Vi har byggt ett Näs 141 Funkis med Vimmerbyhus. Vi valde Näs 141 för att det var en bra planlösning för vår familj. Men vi ångrar djupt att Vimmerbyhus fick bygga vårt hus. Säljaren var ute med oss på tomten och vi diskuterade läge på tomten mm. Jag antecknade alla frågor och svar, vad som ingick och inte ingick i priset. När vi skulle skriva ingick inte det som vi var överens om i priset. Vi blev väldigt otrevligt bemötta när vi skrivit på av både säljare och samordnare. Dessutom skulle vi själva skriva avtal med alla entreprenörer när det i offerten stod att det var generalentreprenad. Enligt säljaren var det en "felskrivning". Jag såg att samordnaren inte hade upprättat entreprenadavtal på senaste avtalen som finns. Ringde Vimmerby hus för att få bekräftat att det var dessa vi skulle använda vilket var mycket riktigt. Blir då utskälld och ifrågasatt varför "vi inte följer reglerna". Eftersom vi inte blev upplysta om att vi skulle skriva avtal med entreprenörerna förräns vi skrev på husköpet blev det mycket bråttom att hitta duktiga byggare. Vi kunde inte hitta en ledig byggare som vi hade bra referenser på. Då rekomenderar säljaren/samordnaren en byggare fr Kroatien med både flera skatteskulder och betalningsförelägganden. Vi ville inte skriva med honom eftersom det kändes osäkert om han skulle gå eller begäras i konkurs under byggtiden. Då hade samordnaren "några idéer och tankar om en annan byggare" som han skrev i ett mail till oss. Men han ville inte tala om vem det var!? Det visade sig att det var en bror till den första byggaren. Och jag kanske ska tillägga att brodern inte alls var i byggbranschen, nej han var restaurangägare! Resultatet av det blev att restaurangägaren inte byggde vårt hus utan han tog in en polack som vaken förstod svenska eller engelska. Resultatet blev en katastrof! Vår kvalitetsansvarige hoppade av uppdraget efter den senaste kopian på brev jag skickade på de fel vi upptäckte. På 2-års besiktningen framkom ytterligare fel, ganska så många. Det har varit en väldigt påfrestande tid. Byggaren ville inte åtgärda felen. Hans senaste kommentar var när vår jurist kontakatde honom (efter vi ville ha ersättning enl. besiktn. protokollet) att "det är många som jag är skyldig pengar men jag skiter i det för jag tänker pensionera mig i kroatien" Nu har han gått i konkurs. Det finns mycket mer att berätta, om hur vi blivit bemötta och övriga hantverkare som säljare/samordnare hänvisat agerat.
 
Oj, vilken otur nu har haft - det är ju så att man blir mörkrädd!!
Vi kommer ju att bygga ett Vimmerbyhus men eftersom vi ännu inte sålt vårt gamla hus så är vi ännu inte igång - hoppas dock att det nu inte skall dröja så länge.

Vi bygger med sk. generalentreprenad och vi har inte alls varit inblandade i valet av byggare och andra hantverkare - det hade vi aldrig fixat själva! Vår säljare har ordnat allt sånt och vi har skrivit på ett entreprenadkontrakt där alla ingår. Detta känns tryggt och bra!
Har en kollega som bygger med en annan husfirma men det är samma byggföretag som vi kommer att ha som rest deras hus och hon har bara gott att säga - som tur är ;)

Det enda, hittills i allafall, som vi tycker är jobbigt är att det är och har varit svårt att få fram vad vårt husbygge egentligen kommer att kosta i slutändan. Visst har vi gjort div. ändringar hit och dit men nog borde det gå att få svar på kostnader!
Vet dock att andra haft samma erfarenheter och vi kämpar på med våra egna uträkningar :)

Hoppas ni kommer till rätta med problemen till slut annars kanske ett fall för Fuskbyggarna på TV4!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.