Ser detta i detaljplanen för den tomt jag tittar på att köpa LÄNK¨

Ser där att det står "v vind får inte inredas" och undrar då varför kommunen skulle bestämma om jag inreder min vind eller inte? tittar på att bygga 1.5 planshus där "vinden är inredningsbar". Betyder det att jag inte kan bygga på min vind/andra våning då? Eller menas det att ett rent 1 planshus ej får ha inredd vind? hm..? :confused:

Dave
 
Det kan vara så att detaljplanen bara tillåter ett visst antal m2 boyta. Det fick en polare erfara när han ville göra en utbyggnad som flera i området gjort. Byggnadskontoret gjorde avslag på bygglovet för att området var full byggt enligt detaljplanen.

//Olsson
 
står totalt boyta 190kvm. Då det huset jag tittar på är 101 + 73 så är det mindre än 190 då.

Men som sagt, fundersam då det står så. Det står att man får bygga tvåvåningshus med max 6.5 taknockhöjd. Är det sådana hus och deras vid, utöver de två våningarna, man tänker på med denna angivelse?

Tack för svaret Olsson, uppskattar det verkligen!

Dave
 
Kan tänka mig att det finns de som bygger högt i tak för att sedan bygga loft. Vi har en granne som gjort så.
 
Planen föreskriver 190 kvm "byggnadsarea". Vilket INTE är detsamma som "boyta" eller "boarea".

Byggnadsarean är den yta som definieras av byggnadens fasadliv. Eftersom planen tillåter två våningar tillåts huvudbyggnader om totalt 380 kvm boarea, minus den yta som ytterväggarna "stjäl".

https://www.byggahus.se/ekonomi/matten-huset

Jag hittar i föreskrifterna ingen angiven högsta eller lägsta tillåtna takvinkel. Alltså medger planen "1,5-plans" eller "1,75- plans" villor, under förutsättning att byggnaden understiger en "största byggnadshöjd" om 6,5 meter.
 
My god Billy du e ju otroligt duktig!

tack för hjälpen, blev lite fundersam då jag läste igenom planen.

Mvh
Dave
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.