att ta bort första lavet med tegelstenar så luft kommer in där, sedan bygga på med luftspalt, vindskiva, isolering och innertak och nu är ju då frågan om man skall ha ångspärr eller inte, med tanke på vad ni skriver och med tanke på att ångspärr med stor säkerhet inte används i den "nytillbyggda" delen som redan finns på vinden (60 år gammal) så är det nog en dum idé.

Frågan är också, skulle vi eventuellt vinna på att bygga väggar/isolera hela vägen upp till taknocken, alltså ingen kallvind alls i den nya tillbåggda delen? Dock kommer det vara en kallvind på den gamla redan tillbyggda delen. Skall man då "täta/skära av de två delarna från varandra, eller låta luftspalten för den nya delen och vindytan för den gamla delen få ventilera varandra?

I den gamla delen så går även vår murstock för skorsenen upp, den eldar vi endast i vintertid (insats i gamla öppna spisen).

PS! Tanken från början var ju att sätta ångspärr, men det kanske bara ställer till det då den gama delen som redan är inredd på vinden skall byggas samman med den nya och då får vi ju en övergång från ångspärr (nya delen) -> ingen ångspärr (gamla delen).

Lutar nog till att inte ha någon ångspärr samt att fylla i med cellulosafiber?!

Men, skall man fylla hela vägen upp (då får vi synliga takbjälkar i rummet) eller skall vi låta en "kallvind vara kvar ovanför nya delen också!?


Hojta till om oklart så får jag försöka ge mer info.
 
Redigerat:
Hmm, det där Maco Dach verkar ju väldigt intressant!
Skulle ju spara en hel del jobb invändigt,

Nu är det ju iofs en massa påspikade brädor på våra takstolar så vi får väl klä in dem i vilket fall som, frågan är ju då om man kanske skall lägga isolering mellan sparrarna för att ljudisolera?!

http://www.maco-takisolering.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.