Frågetecknet skrev:
Med tanke på ditt namn gissar jag på att du bor i rundvik och då kommer vi ha hyfsat jämlika väderförhållanden då huset står i b-holm. Håller Viadrusen huset varmt (relativt) hela tiden eller? Huvudsaken pisstrålen inte fryser till d^_^b
Jag eldar två ilägg varje kväll mot 1000 liter acktankar .
Är det riktigt kallt och blåsigt ute lägger jag i lite extra
på slutet och jag har varmt nog åt frugan hela dygnet .

21-22 grader i huset förutom sovrummen som jag vridit
ner på elementen så att det ska gå att sova .
 
gillis018 skrev:
Min jätterdyra fläktpanna självcirkulerar oxå vid strömavbrott, tills elden slocknad iofs. Ser dock ingen fördel då de flesta behöver en cirkpump för att få värmen tillgodo i huset.
Jag är så lyckligt lottad att jag har 1-tums rör till elementen så
det klarar sig utan pump om man så vill ...
 
Det här var ju en hel vetenskap de här :wow: Ska ringa ägaren och höra mig mer för om acctank och vad de var för fel på pannan egentligen. Känns lite tungt att slänga ut handpenning och för en panna på samma gång ungefär. Iförsig kommer vi flytta in till sommaren så har ju några månader på mig att fixa det.

Tacksam för alla svar hittills! Kom gärna med mer råd.
 
PST skrev:
De där två pannorna finns det många trådar om, inte alla är så positiva om man så säger....


Focus Eco Nature 40 (SEK 26 000 på RinkabyRör)
Baxi Perifal Soli Innova 20kW (33 300 hos RinkabyRör)
Baxi Perifal Solo Innova 30kW (42 400 på RinkabyRör)
CTC V35 (30 300 hos RinkabyRör)

.
De flesta trådarna i forumet handlar ju om engelska baxipannorna som inte fungerar, CTC är en stenålderspanna som funnits lika länge som graniten i berggrunden.
Lagan funkar, orlan funkar, vidarus funkar men är väl inte miljögodkänd.
Krångla inte till det, det är lite som Audi/WV mot Hyundai, ingen av dem är bra, men man kan stå ut med dem.
 
Huvudsaken de brinner i skiten och ger vårat blivande hus värme under vintern. Blir dyrt med el och onödigt när vi får massa ved hemkört gratis.

Kanske en dum fråga men hur fan får man ner pannan i källaren? Den väger ju mer än min styvmamma..
 
tomas_w skrev:
De flesta trådarna i forumet handlar ju om engelska baxipannorna som inte fungerar, CTC är en stenålderspanna som funnits lika länge som graniten i berggrunden.
Lagan funkar, orlan funkar, vidarus funkar men är väl inte miljögodkänd.
Krångla inte till det, det är lite som Audi/WV mot Hyundai, ingen av dem är bra, men man kan stå ut med dem.
Skulle nog hellre köpa en VAG än en Hyundai, även om det blir en Skoda :p.
(Kör fortfarande den Audi 80 jag köpte 1991..)

Skulle iofs kanske hellre valt Calmar V33 än CTCs V35, men nu var jag lite lat och bara tog en hög pannor från Rinkabys katalog i exemplet här ovanför:blushing:.

Sen är jag faktiskt lite nyfiken på den där Finska Metrotherm-pannan "Focus Eco Nature 40"...Vad är nackdelen med den eftersom den är så mkt lägre prissatt än de andra dyrare med samma principiella uppbyggnad.? (Att den saknar elektronik ser jag snarast som en fördel)
 
Redigerat:
Frågetecknet skrev:
Huvudsaken de brinner i skiten och ger vårat blivande hus värme under vintern. Blir dyrt med el och onödigt när vi får massa ved hemkört gratis.

Kanske en dum fråga men hur fan får man ner pannan i källaren? Den väger ju mer än min styvmamma..
Ingen källardörr ??, En panna väger ju uppåt ett halvt ton, så att ta den i en inomhustrappa är ngn man helst undviker.. (Den gamla pannan ska ju ut också!!)Det kan bli till att gräva fram grunden och göra ett hål i källarväggen i värsta fall..Bäst är ju om man har en källardörr man kan köra en pallyft igenom..., annars får man använda plankor som "räls" och spetta in pallen i pannrummet....(Spakblock kan åsså va bra å ha)
 
Redigerat:
PST skrev:
Skulle nog hellre köpa en VAG än en Hyundai, även om det blir en Skoda :p.
(Kör fortfarande den Audi 80 jag köpte 1991..)
Jag har VAG-allergi, kommer aldrig att äga nått sånt.. men det är mest principer :wow:
 
Frågetecknet skrev:
Snubblade över en Arimax på blocket. En 81:a för 7000 kr där vedugnen aldrig är använd och allt ska då fungera. Kan en sådan funka om än tillfälligt? Hade tänkt höra av mig till säljaren. Vad bör jag fråga? Annars blir det bara "fungerar den?"
Hatar att vara så jävla okunnig inom ett område. Tur att man är ung så man hinner lära sig lite åtminstone.
Arimaxen funkar OM du har bra drag i skorstenen, finns keramilken kvar på den pannan? Brukar man inte ta ur den om man eldar pellets? ny keramik ca 5000, smutsigt att byta (man måste åla in i panna på rygg *hua* )
det enda som finns övrigt på dessa pannor är roster, spjäll (2 st) och termostater.
Kan inte vara så många fel, om inte panna läcker vatten då
 
tomas_w skrev:
Jag har VAG-allergi, kommer aldrig att äga nått sånt.. men det är mest principer :wow:
Efter att växt upp under 70 talet då bilarna rostade sönder på några år, satt det djupt i sinnet att galvade karosser var ett måste, därav valet 1991. (VAG sfären var väl en av de första med det greppet, idag är det väl förhoppningsvis fler bilar som har bra rostskydd..det visade sig också att bilen hade väl tilltagna dimensioner på tex fjäderskålar fram, tunnplåtskonstruktioner hos andra märken rostade igenom ) Med det sagt så gäller det nog även för vedpannor att kvalitet lönar sig i längden...
 
tomas_w skrev:
De flesta trådarna i forumet handlar ju om engelska baxipannorna som inte fungerar,
Engelska? Min är gjord i Danmark och nu så görs dom väl i Turkiet.
Gör en sökning på Orlan här på forumet får du se :D
 
Gevalia lättrostad=engelsk:rolleyes:
 
Felet med pannan var att den hade rostat. Han sa att när man spolade vatten så kom de ut brunfärgat. Det fanns ingen acktank. Han tipsade oss om en panna som han själv hade. Bragepannan och i den fanns en två kubiks acc.tank inbygd. http://www.bragepannan.se/
Jag tycker den verkar vettig och visst den kostar väl lite väl mycket för våran budget men samtidigt så är det nog värt att investera i en vettig panna.
 
Gå in på Blocket och kolla på Romoheat .
Dom har kompletta paket med panna , tankar och
solfångare till lågt pris .
 
Har pratat med romoheat.Fick ett kostnadsförslag på 30-35 000 kr. Då skulle allt ingå. Acc-tanken skulle vara på 1000 l, räcker detta?

Det fanns en källaringång men han sa att de kunde bli tajt så troligtvist blir det att fixa en tillfällig ingång till källaren. Kanske göra ett inkast så man enkelt kan slänga ner veden där.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.