Hej

Flyttade in i ett hus för ca 6 månader sen. Under hösten så tilläggsisolerades vinden med mellan 10 till 20 cm. Sammanlagt ligger där idag mellan 20-30cm över vinden.
Vinden är självdragsventilerad med två st ventiler på varje kortsida.

Vindarna är som mest utsatta på vintern då de blir som kallast och med varmluften som kan tränga upp från huset och skapa kondens.

Idag var jag uppe med en fuktkvotsmätare och mätte i virket.
Ovanför isoleringen är fuktkvoten ca 13-14% på allt virke medan under isoleringen så är den 0-5%.
När själva tilläggsisoleringen skedde så tyckte jag virket var torrt. Nu gjordes detta under en varmare period och jag hade ingen fuktkvotsmätare så jag vet inte exakt.

Problemet för mig är att jag inte kan jämföra med något tidigare år. Man brukar tala om att det ska vara drygt 20% fuktkvot i syllen i en krypgrund för att det ska va risk för mögelskada.

Enligt min hygrometer så är luftfuktigheten ca 67-68% på vinden vilket är ganska normalt för självdragsventilerade vindar.

Var även nere i min krypgrund och mätte på syllen. Där hade fukten minskat med 2-3% sedan sommaren. Fuktkvoten går väll upp och ner över året och virkena torkar mer under vissa perioder.

Behöver jag känna någon speciell oro över detta ?
Tacksam för svar

MVH Alex
 
Nej du behöver inte känna någon oro. Fuktkvoter i trä över 20% börjar bli allvarligt. Luft fuktighet över 70% börjar bil kritiskt.
 
Jag var lite snabb vad gäller min hygrometer... satte dit den igår... tar väll ett tag innan den känner av läget i utrymmet. men just nu visar den en luftfuktighet på 77%.

I takt med att temperaturen har minskat under natten på vinden så har luftfuktigheten ökat.
Så nu börjar jag bli orolig här...
 
Jag ligger ständigt runt 75 till 80% på min vind när det är under 10 grader plus ute, blir det kallare så sjunker %.
Men nu vet jag inte hur mycket jag litar på den mätaren iofs.
Men det brukar va 10% mindre fuktigt i RH på vinden än ute i det fria.

Det sa nog just ingenting men ändå :)

Inget mögel kan jag tillägga.
 
Ska man ha mindre får man antingen värma upp kallvinden eller sätta dit nån avfuktare.
Tror inte det är nån fara så länge det luftar runt lite lagom?
Trä i det fria möglar inte.
Enbart kutterspån på min vind.
Tilläggsisolerat med 45mm från insidan med plast så rimligtvis blir där mindre fukt nu än innan samt ingen jättestor skillnad i värmen.
 
Mikael_L
alexisu skrev:
Jag var lite snabb vad gäller min hygrometer... satte dit den igår... tar väll ett tag innan den känner av läget i utrymmet. men just nu visar den en luftfuktighet på 77%.

I takt med att temperaturen har minskat under natten på vinden så har luftfuktigheten ökat.
Så nu börjar jag bli orolig här...
Nä, det tycker jag inte.
Bra att du försöker hålla lite koll, jag är därför ganska säker på att du inte blir en av de husägare som "plötsligt" upptäcker en helt nedmöglad vind.

Jag vill påstå att det inte är någon större risk förrän du når 75% rH, och är det dessutom kallt så händer det inte så mycket då heller.

Men tänk också på att rH-mätare frö det mesta har stor onoggrannhet. Dyra proffsgrejer har fel ±1-2 % och billiga konsumentprylar ofta kring ±5% felvisning, och även uppåt ±10% kan det säkert också vara.
Så visar din mätare 70% rH kan det troligen vara både 65% som 75%.

Du kan kontrollera den själv, så du vet med 1-2% noggrannhet ...
http://www.byggahus.se/forum/teknik/138674-testa-eller-kontrollera-din-fuktmatare-sjalv.html
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24864-kalibrera-hygrometer.html
 
Redigerat:
Som amatör kan jag tycka och tro att problemen kommer först när man lagt modern fin isolering inne på själva kallvinden och då gärna där den tangerar trävirket.
Men jag kan ha fel, det har jag haft förr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.